Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Societate in insolventa: cum inchidem soldurile de furnizori si clienti?

Data actualizarii: 05 Septembrie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Societate in insolventa: cum inchidem soldurile de furnizori si clienti?
prescriere datoriicreantesocietate in insolventainchidere cont clienti

Existenta unei creante/datorii se identifica si se stabileste intre doi parteneri (cumparator, vanzator) prin punctajul efectuat cu ocazia inventarierii anuale a patrimoniului. Termenul de prescriere a creantelor/datoriilor este de 3 ani, fiind reglementat prin legea nr. 287 din 17 iulie 2009, republicata privind Codul civil, capitolul II "Termenul prescriptiei extinctive", art. 2517 "Termenul general de 3 ani". Termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.

"Anularea creantei sau a datoriei se efectueaza in baza unei note contabile avand drept document justificativ rezultatele inventarierii. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate: "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."

Societate in insolventa: cum inchidem soldurile de furnizori si clienti?

Analizam urmatorul studiu de caz:

O SRL platitoare de impozit pe profit de la 01.01.2023, TVA la incasare, intra in insolventa.

La data intrarii in insolventa prezinta sold creditor la contul 442.8. (sold debitor din facturi furnizori neachitate si sold creditor (mai mare) din facturi emise si neincasate). Cea mai mare parte a creantelor neincasate, respectiv a datoriilor neachitate sunt prescrise (mai vechi de 3 ani).

1. La intrarea in insolventa se pot solicita clientilor sumele prescrise?

2. Furnizorii ne pot solicita sumele neachitate?

3. Cum se inchid creantele/datoriile?

4. Cum se inchide contul 442.8 cu sold creditor?

Aspectele legale prezentate mai sus sunt valabile si in cazul furnizorilor dvs. Acestia trebuie sa demonstreze ca au facut toate demersurile legale pentru recuperarea creantei fata de dvs.


Astfel, conform pct. 28 din OMFP 2861/2009 createle si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii.

De asemenea se apeleaza la instantele de judecata pentru recuperarea creantelor neincasate.

In legatura cu solicitarea de la clienti a creantelor prescrise, in opinia mea, nu le mai puteti solicita cu exceptia cazului in care detineti confirmari de sold anuale mai noi de 3 ani. Confirmarea de sold intrerupe prescriptia creantei.

Asadar, in stabilirea faptului daca un client este prescris sau nu, trebuie sa analizati mai intai daca detineti conformari de sold mai noi de 3 ani, in acest caz soldul clientului nefiid prescris.In cazul in care nu le-ati intocmit, va asumati raspunderea contravenionala prevazuta in legea contabilitatii.

Atunci cand este sigur ca aceaste creante nu se mai poate incasa, termenul de prescriptie fiind depasit, se scoate din evidenta contabila.

Potrivit prevederilor art. 287 alin. d ) din Codul fiscal, ajustarea TVA se aplica pentru contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate care nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca.

La pct. 32 alin. 2 din normele metodologice se mentioneaza ca, in cazul in care persoanele care aplica sistemul TVA la incasare se afla in situatiile prevazute la alin. (1), se aplica prevederile art. 282 alin. (10) din Codul fiscal.

Potrivit prevederilor art. 282 alin. 10 lit. d) din Codul fiscal pentru situatia prevazuta la art. 287 lit. d) se opereaza anularea taxei neexigibile aferente.

Deoarece clientii neincasati nu sunt in procedura de faliment sau de reaorganizare, apreciez ca nu se poate anula TVA neexigibila in temeiul art. 282 alin. 10 lit. d) coroborat cu art. 287 lit. d) din Codul fiscal si pct. 32 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare.

Daca nu este incidenta niciuna din situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, la anularea creantelor detinute, societatea va trebui sa colecteze TVA aferenta.

Stingerea creantelor prin anulare - inregistrare contabila

Astfel ca si inregistarre contabila la stingerea creantelor prin anulare:

4428.02 TVA neexigibila = 4427 TVA colectata.

Din punct de vedere fiscal, in conformitate cu Art. 25., alin. (4) lit. h), nu sunt deductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare.
Monografia contabila poate fi:

- scaderea din evidenta:

654 "Pierderi din creante si debitori diversi" = 4118 Clienti incerti sau in litigiu

In ceea ce priveste anularea datoriilor, conform ordinului privind inventarirea mai sus mentionat, daca furnizorul detine confirmari de solduri de la dvs mai noi de 3 ani, sau dovedeste prin alte modalitati ca a facut toate demersurile necesare pentru incasarea creantei fata de dvs si detine confirmari de la dvs in acest sens, desigur ca poate sa solicite sumele neachiate prin inscrierea la masa credala.

In acest caz, judecatorul sindic va decide eventuala anulare a datoriilor pe care le aveti.

In cazul anularii datoriilor, deoarece furnizorul respectiv a fost inregistrat cu TVA la incasare, trebuie sa inchideti soldul evidentiat ca TVA neexigibila aferenta sumei pe care nu o mai achitati, astfel ca si inregsitrari contabile, va propun:
401, 419 Clienti creditori = 7588 fara TVA neexigibila.

Si:
401=4428

Sau suma in rosu:
4428=401


Raspuns oferit in luna septembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 

Foto: pixabay.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X