Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

8.4. Plata TVA datorata bugetului de stat

Data actualizarii: 06 Martie 2006
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Termenul de plata al T.V.A. datorata stabilita prin decontul intocmit pentru fiecare perioada fiscala sau prin decontul special este pana la data la care firmele au obligatia depunerii deconturilor.

Exceptie de la termenul general de plata face importul de bunuri pentru care T.V.A. se plateste la organul vamal, odata cu indeplinirea formalitatilor vamale.

Plata efectiva la organele vamale nu se face de catre persoanele inregistrate ca platitori de T.V.A. care au obtinut certificate de exonerare de la plata T.V.A., pentru importul de :

  • masini industriale, utilaje tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de masura si control, automatizari, destinate realizarii de investitii;
  • masini agricole si mijloace de transport destinate realizarii de activitati productive;
  • importul de materii prime si materiale consumabile care nu se produc sau sunt deficitare in tara si sunt destinate utilizarii in cadrul activitatii economice a firmei care realizeaza importul.

IMPORTANT:

Eliberarea certificatului de exonerare de la plata in vama a T.V.A. se obtine pe baza de cerere depusa de platitorul de T.V.A. la organul fiscal teritorial cu conditia de a nu figura cu obligatii bugetare restante reprezentand impozite, taxe, contributii, inclusiv contributiile individuale ale salariatilor si orice alte venituri bugetare, cu exceptia celor esalonate si/sau reesalonate la plata.

In vederea obtinerii certificatului, importatorii depun cererea insotita de urmatoarele documente:

– copie de pe actul de infiintare;

– copie de pe documentul de inmatriculare;

– copie de pe documentul care atesta calitatea de platitor de T.V.A.;

– fundamentarea necesarului de materii prime si materiale consumabile care nu se produc in tara sau sunt deficitare pentru care se solicita exonerarea de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata;

– copie de pe contractele externe si/sau comenzile confirmate si/sau facturile externe, insotite de traducerea autorizata sau confirmata pe propria raspundere de catre persoanele care angajeaza legal firma importatoare;

– certificat de atestare fiscala, in original, din care sa rezulte obligatiile bugetare restante reprezentand impozite, taxe, contributii, inclusiv contributiile individuale ale

salariatilor si orice alte venituri bugetare din care cele esalonate si/sau reesalonate la plata;

– copie de pe documentele din care rezulta aprobarea investitiei destinate realizarii de activitati productive pentru care sunt efectuate importurile de:

  • masini industriale, utilaje tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de masura si control, automatizari;
  • masini agricole si a mijloacelor de transport.

Pe certificatul de exonerare se inscrie perioada pentru care a fost acordat si se elibereaza pentru un an calendaristic. Daca perioada de livrare prevazuta in contracte/comenzi/facturi depaseste anul calendaristic in care a fost eliberat certificatul, pentru anul urmator este necesar sa se solicite un nou certificat de exonerare.

Importatorii pot solicita pe baza de cerere, in perioada de valabilitate a certificatelor de exonerare de la plata in vama a T.V.A., suplimentarea certificatului cu alte contracte/comenzi/facturi.

Pe baza certificatelor prezentate in original de importatori, organele vamale au obligatia sa acorde liberul de vama pentru bunurile importate. T.V.A. aferenta importurilor efectuate se calculeaza si se inscrie in declaratia vamala de import, fara a fi platita la organul vamal.

La data efectuarii fiecarui import, organele vamale trebuie sa inscrie pe versoul originalului certificatului de exonerare urmatoarele date:

  • pentru importurile de masini industriale, utilaje tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de masura si control, automatizari, masini agricole si mijloace de transport:

– numarul declaratiei vamale de import;

– contractele, comenzile confirmate;

– facturile externe;

– valoarea importului in valuta, in cazul importurilor de masini industriale, utilaje tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de masura si control, automatizari, masini agricole si mijloace de transport;

  • pentru importurile de materii prime si materiale consumabile, care nu se produc sau sunt deficitare in tara:

– numarul declaratiei vamale de import;

– denumirea materiilor prime si/sau materialelor consumabile;

– pozitiile tarifare;

– furnizorii externi;

La declaratia vamala de import se anexeaza o copie de pe certificatul de exonerare de la plata in vama a T.V.A. verificata si vizata de organul vamal pe baza certificatului original prezentat de importator.

Importatorii care au obtinut certificatele de exonerare de plata in vama a T.V.A. au urmatoarele obligatii:

  • sa inregistreze T.V.A. datorata prin formula contabila:

                               4426                   =                  4427

„Taxa pe valoarea adaugata deductibila“ „Taxa pe valoarea adaugata colectata“

  • sa evidentieze suma T.V.A. exonerata in vama in jurnalul de vanzari si cumparari pe baza declaratiei vamale de import sau a actului constatator emis de vama;
  • sa preia preia suma T.V.A. in decontul de T.V.A. atat ca taxa colectata cat si ca taxa deductibila;

In functie de destinatia bunurilor sau materiilor prime importate, se stabileste regimul de deducere a T.V.A., astfel:

  • daca sunt destinate numai pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere: platitorii nu deduc T.V.A.;
  • daca sunt destinate pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere: platitorii deduc integral T.V.A.;
  • daca sunt destinate realizarii atat de operatiuni care nu dau drept de deducere, cat si de operatiuni care dau drept de deducere: platitorii deduc T.V.A. doar pe baza de pro-rata.

Taxa nedeductibila se inregistreaza in contul de cheltuieli a perioadei fiscale curente prin formula contabila:

                              635            =           4426

,,Cheltuieli cu impozite                       ,,Taxa pe valoareaadaugata deductibila“

si taxe datorate bugetului  de stat“

 Daca organele de control constata nerespectarea destinatiei prevazute de lege pentru bunurile importate, acestea vor retine originalul certificatului de exonerare a platii T.V.A. si il vor transmite emitentului in vederea anularii. In aceasta situatie, o noua cerere de exonerare a platii taxei pe valoarea adaugata la organele vamale nu poate fi aprobata timp de 12 luni de la data anularii.

Persoanele neinregistrate ca platitori de T.V.A. dar care sunt beneficiare atat ale prestarilor de servicii realizate de persoane impozabile cu sediul in strainatate cat si a operatiunilor de leasing extern, au obligatia sa plateasca efectiv T.V.A. aferenta acestor operatiuni. Plata se face prin decontul special de T.V.A.

Pentru determinarea bazei de calcul a T.V.A. datorata, valuta se converteste in lei la cursul de schimb valabil pentru:

Prestari de servicii

Operatiuni de leasing

  •  la data la care a fost primita factura prestatorului
  • la data stabilita prin contract pentru plata ratelor

Sau

  • la data la care s-a efectuat o plata in avans catre prestator, fara factura

sau 

  •  la data la care s-au efectuat plati in avans, inclusiv plata in avans a ratei de leasing.

OBLIGATIA UTILIZARII APARATELOR DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE

Firmele care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie au obligatia sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Firmele sunt obligate de asemenea sa emita bonuri fiscale si sa le predea clientilor.
La solicitarea clientilor, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale pot elibera si factura fiscala.

Nu este obligatorie utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru desfasurarea urmatoarelor activitati:

utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru desfasurarea urmatoarelor activitati:
  • comertul ocazional cu produse agricole efectuat de producatorii agricoli individuali in piete, targuri, oboare sau alte locuri publice autorizate;
  • vanzarile efectuate prin automatele comerciale;
  • serviciile de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport public de calatori;
  • vanzarea de paine si produse de panificatie in magazine sau in raioane specializate;
  • vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
  • transportul public de calatori pe baza de bilete sau abonamente tiparite precum si cu metroul;
  • activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite (bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc, etc);
  • activitatile de asigurari, precum si activitatile financiare si bancare, cu exceptia caselor de schimb valutar apartinand persoanelor juridice autorizate;
  • activitatile desfasurate in mod independent de persoanele fizice autorizate, inclusiv ca profesii liberale dar exclusiv activitatile de taximetrie auto pentru marfuri si persoane;
  • vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
  • vanzarea bunurilor de folosinta indelungata pentru care este obligatorie emiterea facturii fiscale;
  • comertul cu amanuntul prin comis-voiajori si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de catre magazine;
  • serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
  • vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism;
  • furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;
  • efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
  • serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de munca al clientului;
  • vanzarile de bunuri si prestarile de servicii care nu se incaseaza integral cu numerar si/sau substitute de numerar;
  • vanzarile de bunuri si prestarile de servicii care nu se incaseaza integral in momentul livrarii bunului sau prestarii serviciului;
  • alte livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii catre populatie pentru a caror desfasurare se prevede, prin acte normative, obligatia emiterii de facturi fiscale.

IMPORTANT:

Referitor la T.V.A., documentele emise de aparatul de marcat electronic fiscal sunt:
1) bonul fiscal
2) rola jurnal
3) raportul fiscal de inchidere zilnica

Bonul fiscal

Continutul bonului fiscal, cu exceptia bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activitatilor de schimb valutar si de taximetrie, cuprinde:

a) data, ora si minutul emiterii bonului fiscal;

b) numarul de ordine al acestuia, la nivelul zilei de lucru;

c) numele sau codul operatorului;

d) denumirea fiecarui bun livrat sau a serviciului prestat;

e) pretul sau tariful unitar;

f) cantitatea;

g) valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv T.V.A. , cu indicarea cotei acesteia;

h) valoarea totala a bonului, inclusiv T.V.A.;

i) valoarea totala a T.V.A. pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cota;

j) valoarea totala a operatiunilor scutite de T.V.A.;

k) valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a T.V.A., daca este cazul.

Rola jurnal

Pe acest document se inscriu toate datele din bonurile fiscale si se pastreaza in arhiva firmelor utilizatoare timp de 2 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia a fost intocmit.

Raportul fiscal de inchidere zilnica

Continutul acestui document este urmatorul:

a) denumirea si codul fiscal al firmei emitente;

b) adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;

c) logotipul si seria fiscala a aparatului;

d) numarul de ordine numerotat progresiv;

e) data si ora emiterii;

f) numarul bonurilor emise in ziua respectiva;

g) valoarea totala a operatiunilor efectuate si totalul T.V.A. cu urmatoarele precizari:

  • nivelul cotei T.V.A.;
  • valoarea totala a operatiunilor scutite de T.V.A.;
  • valoarea taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a T.V.A.;
  • In situatia defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale, utilizatorii au urmatoarele obligatii:
  • sa anunte in momentul constatarii defectiunii unitatea de service acreditata sau
    distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau reprezentantii legali ai acestuia in
    teritoriu;
  • sa inregistreze intr-un registru special toate operatiunile efectuate si sa emita facturi fiscale pentru respectivele operatiuni, la cererea clientului pana larepunerea in functiune a aparatelor de marcat electronice fiscale;

ATENTIE!

Registrul special trebuie sa aiba paginile numerotate, sa fie sigilat si stampilat de catre organul fiscal teritorial unde este utilizatorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.

Utilizatorul prezinta registrul special pentru vizare odata cu depunerea declaratiei de instalare a aparatului la organul fiscal teritorial in a carui raza acesta a fost instalat.
Registrul special si raportul fiscal de inchidere zilnica sunt documente avute in vedere de catre organele fiscale cu ocazia verificarii veniturilor care stau la baza determinarii impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat.

Registrul special se arhiveaza si se pastreaza pe o perioada de 10 ani, iar raportul fiscal de inchidere zilnica, pe o perioada de 5 ani.

In practica exista situatii care impun corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal.

Pentru ca aceasta operatiune sa fie efectuata conform legii, utilizatorul trebuie sa intocmeasca un dosar care sa cuprinda:

  • sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia;
  • numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, ora si minutului emiterii acestuia;
  • decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului;
  • copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
  • nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.

In cazul returului de marfa, dosarul intocmit de utilizator trebuie sa cuprinda:

a) nota de receptie si constatare de diferente intocmita in baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectiva;

b) dispozitia de plata-incasare catre casierie pentru restituirea contravalorii bunurilor catre client;

c) factura sau factura fiscala in rosu;

Returnarea ambalajelor refolosibile, a caror contravaloare este inclusa in pretul produsului vandut, se mentioneaza inainte de emiterea bonului fiscal prin inscrierea contravalorii acestora ca valoare negativa si cu specificatia „ambalaj refolosibil“.

IMPORTANT:

Utilizatorii aparatelor de marcat au obligatia sa predea lunar organului fiscal teritorial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare, raportul memoriei fiscale pe perioada de raportare.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X