
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general"


Cunoastem implicatiile fiscale, precum si pe cele de alta natura, care pot fi suportate de un administrator si, implicit, de catre societatea pe care o administreaza, in cazul in care, pana la sfarsitul exercitiului financiar, nu sunt justificate avansurile de trezorerie ridicate (sumele ramase in soldul contului 542).
O solutie pentru stingerea acestor obligatii ale administratorului/creantelor societatii este compensarea cu eventualele obligatii pe care firma le datoreaza administratorului/asociatului, ca urmare a unor imprumuturi acordate de acesta. Totusi, trebuie respectate anumite conditii.
Nu se poate realiza compensarea intre cele doua creante daca sumele nu sunt clar justificate (de exemplu, lipsesc documente contabile), exista incertitudini privind valoarea reala a sumelor sau daca imprumutul administratorului catre firma nu este inca scadent.
Intrebare: "Administratorul unei firme a ridicat avansuri de aprovizionare (in contul 542). Se pot compensa aceste sume cu aporturile aduse de acesta (in contul 455)?"
Raspuns: Codul civil prevede compensarea de drept intre doua datorii reciproce care sunt certe, lichide si exigibile (art. 1617 alin. (1)). In acest context, pentru a putea aplica compensarea de drept intre conturile 542 (Avansuri de trezorerie) si 455 (Sume datorate actionarilor/asociatilor), trebuie analizate cele trei criterii:
Ambele sume trebuie sa fie recunoscute si acceptate de ambele parti, fara litigii sau incertitudini. Certitudinea presupune ca ambele datorii exista fara indoiala si sunt clar stabilite in evidentele contabile ale companiei. Datoria administratorului catre firma (cont 542) trebuie sa fie recunoscuta in mod clar, adica sa fie o suma care trebuia restituita firmei pentru avansurile nejustificate. Datoria firmei fata de administrator (contul 455) trebuie sa fie evidentiata corect ca un imprumut acordat de administrator si sa fie inregistrata contabil cu documente justificative (de exemplu, contract de imprumut).
Astfel, trebuie verificat daca:
Suma trebuie sa fie determinata exact (nu estimativa). O datorie este lichida daca valoarea sa este clar determinata, adica nu este estimativa sau supusa unor evaluari. In acest context, sumele inregistrate in conturile 542 si 455 trebuie sa fie clare si sa fie inregistrate exact in contabilitate. Nu se pot compensa sume care urmeaza sa fie stabilite pe viitor sau care sunt incerte ca valoare.
Astfel, trebuie verificat daca:
Pentru contul 542, exista o evidenta clara a sumelor retrase de administrator ca avansuri de trezorerie si nejustificate prin documente de cheltuieli;
Pentru contul 455, suma datorata administratorului este stabilita exact prin contract de imprumut, extras de cont sau alte documente contabile;
Daca, de exemplu, administratorul a imprumutat bani firmei, dar suma reala nu este clara din documente (de exemplu, au fost mai multe transferuri fara un contract de imprumut clar), compensarea nu se poate face pentru o valoare incerta.
Datoriile trebuie sa fie ajunse la scadenta. Exigibilitatea presupune ca sumele sunt deja datorate si scadente, adica trebuie platite la momentul prezent, nu la o data viitoare.
Contul 542 (Avansuri de trezorerie): Daca administratorul a luat avansuri si nu le-a justificat, firma poate solicita imediat restituirea lor, deci ele sunt exigibile.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Contul 455 (Imprumut de la administrator): Daca exista un contract de imprumut cu o scadenta clara, firma poate compensa doar sumele care au ajuns la scadenta.
Astfel, trebuie verificat:
In concluzie, se poate face compensarea de drept intre conturile 542 si 455 daca:
Ambele datorii sunt clare si recunoscute de ambele parti (certitudine);
Sumele sunt determinate exact si reflectate corect in contabilitate (lichiditate);
Ambele datorii sunt ajunse la scadenta si trebuie platite acum (exigibilitate).
Studiul de caz a fost preluat din Revista Monitorul Contabil, o publicatie de specialitate unica care nu trece neobservata in mediul fiscal-contabil datorita continutului sau exceptional si care reuseste sa-ti ofere solutii pentru problemele frecvent generate de legislatia in continua schimbare. Detalii aici >>
Radierea firmei, pas cu pas, fara greseli si fara amenzi!
Tot ce trebuie sa stii despre documente, termene si proceduri legale – explicat clar si simplu!
Ghidul Radiere SRL. PFA. II. IF este esential pentru antreprenori si contabili.
Articole similare
Proiect legislativ: Finantari publice nerambursabile pentru ONG-uri, pe perioade de pana la 4 aniInregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA: Ce schimbari pregateste ANAFAvocatii si notarii ar putea atesta hotararile AGA ale companiilor cu cifra de afaceri de peste 400.000 lei [Proiect]CCR semnaleaza probleme de constitutionalitate in doua legi fiscale: Urmeaza pachetul trei, cu noi restrictii si o posibila revizuire a impozitului minimVanzarea unui autoturism catre asociat: Stabilirea valorii de piata, tratamentul contabil si implicatiile fiscaleUltimele articole
Inregistrarea ca platitor de TVA: Reguli generale si obligatii fiscaleBon fiscal emis eronat: Ce implica procedura de anulare si care este nota contabila de corectieCe facilitati neimpozabile pot fi acordate salariatilor intr-un an?Fuziune prin absorbtie: Cum se deruleaza procesul pas cu pas, conform Legii nr. 31/1990 si OMFP 897/2015Scorul de credit personal: De ce este vital pentru antreprenori si PFA-uri