Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Venituri din alte surse: Studiu de caz privind obligatiile declarative si de plata

Data actualizarii: 28 Noiembrie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Venituri din alte surse: Studiu de caz privind obligatiile declarative si de plata
venituri din alte sursecontributii socialeobligatii fiscaleBaza anuala de calcul cass

In raport cu obligatiile privind contributiile sociale obligatorii, veniturile din alte surse, astfel cum sunt definite la art. 114 din Codul fiscal, intra doar in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), potrivit art. 155 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal. Aceste venituri nu fac obiectul contributiei de asigurari sociale (CAS), neintrand in baza de calcul a acesteia.

Obligatii fiscale declarative si de plata privind veniturile din alte surse - studiu de caz

Intrebare: "O persoana juridica a incheiat un contract de prestari servicii cu o persoana fizica, iar veniturile (din alte surse) obtinute de persoana fizica depasesc pragurile de 6/12 salarii minime brute pe tara.

Stiu ca persoana juridica are obligatia de a retine la sursa, declara si plati impozitul pe venitruile din alte surse obtinute de persoana fizica. Va rog sa imi spuneti daca persoana juridica are si obligatia de a retine la sursa, declara si plati la bugetul de stat a CASS si CAS?"

Raspuns: Potrivit art. 170 alin. (2) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) din Codul fiscal, printre care si veniturile din alte surse, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza CASS la o baza de calcul stabilita in functie de 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea CASS. Astfel, in temeiul art. 174^1 din Codul fiscal, CASS aferenta anului 2024 se calculeaza de catre persoana fizica prin aplicarea cotei de contributie de 10% asupra bazei anuale de calcul mentionate la art. 170 alin. (5) din Codul fiscal (venitul brut/impozabil, pentru veniturile din alte surse, stabilite potrivit art. 114 din Codul fiscal).

Baza anuala de calcul al CASS in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea veniturilor, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea veniturilor, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea veniturilor, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

Calitatea de salariat poate duce la exceptarea de la plata CASS pentru persoanele fizice care estimeaza venituri peste plafoanele de 6,12 sau 24 de salarii dar realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara. Temeiul legal il reprezinta art. 174^1 alin. (19) din Codul fiscal.

In situatia in care persoana fizica a estimat pentru anul 2024 venituri peste plafoanele de 6,12 sau 24 de salarii dar realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, va datora CASS la o baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si va depune Declaratia unica pana la data de 25 mai 2025, in vederea definitivarii CASS aferenta anului 2024. Situatia este aplicabila in cazul in care, in anul de realizare 2024 a veniturilor, persoanele:

a) nu au obtinut venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile;
b) nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal;


c) nu au obtinut venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal (venituri din activitati independente) pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal.

Asadar, pentru veniturile de natura celor din alte surse, Codul fiscal nu instituie obligatia platitorului de venituri pentru calculul, retinerea, plata si declararea CASS.

Aceasta obligatie poate reveni, dupa caz, doar platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, de venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice. Doar pentru acesti platitori de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, de venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, Codul fiscal reglementeaza, dupa caz, in sarcina acestora obligatia de a stabili CASS datorata de catre beneficiarul venitului, prin aplicarea cotei de 10% prevazute la art. 156 din Codul fiscal asupra bazei de calcul mentionate la art. 170 alin. (4) din Codul fiscal. Pentru aceste categorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului pe venit si a CASS, declararea se realizeaza prin intermediul Declaratiei 112.

Concluzie

In concluzie, in ceea ce priveste veniturile din alte surse, impozitul pe venit urmeaza a fi calculat, retinut, platit si declarat de societate in calitate de platitor de venituri prin intermediul Declaratiei 100, in timp ce CASS va face obiectul platii si declararii de catre insasi persoana fizica prin intermediul Declaratiei unice, platitorului/societatii nerevenindu-i obligatii in acest sens.

Important! Atragem atentia asupra realizarii unei analize privind modul de desfasurare a activitatii de catre persoana fizica prezentata in cuprinsul intrebarii in vederea incadrarii corecte din punct de vedere fiscal al venitului realizat de persoana fizica. Astfel, avand in vedere sfera larga a contractelor civile reglementate de Codul civil, tratamentul fiscal al veniturilor realizate urmare incheierii de astfel de contracte civile depinde de modul de exercitare a activitatii, cu caracter de regularitate sau fara caracter de continuitate.

Doar desfasurarea fara continuitate a unor activitati independente poate conduce la aplicarea prevederilor art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal si permite calificarea drept venituri din alte surse, a veniturilor din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente. Veniturile sunt supuse prin retinere la sursa impozitului pe venit final in cota de 10% aplicata la venitul brut. Includerea unor astfel de venituri in aceasta categorie se poate insa realiza doar pentru veniturile realizate de persoanele fizice care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara astfel de activitati, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II „Venituri din activitati independente” din Titlul IV al Codului fiscal.

Asadar, doar in situatia indeplinirii conditiilor impuse de art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal si pct. 34. alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, veniturile din activitati independente care nu au un caracter de continuitate pot fi calificate drept venituri din alte surse supuse impozitului pe venit in cota de 10% aplicat la venitul brut, conform art. 115 alin. (1) din Codul fiscal, conform premisei enuntate in cuprinsul intrebarii.
 
De asemenea, societatea in calitate de platitor de venituri va avea in vedere si prevederile art. 132 alin. (2) din Codul fiscal, potrivit carora „platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor, platitorilor de venituri din pensii, platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, platitorilor de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, acestia avand obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”. In aceste conditii, platitorii de venituri din alte surse au obligatia completarii si a formularului 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, veniturile din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit (OPANAF 154/2024).

Foto: pexels.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X