email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament contabil si fiscal pentru vinuri primite si acordate gratuit

TVAOMFP 3055/2009stocuriOMFP 3138/2011



Intrebare:

In ce mod va fi intocmit tratamentul contabil si fiscal in situatia in care o societate comerciala achizitioneaza vin (ex.: 1 sticla/7 lei, iar pretul de vanzare este de 10 lei). La fiecare 5 sticle cumparate, vanzatorul acorda clientului 1 sticla de vin gratis.

Raspuns:

Din intrebarea adresata rezulta ca dvs achizitionati vinul de la o alta societate comerciala din Romania si urmeaza sa il revindeti la clienti. Consideram ca aprovizionarea se face de la un distribuitor autorizat in comertul cu bauturi alcoolice.

Avand in vedere ca vinul linistit este un produs accizabil, insa cu acciza zero, nu sunt obligatii de plata la buget, dar trebuie respectat regimul de autorizare. Astfel, daca clientii dvs sunt persoane juridice, aveti obligatia sa detineti atestat de operator economic in comertul cu bauturi alcoolice, conform art. 206^69 alin. (2) din Codul fiscal.

Recent, procedura de autorizare a fost revizuita si actualizata prin OMFP 3138/2011, ce introduce si documentatia de depus la dosar pentru obtinerea atestatului.

Din punctul de vedere al inregistrarilor contabile, consideram aplicabile urmatoarele inregistrari:
a) la achizitie:
371 "Marfuri" = 401 "Furnizori"
4426 "TVA deductibila" = 401 "Furnizori"
b) la vanzare:
4111 "Clienti" = 707 "Venituri din vanzarea marfurilor"
4111 "Clienti" = 4427 "TVA colectata"
c) descarcarea gestiunii marfurilor vandute:
607 "Cheltuieli cu marfurile" = 371 "Marfuri" .

In ce priveste cantitatea de vin primita de dvs cu titlu gratuit de la furnizorul vinului, conform pct. 50 din OMFP 3055/2009, aveti obligatia sa inregistrati in evidenta contabila marfurile primite cu titlu gratuit la valoarea justa. Valoarea justa reprezinta suma la care un bun este schimbat intre parti, de bunavoie si in cunostiinta de cauza, in cadrul unei piete unde pretul este determinat obiectiv. In cazul dvs, consideram ca cea mai justa valoare este chiar pretul pe care l-ati plati dvs daca a-ti achizitiona contra unei sume de bani, aceeasi marfa.

Inregistrare contabila:
371 "Marfuri" = 758 "Alte venituri din exploatare".

La vanzare se va efectua descarcarea din gestiune:
607 "Cheltuieli cu marfurile" = 371 "Marfuri" .

Observam ca influenta fiscala este nula asupra societatii, daca vanzarea se efectueaza in aceeasi perioada fiscala.

Daca dvs sunteti societatea ce acorda aceste sticle in mod gratuit, consideram ca aceasta cheltuiala este o cheltuiala de reclama si publicitate, deductibila la determinarea impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"(2) Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si:
(...)
d) cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor."

Se subintelege ca trebuie sa existe documente prin care se demonstreaza ca vinurile au fost acordate clientilor.

In acest moment, analiza trebuie dezvoltata cu privire la implicatiile TVA. Potrivit art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal, nu reprezinta o livrare si implicit nu se colecteaza TVA pentru "e) acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin norme." Normele stabilesc in principal obligativitatea documentelor justificative si conexiunea tipului de  bunuri acordate cu activitatea societatii.

Avand in vedere faptul ca nu se colecteaza TVA, se impune si analiza TVA – ului dedus la achizitia stocului. In acest caz, consideram ca sunt aplicabile prevederile de la art. 145 alin. (3) din Codul fiscal, ce permite deducerea TVA la stocurile utilizate in campanii de reclama si publicitate. Astfel, nu se impune ajustarea TVA dedus la achizitia stocului.


de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAOMFP 3055/2009stocuriOMFP 3138/2011


Data aparitiei: 06 Decembrie 2011

Votati articolul "Tratament contabil si fiscal pentru vinuri primite si acordate gratuit":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X