Va reamintim ca anul acesta au fost efectuate mai multe modificari in domeniul financiar-contabil, multe dintre acestea fiind pus in aplicare in urma ordinelor emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Un astfel de ordin il reprezinta Ordinul ANAF nr. 108/2012 care modifica procedura de eliberare de catre organele fiscale a documentului ce atesta existenta unui spatiu pentru inmatricularea unei societati comerciale. Procedura este valabila si in cazul schimbarii sediului.
Spre deosebire de alte situatii, consideram aceasta noua procedura foarte bine-venita, deoarece nu mai obliga contribuabilul sa se deplaseze la ANAF. Eliberarea dovezii de existenta a spatiului se face la solicitarea Registrului Comertului, avand in vedere documentatia depusa de persoana/persoanele ce solicita inmatricularea unei societati comerciale sau schimbarea sediului.
Astfel, Registrul Comertului are obligatia sa verifice prevederile de la art. 17 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata cu modificari, privind dovada existentei spatiului pentru sediul social, si solicita ANAF in format electronic printr-o cerere transmisa la o adresa de e-mail dedicata, sa elibereze o adeverinta privind existenta spatiului.
Solicitarea se transmite in format PDF insotita de actele depuse de solicitantul inmatricularii societatii, privind detinerea spatiului (contract de proprietate, contract de inchiriere, contract de comodat etc.). Organul fiscal verifica documentatia depusa si elibereaza adeverinta cu dovada existentei spatiului, pe care o transmite la Registrul Comertului, in format electronic, la o adresa de e-mail dedicata.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ordinul stabileste urmatoarele termene de eliberare a adeverintei, de catre ANAF:
a) solicitarile efectuate in prima parte a programului normal de lucru, insotite de documentatia completa, se elibereaza in aceeasi zi, in partea a doua a programului de lucru al ANAF;
b) cererile primite in a doua jumatate a programului de lucru, insotite de documentatia completa, se elibereaza in prima parte a zilei urmatoare celei in care s-a trimis solicitarea.
Pentru respectarea termenelor de eliberare a certificatului cu spatiul, ordinul stabileste in cadrul ANAF faptul ca aceste atributii la are compartimentul responsabil cu gestiunea registrului contribuabilului.
De retinut:
Cu ocazia primirii si prelucrarii documentelor ce atesta existenta spatiului, organul fiscal infiinteaza "Registrul de evidenta al spatiilor cu destinatia sediu social" ce cuprinde urmatoarele elemente minimale:
- localizarea spatiului la nivel de adresa completa;
- numele/denumirea titularului spatiului;
- documentul ce confera dreptul de utilizare a spatiului;
- perioada de valabilitate a detinerii spatiului.