Ce documentatie trebuie intocmita pentru a beneficia de deductibilitatea cheltuielilor de reclama prin intermediul tichetelor de cadou ca date partenerilor de afaceri sau altor persoane, altele decat salariatii?
Am rugamintea sa precizati implicatiile fiscale in lumina prevederilor OUG58/2010.
Raspuns:
Cadrul legal ce reglementeaza acordarea de tichete cadou este:
•Â Â Â Legea 193/2006 – privind tichetele cadou, actualizata cu modificari ;
•Â Â Â HG 1317/2006 – privind aprobarea normelor metodologice aferente Legii 193/2006, actualizata cu modificari ;
•Â Â Â Legea 571/2003 – privind Codul fiscal, actualizata cu modificari ulterioare.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manual de politici contabile - Stick USB
Conform primelor doua acte normative pot acorda tichete cadou:
•Â Â Â Orice societate comerciala, indiferent daca este in pierdere sau in profit
•Â Â Â Sunt posibile cel putin urmatoarele patru forme de utilizare a acestor tichete:
•Â Â Â actiuni de reclama si publicitate ;
•Â Â Â actiuni de protocol;
•Â Â Â cheltuieli sociale;
•Â Â Â campanii de marketing. In subsidiar, parerea noastra este ca acest ultim subpunct se poate cumula cu activitatile de reclama si publicitate.
Conform proceduri stabilita de lege, emiterea de tichete cadou se poate face numai de agenti economici autorizati pentru aceasta activitate iar conform normelor metodologice in cazul acordarii acestor tichete cadou in actiunile de promovare si publicitate trebuie stabilit un anumit buget. De aici deriva implicit urmatoarele situatii:
Decizie a administratorului societatii pentru aprobarea:
A)Bugetul alocat;
B)Perioada de desfasurare a promotiei;
C)Structura clientilor carora se adreseaza;
D)Modul de acordare;Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
E)Intocmirea unui regulament;
F)Documente de predare primire semnate de terti. Legislatia nu prevede un formular tipizat insa documentul trebuie sa contina elementele minime obligatorii precizate in OMFP nr. 3512/2008, privind documentele financiar contabile.
Fac precizarea ca aceste situatii sunt necesare si in cazul acordarii de premii sub forma de bunuri.
Avand in vedere si prevederile OG 99/2000, privind comercializarea produselor pe piata, actualizata cu modificari ulterioare, privind comercializarea bunurilor cu plata si ale normelor metodologice (FN) de aplicare a acestei ordonante, se constata ca nu sunt reglementari specile. Se remarca prevederea interzisa de lege: Â
                    Â
a) vanzarea piramidala, vanzarea practicata prin procedeul denumit "bulgare de zapada" sau orice alte procedee similare care constau in special in a oferi produse/servicii consumatorilor facandu-i sa spere ca le vor obtine fie cu titlu gratuit, fie la un pret redus fata de valoarea lor reala si conditionand vanzarile de plasarea contra plata de bonuri, tichete, cupoane ori a altor titluri similare catre terti sau de colectarea de adeziuni sau subscrieri;Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
           Â
b) faptul de a propune unei persoane sa colecteze adeziuni sau sa se inscrie pe o lista, facand-o sa spere castiguri financiare rezultate din cresterea numarului de persoane recrutate sau inscrise.
Se retine si faptul ca formularul tichetului cadou trebuie sa contina informatiile :
-Denumirea emitentului ;
-Valoarea nominala ;
-Valabilitatea ;
-Denumirea utilizatorului ;
-Spatiul pentru stampila comerciantului la care este utilizat .
Implicatii fiscale OUG nr. 58/2010 - privind modificarea Codului fiscal.
Din punctul de vedere al implicatiilor fiscale, analizate in baza OUG nr. 58/2010, consideram ca fata de terti nu exista modificari ce necesita o impozitare suplimentara de natura veniturilor, pentru bonurile cadou acordate tertilor. Astfel cheltuielile pot fi deduse la calculul impozitului pe profit respectand procedura mai sus amintita.
In ce priveste bonurile cadou acordate salariatilor, consideram ca actualul cadru normativ stabilit de HG 791/2010, pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a a OUG nr. 58/2010, nu dispune asupra tichetelor cadou, modificarea si impozitarea cu impozitul pe venitul din salarii efectuandu-se, pentru tichete de masa, tichete de vacanta, sau tichete de cresa, punctul 68 din HG nr. 44/2004, privind normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, este modificat in acest sens:
“La punctul 68 litera a), dupa a saptea liniuta se introduce o noua liniuta, cu urmatorul cuprins:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
"- valoarea nominala a tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor de vacanta, acordate potrivit legii;"