In contextul unei societati comerciale ce activeaza in domeniul vanzarii de marfuri diverse, cum ar fi confectii, incaltaminte, articole din plastic, etc., este adesea inevitabil sa se confrunte cu acumularea de stocuri de marfuri greu vandabile. Pentru a gestiona eficient aceasta situatie, administratorul societatii doreste sa aplice reduceri de pret, chiar sub nivelul de achizitie, in scopul de a stimula vanzarile si de a optimiza gestiunea stocurilor.
In consecinta, este important sa analizam atat implicatiile fiscale, cat si aspectele comerciale asociate acestei initiative, pentru a asigura conformitatea cu legislatia in vigoare si pentru a evita potentialele consecinte negative.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Studiu de caz: "O societate comerciala vinde prin magazin marfuri diverse (confectii, incaltaminte, plastice etc), in cativa ani s-au adunat marfuri greu vandabile pe care administratorul doreste sa le valorifice la un pret sub pretul de achizitie, pana la 10 lei pe un produs. Protectia consumatorului solicita sa se instiinteze autoritatile locale si numai ulterior sa faca actiunea de reducere de pret. Care este tratamentul din punct de vedere fiscal si comercial al acestor actiuni de vanzare? Este obligatorie informarea autoritatilor locale?"
Vanzarea marfurilor sub pretul de achizitie - raspunsul specialistului
Raspuns: In Romania, vanzarea marfurilor sub pretul de achizitie este reglementata prin Ordonanta Guvernului nr. 99/2000. Aceasta interzice vanzarea in pierdere, adica la un pret egal sau inferior costului de achizitie, cu exceptia anumitor situatii precum vanzarile de lichidare, soldare, promotionale sau de produse greu vandabile dupa o perioada de trei luni de la aprovizionare, conform art. 16:
Art. 16. -
Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege: Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 SAF-T pentru Contribuabili Mici Registrul de Evidenta Fiscala PFA
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.
Art. 17. -
Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) -c), e) -i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare.
Art. 33
(1) Vanzarile cu pret redus prevazute la art. 16, astfel cum sunt definite de prezenta ordonanta, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere de preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre, sunt supuse urmatoarelor reguli de fixare si publicitate a preturilor:
a) Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
b) Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand:
- publicitatile comparative de pret;
- anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
- anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata;
- anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare.
c) Publicitatea prin catalog si ofertele de reducere de preturi, lansate de comerciantii care practica vanzarea prin corespondenta, pot fi valabile numai pana la epuizarea stocurilor, cu conditia ca aceasta mentiune sa figureze vizibil si lizibil in catalog.
d) Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
- fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
- fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare;
- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
e) Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs si/sau serviciu sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs si/sau serviciu.
f) Toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta trebuie sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate ori de cate ori este nevoie organelor de control abilitate.
g) Orice anunt de reducere de preturi ce nu corespunde reducerii practicate efectiv in raport cu pretul de referinta este considerat o forma de publicitate inselatoare si este sanctionat conform reglementarilor legale in vigoare.
Regim fiscal la reduceri de pret
Daca motivul vanzarilor sub pret este cel prevazut de OUG 99/2000, art. 16, lit. f) puteti vinde produsele la orice pret doriti, inclusiv sub pretul de achizitie, cu respectarea cerintelor de la art. 33 de mai sus.
Pentru reducerile de pret, trebuie intocmita o decizie a administratorului si respectate prevederile OMFP 2861/2009 privind inventarierea. Modificarea pretului nu este considerata reducere comerciala. Pe bonul fiscal, produsele sunt evidentiate la noul pret redus fara a se evidentia o reducere distincta, deoarece aceasta nu este tratata fiscal ca o reducere comerciala, ci doar ca o schimbare a pretului de vanzare. In ceea ce priveste evidenta contabila, aceasta va reflecta noul pret de vanzare si nu va necesita inregistrari speciale pentru reducerile aplicate. Este important sa mentineti o documentatie clara si completa pentru a justifica pretul de vanzare redus (produse care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute) in cazul unor eventuale verificari din partea autoritatilor fiscale sau de control.
Adasar, din punct de vedere fiscal, la vanzarea produselor sub costul de achizitie nu exista implicatii specifice. Nu este stipulata o prevedere legala care sa impuna includerea in baza de impozitare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor a diferentei dintre pretul de vanzare si costul de achizitie sau de productie. Acest lucru inseamna ca, atunci cand vindeti produse la un pret inferior costului de achizitie (conform art. 16 lit. f) din OG 99/2000) nu trebuie sa ajustati baza de impozitare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor pentru a reflecta aceasta diferenta.
In plus, taxa pe valoarea adaugata (TVA) dedusa la achizitie nu necesita ajustare in cazul vanzarii respectivelor marfuri. Acest lucru este valabil atat in cazul vanzarilor efectuate in regim de taxare, cat si in cazul celor efectuate in regim de scutire cu drept de deducere a TVA. Prin urmare, nu exista o obligatie fiscala suplimentara legata de ajustarea TVA pentru astfel de vanzari.
Concluzia pentru situatia descrisa este urmatoarea:
Pentru aceasta societate comerciala, vanzarea marfurilor sub pretul de achizitie este permisa in contextul exceptiilor prevazute de lit. f) art. 16 al Ordonantei Guvernului nr. 99/2000. Aceste exceptii permit vanzarea produselor care nu au fost vandute intr-o perioada de trei luni de la aprovizionare, fara a fi necesara informarea autoritatilor locale pentru acest tip de vanzare.
Din punct de vedere comercial, trebuie respectate regulile de publicitate a preturilor si intocmita o decizie a administratorului, conform prevederilor OMFP 2861/2009. Reducerile de pret trebuie raportate la pretul de referinta din ultimele 30 de zile si prezentate clar si fara echivoc.
Din punct de vedere fiscal, nu exista implicatii specifice pentru vanzarea sub costul de achizitie. Nu este necesara ajustarea bazei de impozitare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor sau ajustarea TVA dedusa. Este importanta pastrarea unei evidente contabile corecte si detaliate pentru a justifica pretul de vanzare redus in cazul unor eventuale verificari.
Raspuns oferit in luna noiembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com