Obligatia de semnare a situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile de catre administrator este reglementata la art. 28 alin. (13) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, ne reamintesc specialistii PortalContabilitate.ro.
Art. 28 (10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
(11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(13) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
Semnarea bilantului de catre administrator: ce este important de retinut despre semnatura electronica extinsa
Potrivit definitiei de la art. 4 pct.4 din Legea nr. 455/2001 privind semnatura electronica, semnatura electronica extinsa reprezinta acea semnatura electronica care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este legata in mod unic de semnatar;
b) asigura identificarea semnatarului;
c) este creata prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;
d) este legata de datele in forma electronica, la care se raporteaza in asa fel incat orice modificare ulterioara a acestora este identificabila;
De retinut! Semnatura electronica extinsa are efectul juridic echivalent al unei semnaturi olografe, asigurand identificarea unica a semnatarului.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manual de politici contabile - Stick USB
Regimul juridic al inscrisurilor in forma electronica este reglementat la art 5 - 11 din Legea nr. 455/2001 privind semnatura electronica, dupa cum urmeaza:
Art. 5 Inscrisul in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv si generata cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii electronice, este asimilat, in ceea ce priveste conditiile si efectele sale, cu inscrisul sub semnatura privata.
Art. 6 Inscrisul in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica, recunoscut de catre cel caruia i se opune, are acelasi efect ca actul autentic intre cei care l-au subscris si intre cei care le reprezinta drepturile.
Art. 7 In cazurile in care, potrivit legii, forma scrisa este ceruta ca o conditie de proba sau de validitate a unui act juridic, un inscris in forma electronica indeplineste aceasta cerinta daca i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat si generata prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii.
Art. 8 (1) In cazul in care una dintre parti nu recunoaste inscrisul sau semnatura, instanta va dispune intotdeauna ca verificarea sa se faca prin expertiza tehnica de specialitate.
(2) In acest scop, expertul sau specialistul este dator sa solicite certificate calificate, precum si orice alte documente necesare, potrivit legii, pentru identificarea autorului inscrisului, a semnatarului ori a titularului de certificat.
Art. 9 (1) Partea care invoca inaintea instantei o semnatura electronica extinsa trebuie sa probeze ca aceasta indeplineste conditiile prevazute la art. 4 pct. 4.
(2) Semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, este prezumata a indeplini conditiile prevazute la art. 4 pct. 4.
Art. 10 (1) Partea care invoca inaintea instantei un certificat calificat trebuie sa probeze ca furnizorul de servicii de certificare care a eliberat respectivul certificat indeplineste conditiile prevazute la art. 20.
(2) Furnizorul de servicii de certificare acreditat este prezumat a indeplini conditiile prevazute la art. 20.
Art. 11 (1) Partea care invoca inaintea instantei un mecanism securizat de creare a semnaturii trebuie sa probeze ca acesta indeplineste conditiile prevazute la art. 4 pct. 8.
(2) Dispozitivul securizat de generare a semnaturii, omologat in sensul prezentei legi, este prezumat a indeplini conditiile prevazute la art. 4 pct. 8.
Semnare situatii financiare - concluzii
In concluzie, situatiile financiare pot fi semnate de administrator cu semnatura olografa sau cu semnatura electronica extinsa, ambele semnaturi asigurand identificarea unica a semnatarului.
Semnatura electronica extinsa este creata pe baza unui certificat digital calificat emis de un furnizor acreditat de servicii de certificare si a unei aplicatii specializate si are valoare legala, garantand autenticitatea documentelor semnate.
Citeste si: 29 mai 2024, termenul pentru depunerea de catre microintreprinderi a situatiilor financiare anuale
Foto: pixabay.com