email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce tratament contabil se aplica pentru asocierile in participatie

asociere in partipatiuneOMFP 3055/2009contract de asociere


Vom analiza, in cele ce urmeaza, cazul unei societati care are un contract de participatiune cu alta societate. Pe baza contractului pe societatea care tine contabilitate se achizitioneaza materiale. Pe cealalta societate s-a achizitionat un mijloc fix. Vom vedea astfel cum se va proceda la bilant si daca va fi nevoie de transferul bunurilor in societatea care tine contabilitatea contractului de participatie, precum si modul in care se va face inchiderea conturilor.

Raspuns:

1) Contabilitatea asocierilor in participatie se organizeaza si conduce distinct de catre unul dintre coparticipanti conform intelegerilor contractuale dintre parti.
 
Elementele de natura veniturilor si cheltuielilor determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre asociatul desemnat prin contractul de asociere, iar la sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi, se transmit pe baza de decont, procentual in functie de cota de participare, fiecarui asociat in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.

Raspunderea contabilizarii operatiunilor aferente asocierii revine asociatului desemnat in acest sens prin contractul de asociere. In acest sens, el are obligatia si raspunderea evidentierii cheltuielilor si veniturilor dupa natura lor, deoarece el detine si documentele justificative si celelalte informatii care ii permit sa aplice tratamentul contabil corespunzator fiecarei operatiuni in parte. Celalalt asociat nu are nicio raspundere de natura contabila si trebuie sa inregistreze veniturile si cheltuielile asocierii asa cum sunt consemnate ele in Decontul pentru operatiuni in participatie (cod 14-4-14).

Astfel, conform Normelor specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile prevazute in anexa nr. 2 la OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, in acest formular se inscriu ca informatii minimale, printre altele, simbolul contului debitor/creditor, denumirea contului creditor pentru cheltuielile si sumele transmise, denumirea contului debitor pentru veniturile si sumele primite si valoarea transmisa conform contractului de asociere in participatie. Avand in vedere si prevederile art. 6 alin. 1 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata, conform carora orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, pentru asociatul pasiv, care nu detine documentele primare din care rezulta veniturile si cheltuielile asocierii, inregistrarile contabile pentru sumele aferente cotelor parti cuvenite au la baza Decontul pentru operatiuni in participatie (cod 14-4-14), care constituie documentul contabil justificativ pentru aceste inregistrari.

Potrivit art 156 alin (5) din Codul fiscal , in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti.La pct 79 indice 1 alin (1)- alin (8) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal , este redat tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate in vederea indeplinirii obiectului asocierii. Din prevederilor mentionate la acest punct rezulta ca drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de titlul VI al Codului fiscal revin asociatului desemnat in acest scop potrivit contractului incheiat intre parti, care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, denumit in continuare asociatul administrator. Prin drepturi si obligatii legale se intelege, printre altele, dreptul de a exercita deducerea taxei pentru achizitii conform prevederilor art. 145-147 indice 1 din Codul fiscal , obligatia de a emite facturi catre beneficiar si de a colecta taxa in cazul operatiunilor taxabile, dreptul/obligatia de ajustare a taxei conform art 148, 149 sau 161 din Codul fiscal .Astfel in situatia in care mijlocul fix s-a achizitionat pentru realizarea contractului respectiv, dupa cum rezulta din aceste prevederi nu aveti dreptul de deducere al TVA, acest drept avandu-l doar asociatul administrator.
 
Din punct de vedere contabil potrivit prevederilor de la pct 265 alin (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , imobilizarile corporale si necorporale puse la dispozitia asocierii, sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate. Astfel cu privire la mijlocul fix achizitionat de catre cealalta societate , apreciez ca ar trebui sa fie pus la dispozitia asocierii, fapt consemnat si in contractul de asociere.Modul de ajustare a TVA aferenta mijlocului fix achizitionat , este precizat la articolul mai sus mentionat.

2) Potrivit prevederilor de la capitolul functiunea conturilor din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatii in participatie" se tine evidenta decontarilor din operatii in participatie, respectiv a decontarii cheltuielilor si veniturilor realizate din operatii in participatie, precum si a sumelor virate intre coparticipanti.
 
Contul 458 "Decontari din operatii in participatie" este un cont bifunctional.
 
In creditul contului 458 "Decontari din operatii in participatie" se inregistreaza:
 - veniturile realizate din operatii in participatie transferate coparticipantilor, conform contractului de asociere (701 la 781);
 - cheltuielile primite prin transfer din operatii in participatie, inclusiv amortizarea calculata de proprietarul imobilizarii (601 la 681);
 - sumele primite de la coparticipanti (512, 531).
 In debitul contului 458 "Decontari din operatii in participatie" se inregistreaza:
 - veniturile primite prin transfer din operatii in participatie (701 la 781);
 - cheltuielile transferate din operatii in participatie, inclusiv amortizarea calculata de proprietarul imobilizarii, ce se transmite coparticipantului care tine evidenta operatiilor in participatie conform contractelor (601 la 681);
 - sumele achitate coparticipantilor sau virate ca rezultat al operatiei in participatie (512, 531).
 
Soldul creditor al contului reprezinta sumele datorate coparticipantilor ca rezultat favorabil (profit) din operatii in participatie, precum si sumele datorate de coparticipanti pentru acoperirea eventualelor pierderi inregistrate din operatii in participatie.
 
Soldul debitor al contului reprezinta sumele de incasat de la coparticipanti pentru acoperirea eventualelor pierderi inregistrate din operatii in participatie, precum si sumele ce urmeaza a fi incasate de coparticipanti din operatii in participatie ca rezultat favorabil (profit).
La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie. Astfel conturile 4581 “Decontari din operatii in participatie - pasiv “respectiv 4582 “Decontari din operatii in participatie - activ “nu se inchid prin compensare intre ele. Ele functioneaza in corespondenta cu conturile de cheltuieli, venituri respectiv conturile de disponibilitati.

Potrivit prevederilor mentionate la pct 265 alin (5) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , la data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor, precum si a datoriilor asocierii in participatie, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii.


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
asociere in partipatiuneOMFP 3055/2009contract de asociere


Data aparitiei: 08 Mai 2012

Votati articolul "Ce tratament contabil se aplica pentru asocierile in participatie":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X