Intrebare:
In ce mod va fi intocmit tratamentul contabil si fiscal in situatia in care o societate comerciala achizitioneaza vin (ex.: 1 sticla/7 lei, iar pretul de vanzare este de 10 lei). La fiecare 5 sticle cumparate, vanzatorul acorda clientului 1 sticla de vin gratis.
Raspuns:
Din intrebarea adresata rezulta ca dvs achizitionati vinul de la o alta societate comerciala din Romania si urmeaza sa il revindeti la clienti. Consideram ca aprovizionarea se face de la un distribuitor autorizat in comertul cu bauturi alcoolice.
Avand in vedere ca vinul linistit este un produs accizabil, insa cu acciza zero, nu sunt obligatii de plata la buget, dar trebuie respectat regimul de autorizare. Astfel, daca clientii dvs sunt persoane juridice, aveti obligatia sa detineti atestat de operator economic in comertul cu bauturi alcoolice, conform art. 206^69 alin. (2) din Codul fiscal.
Cartea verde a contabilitatii
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Recent, procedura de autorizare a fost revizuita si actualizata prin OMFP 3138/2011, ce introduce si documentatia de depus la dosar pentru obtinerea atestatului.
Din punctul de vedere al inregistrarilor contabile, consideram aplicabile urmatoarele inregistrari:
a) la achizitie:
371 "Marfuri" = 401 "Furnizori"
4426 "TVA deductibila" = 401 "Furnizori"
b) la vanzare:
4111 "Clienti" = 707 "Venituri din vanzarea marfurilor"
4111 "Clienti" = 4427 "TVA colectata"
c) descarcarea gestiunii marfurilor vandute:
607 "Cheltuieli cu marfurile" = 371 "Marfuri" .
In ce priveste cantitatea de vin primita de dvs cu titlu gratuit de la furnizorul vinului, conform pct. 50 din OMFP 3055/2009, aveti obligatia sa inregistrati in evidenta contabila marfurile primite cu titlu gratuit la valoarea justa. Valoarea justa reprezinta suma la care un bun este schimbat intre parti, de bunavoie si in cunostiinta de cauza, in cadrul unei piete unde pretul este determinat obiectiv. In cazul dvs, consideram ca cea mai justa valoare este chiar pretul pe care l-ati plati dvs daca a-ti achizitiona contra unei sume de bani, aceeasi marfa.
Inregistrare contabila:
371 "Marfuri" = 758 "Alte venituri din exploatare".
La vanzare se va efectua descarcarea din gestiune:
607 "Cheltuieli cu marfurile" = 371 "Marfuri" .
Observam ca influenta fiscala este nula asupra societatii, daca vanzarea se efectueaza in aceeasi perioada fiscala.
Daca dvs sunteti societatea ce acorda aceste sticle in mod gratuit, consideram ca aceasta cheltuiala este o cheltuiala de reclama si publicitate, deductibila la determinarea impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"(2) Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si:
(...)
d) cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor."
Se subintelege ca trebuie sa existe documente prin care se demonstreaza ca vinurile au fost acordate clientilor.
In acest moment, analiza trebuie dezvoltata cu privire la implicatiile TVA. Potrivit art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal, nu reprezinta o livrare si implicit nu se colecteaza TVA pentru "e) acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin norme." Normele stabilesc in principal obligativitatea documentelor justificative si conexiunea tipului de bunuri acordate cu activitatea societatii.
Avand in vedere faptul ca nu se colecteaza TVA, se impune si analiza TVA – ului dedus la achizitia stocului. In acest caz, consideram ca sunt aplicabile prevederile de la art. 145 alin. (3) din Codul fiscal, ce permite deducerea TVA la stocurile utilizate in campanii de reclama si publicitate. Astfel, nu se impune ajustarea TVA dedus la achizitia stocului.