email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Asociere in participatiune. Cele mai utile aspecte fiscale si contabile

asocierea in participatiunecodul fiscalbalantacontractul de asociere

In analiza urmatoare, societatile A si B, persoane juridice romane, inregistrate in scopuri de TVA in Romania incheie un contract de asociere in participatie pentru activitatea de comert cu ridicata al unor marfuri comercializate de A (numai anumite produse din totalul marfurilor comercializate de A fac obiectul contractului de asociere, iar vanzarea se face exlusiv catre terti). In cadrul asocierii, A si B pun in comun mijloace fixe si circulante, iar A este administratorul asocierii.

Vom vedea in ce masura contractul de asociere in participatie trebuie declarat la organul fiscal. De asemenea, stabilim daca e suficient ca balanta asocierii, distincta fata de balanta celor doua societati, sa contina conturile din clasa 6 si 7, precum si contul de profit si pierdere aferente activitatii desfasurate in cadrul contractului de asociere. In plus, vom vedea ce implicatii fiscale presupune o astfel de asociere.


Contractul de asociere in participatiune nu trebuie declarat la organul fiscal, fiind vorba de asocierea dintre doua persoane juridice romane (societati), deja inregistrate fiscal si platitoare de obligatii fiscale inregistrate in vectorul fiscal al fiecareia.
 
Evidenta asocierii trebuie sa respecte reglementarile fiscale coroborate cu cele contabile in materie.
 
Astfel, conform art. 321 alin. 5 din Codul fiscal, in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti (in acest caz, societatea A).
 
La pct. 102 alin. 1-17 din Normele metodologice de aplicare sunt detaliate aspectele fiscale legate de functionarea asocierii, iar la pct. 102 alin. 18 sunt date cateva exemple.
 


Din punct de vedere fiscal trebuie respectate mai multe reguli, cele mai importante fiind:
- veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere;
- persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea (asociatul administrator - societatea A) este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere;
- bunurile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai fara plata, ca aport la asociere in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu constituie livrare de bunuri cu plata in sensul art. 270 din Codul fiscal;
- serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal, iar faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens;
- repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile aduse in asociere;
- repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA;
- membrii asocierii transmit pe baza de decont catre asociatul administrator cheltuielile aferente bunurilor si serviciilor aduse in asociere (spre exemplu, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe pe care societatea B le transmite asociatului administrator A);
- dreptul de deducere se exercita cu respectarea celor explicitate la pct. 102 alin. 9-10 din Normele metodologice;
- pe parcursul derularii contractului de asociere, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de Codul fiscal revin asociatului administrator, care cuprinde in propriul decont de taxa inclusiv achizitiile de bunuri/servicii, precum si livrarile de bunuri/prestarile de servicii aferente asocierii etc.
 
Din punct de vedere contabil se vor respecta prevederile pct. 424-425 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014. Astfel, evidenta asocierii in participatiune se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant, unde se evidentiaza decontarea cheltuielilor si veniturilor realizate din operatiuni in asocieri in participatiune, precum si virarea sumelor intre coparticipanti.
 
Societatea care conduce evidenta asocierii tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii. In balanta asocierii se vor inscrie atat veniturile si cheltuielile asocierii, cat si stocurile, creantele si datoriile rezultate din activitatea asocierii, cu exceptia mijloacelor fixe puse la dispozitia asocierii, care raman evidentiate in evidenta contabila a fiecarei societati care le detine in proprietate.

Cheltuielile si veniturile determinate de operatiunile asocierii se contabilizeaza distinct de catre societatea care conduce evidenta asocierii in participatiune. La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie. La data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor, precum si a datoriilor aferente asocierii in participatiune, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii.
 
Documentul justificativ specific decontarilor in cadrul unei asocieri in participatiune este "Decont pentru operatiuni in participatie" cod 14-4-14, prevazut de OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
asocierea in participatiunecodul fiscalbalantacontractul de asociere


Data aparitiei: 26 Mai 2017

Votati articolul "Asociere in participatiune. Cele mai utile aspecte fiscale si contabile":
Rating:

Nota: 4.22 din 5 din 9 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X