Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Mijloace fixe cu durata de functionare expirata. Cum procedam la reevaluare?

Taxe si Impoziteimobilizare corporalaamortizareOMFP 2861/2009inventarierecasareHG 2139/2004

Vom stabili mai jos in ce masura mai este necesara reevaluarea cladirilor amortizate integral avand in vedere prevederile art. 121 alin. (3) OMFP 3055, precum si in ce baza se stabileste daca o imobilizare corporala integral amortizata mai poate sau nu sa fie utilizata.

Vom vedea daca este suficienta inserarea in raportul de evaluare a unei astfel de opinii de catre evaluatorul autorizat si, in cazul in care se considera ca mai poate fi utilizata (imobilizarea), vom vedea cine are competenta stabilirii unei astfel de de durate de viata.

Luam ca exemplu o baraca metalica amortizata integral la valoarea de inventar de 2 lei. Dacar ar fi demolata, firma ar obtine cel putin 5.000 de lei. In momentul de fata nu este utilizata decat apriximativ 10% (depozitare lucruri vechi fara valoare), iar pentru o utilizare frecventa ar necesita cheltuieli de modernizare.

Vom stabili cum ar trebui tratat acest caz din punctul de vedere al reevaluarii.

Intr-adevar, la punctul 121 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 se prevede faptul ca o imobilizare, complet amortizata, poate fi reevaluata, daca mai poate fi exploatata din punct de vedere economic.

Conform punctului 64 alin. (1) din aceleasi reglementari, activele imobilizate sunt activele utilizate generatoare de beneficii economice viitoare si detinute pe o perioada mai mare de un an.

Asadar, una dintre conditiile evidentierii unei imobilizari este aceea de a genera (de a produce) beneficii ulterioare, prin utilizarea sa.

La punctul 114 alin. (1) din aceleasi reglementari se arata ca o imobilizare corporala trebuie scoasa din evidenta la cedare sau casare, atunci cand nici un beneficiu economic viitor nu mai este asteptat a se realiza din utilizarea sa ulterioara.

Astfel, pentru stabilirea statutului baracii (de a mai fi utilizata sau de a fi demolata), trebuie procedat la inventariere.

Inventarierea presupune parcurgerea unor etape specifice, prevazute in OMFP 2861/2009:

- desemnarea comisiei de inventariere si a atributiilor acesteia - prin decizia administratorului;
- inventarierea faptica a constructiei, de catre comisie;
- intocmirea listei de inventariere;
- intocmirea procesului-verbal de inventariere.

La punctul 42 din Normele din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii - aprobate prin OMFP 2861/2009 - se prevad elementele care trebuie continute de procesul-verbal de inventariere:

"42. Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal.

Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente: data intocmirii, numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere, numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate, data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea, volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic, propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri, constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate."

Din cele citate, rezulta ca, odata cu efectuarea inventarierii, comisia de inventariere, formata din specialisti tehnici din cadrul unitatii, trebuie sa mentioneze in procesul-verbal propuneri si constatari privind starea bunurilor inventariate (in cazul de fata, starea fizica si morala a baracii), constatari privind asigurarea integritatii utilizarii in continuare a acesteia, dar si constatari si propuneri privind oportunitatea economica a utilizarii baracii (faptul ca nu va mai produce beneficii ulterioare, este utilizata doar in proprortie de 10%, va necesita cheltuieli importante de reabilitare/modernizare, prin valorificare se va obtine o suma importanta).

Conducatorul unitatii, in termen de 7 zile, trebuie sa aprobe procesul-verbal si, in baza acestuia, se procedeaza la demolare.

Dupa demolare se intocmeste documentul numit Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (cod  14-2-3/aA), in care se mentioneaza baraca demolata si produsele rezultate ca urmare a demolarii.

Pe baza acestuia se inregistreaza in contabilitate scoaterea din evidenta a baracii si intrarea materialelor rezultate.
 
La punctul 4 din capitolul III Alte precizari din HG 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe sunt mentionate precizari privind conditile in care se pot utiliza in continuare anumite tipuri de  mijloace fixe cu durata de functionare expirata. Acest aspect este prevazut pentru a se asigura protectia vietii, a sanatatii si a mediului in cazul in care numite tipuri de mijloace fixe, cu durata de functionare expirata, ar putea fi daunatoare prin exploatarea lor ulterioara.

"4.Mentinerea in functiune a mijloacelor fixe care pot afecta protectia vietii, a sanatatii si a mediului (mijloace de transport rutier, feroviar, aerian si naval, masini de constructii si de gospodarie comunala, masini de ridicat etc.) dupa expirarea duratei normale de functionare, se va putea face numai pe baza unui raport tehnic intocmit de organisme de certificare sau organisme de inspectie tehnica abilitate in domeniul de activitate al mijlocului fix."

Asadar, daca se doreste, totusi, exploatarea in continuare a baracii (desi, la o valoare de inventar de 2 lei, pare a avea o vechime foarte mare si cu adevarat s-ar pune problema sigurantei celor ce o vor utiliza) avand durata expirata, trebuie intocmit un raport al unei comisii care face parte dintr-un organism din domeniul de activitate al bunului, care se va pronunta cu privire la starea tehnica a bunului si va stabili impactul asupra vietii, asupra sanatatii celor ce vor utiliza baraca, precum si impactul asupra mediului.
 
Fata de cele prezentate din reglementarile legale, consider ca baraca, atata timp cat nu mai produce beneficii economice prin utilizare, trebuie scoasa din evidenta si vanduta, mai cu seama ca, in loc de beneficii ulterioare, ar genera cheltuieli (pierderi) pentru firma.

Pe de alta parte, din punct de vedere fiscal, amortizarea aferenta reevaluarii in plus efectuata la o imobilizari cu durata expirata este nedeductibila la calculul impozitului pe profit, conform punctului 71^5 alineatul al doilea, ultima teza, din normele date in aplicarea art. 24 alin. (15) din Codul fiscal.
 
 
Baza legala:

- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Taxe si Impoziteimobilizare corporalaamortizareOMFP 2861/2009inventarierecasareHG 2139/2004

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 11 Decembrie 2013


Votati articolul "Mijloace fixe cu durata de functionare expirata. Cum procedam la reevaluare?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Alte articole publicate in data de 11 Decembrie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Sistemul split TVA va ramane optional in totalitate. Proiectul a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA a fost adoptat ieri de Senat. Dupa interventia Comisiei Europene, Guvernul este nevoit sa schimbe regulile privind mecanismul de split TVA.   Prezentam mai jos schimbarile preconizate anuntate in expunerea de motive a proiectului privind mecanismul de split TVA: ...» citeste mai departe aici

  • Noi modificari ale Legii societatilor ar putea intra in vigoare curand. Senatul a dat unda verde!

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege ce cuprinde o serie de masuri pentru societatile decapitalizate a fost adoptat, in 16 septembrie, de Senat. Urmeaza ca actul sa mearga la Camera Deputatilor pentru dezbatere. Aceste modificari legislative au fost prevazute initial intr-un proiect de Ordonanta initiat de Teodorovici si publicat la mijlocul lunii august pe site-ul Finantelor, in dezbatere publica. Actul poarte...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de lege pentru impozitarea bacsisului a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege depus de ministrul demis al Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, care prevede impozitarea bacsissului si includerea acestei sume pe bonul fiscal, a fost adoptat de Senat. Bacsisul este definit in vederea evidentierii sumelor pe bonul fiscal, instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri s...» citeste mai departe aici

  • Valoarea tichetelor de cresa, MAJORATA din luna octombrie. Ce acte sunt necesare pentru obtinerea acestora?

    • UPDATE in 18 octombrie 2019. Valoarea tichtelor de cresa se va majora incepand cu luna octombrie a acestui an. Acestea vor ajunge la suma de 460 de lei, adica se va face o crestere de zece lei, conform unui act normativ publicat in Monitorul Oficial nr. 841 din 16 octombrie 2019. Este important de retinut ca noua valoare nominala se va aplica si pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2020, respectiv fe...» citeste mai departe aici

  • CECCAR: grad de promovare de peste 50% la examenul de acces

    • In urma examenului de admitere la stagiu, organizat in zilele de 5 si 6 octombrie 2019, CECCAR a observat un grad de promovare de peste 50%. Cu aceasta ocazie, institutia le ureaza bun-venit celor 467 de noi stagiari: “Ii felicitam pe toti pentru rezultatele obtinute si le uram mult succes in anii de stagiu!”.   Candidatii admisi vor urma un stagiu de trei ani, pe parcursul caruia vor beneficia de pregatire profesionala (teoretica si practica...» citeste mai departe aici

  • Prima de casare. Care este monografia contabila?

    • Te gandesti la monografia contabila pentru prima de casare? Expertul nostru prezinta detaliat ce pasi contabili trebuie facuti pentru ca inregistrarea sa fie corecta.   Avem situatia urmatoare: exista o factura fiscala de achizitie masina Toyota, prin programul Rabla.  Datele de pe factura sunt urmatoarele: Baza = 85873.34 TVA = 16315.93 Total de plata = 102189.27 Prima de casare = 9200 Diferenta benefici...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X