Procedurile operationale sunt reglementate prin Standardul 17 Proceduri din Anexa 1 la Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare.
Standardul 17 Proceduri este unul dintre cele 25 de standarde de control intern/managerial pe care orice institutie publica are obligativitatea de a le implementa.
Procedurile sunt utile deoarece prezinta pasii care trebuie urmati (algoritmul) in realizarea sarcinilor, exercitarea competentelor, angajarea responsabilitatilor si totodata asigura continuitatea activitatii entitatii publice, in conditiile in care exista fluctuatie de personal.
In vederea elaborarii procedurilor operationale, Comisia de monitorizare, coordonare si indrumare metodologica a implementarii si/sau dezvoltarii sistemului de control intern/managerial impreuna cu Compartimentul financiar-contabil identifica activitatile care se desfasoara in cadrul acestui compartiment si stabileste activitatile procedurabile, pentru care trebuie elaborate proceduri operationale, precum si termenele de realizat.
Procedurile operationale elaborate se constituie intr-un Manual al procedurilor operationale, care se supune aprobarii conducatorului institutiei publice.
Procedurile operationale se aduc la cunostinta intregului personal al institutiei publice prin publicarea pe intranetul institutiei sau prin orice alte mijloace (sedinte, sub semnatura etc.).
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Comisia de monitorizare, coordonare si indrumare metodologica a implementarii si/sau dezvoltarii sistemului de control intern/managerial are obligatia sa se asigure ca procedurile sunt:
* actualizate in mod permanent, in functie de modificarile legislative, reorganizarea institutiei etc.;
* utile si precise;
* usor de examinat;
* disponibile si accesibile conducatorului institutiei publice, salariatilor, precum si tertilor (in cazul in care se lucreaza cu publicul etc.), daca este cazul.
Odata elaborate si actualizate permanent in functie de evolutia reglementarilor in materie, procedurile contabile asigura continuitatea activitatii, chiar daca la nivelul institutiei publice exista fluctuatii de personal, si permit conducatorului institutiei publice, auditului intern si Curtii de Conturi sa evalueze obiectiv activitatea derulata.
Pentru mai multe detalii si exemple de proceduri contabile specifice institutiilor publice, clic aici