Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie contabila

CECCAR: Recomandari privind implementarea in Romania a Directivei 34/2013

Data aparitiei: 18 Septembrie 2014
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Directiva 34/2013OMFP 3055/2009Noua Directiva Contabilacont de profitimobilizarile

Regasiti, prin cele ce urmeaza, recomandarile grupului de lucru pentru legislatie in domeniul fiscal si contabil, privind implementarea in Romania a Directivei 34/2013.

In vederea simplificarii cerintelor de raportare pentru IMM-uri, Comisia Europeana a procedat la revizuirea Directivelor Contabile Europene (Directiva a IV a si Directiva a VII a) care au fost inlocuite de o noua Directiva Contabila (Directiva 34/2013). Potrivit argumentatiei expuse de Comisia Europeana in preambul propunerii 1, principalele obiective urmarite au constat in reducerea costurilor administrative legate de raportare-in special in cazul IMM urilor, cresterea comparabilitatii situatiilor financiare ale entitatilor care desfasoara activitati internationale si au un numar mai mare de utilizatori externi, protejarea intereselor investitorilor prin retinerea informatiilor esentiale pentru acestia si cresterea transparentei privind platile efectuate catre guverne de entitatile ce activeaza in industria extractiva sau in sectorul exploatarii padurilor primare.

Directiva 34/2013 contine prevederi referioare la: domeniul de aplicare, definitii si categorii de societati si de grupuri, dispozitii si principii generale, bilantul si contul de profit si pierdere, notele explicative la situatiile financiare, raportul administratorilor, situatii financiare si rapoarte consolidate, dispozitii privind scutirile si restrictiile aplicabile scutirilor, raportarea platilor efectuate catre guverne si dispozitii finale. Noua Directiva Contabila trebuie sa fie transpusa in legislatia nationala  pana la 20 iulie 2015.

Grupa de lucru C.E.C.C.A.R. Legislatie in domeniul fiscal si contabil a procedat la analiza prevederilor Directivei pentru a asista normalizatorul roman in selectarea optiunilor si tratamentelor contabile adaptate necesitatilor entitatilor din Romania. in urma acestei analize am elaborat un set de recomandari privind implementarea Directivei 34/2013 in Romania.

1.Urmand modelul demersului european apreciem ca implementarea Directivei ar trebui sa se realizeze prin intermediul unui singur produs normativ. In cadrul acestuia, cerintele de raportare pot fi stabilite gradual, “de jos in sus”, in functie de dimensiunea entitatilor, dupa modelul oferit de Directiva.

2. Cerintele de raportare pentru microintreprinderi si societati mici trebuie sa tina cont de raportul  cost-beneficii pentru informatiile solicitate spre divulgare precum si de prevederile Directivei.

3. In vederea simplificarii cerintelor de raportare pentru microintreprinderi normalizatorul ar putea avea in vedere eliminarea notelor explicative prin impunerea obligativitatii de divulgare a unor informatii la sfarsitul bilantului. Sesizam ca Directiva solicita prezentarea obligatorie la sfarsitul bilantului a valorii totale a oricaror angajamente financiare, garantii sau active si datorii contingente neincluse in bilant, indicand natura si forma oricarei garantii reale care a fost acordata si informatiile solicitate de Directiva 2012/30/UE privind tranzactiile cu actiuni proprii.

4. Formatul de bilant si cel de cont de profit si pierdere pentru microintreprinderi ar putea fi elaborate pornind de la cele prevazute de OMFP 3055/2009 in cazul situatiilor financiare simplificate. Raportul administratorilor poate fi mentinut in conditiile prezentarii acestuia intr-o forma simplificata si adaptata necesitatilor utilizatorilor situatiilor financiare ale acestor entitati.

5. Pentru a evita costurile suplimentare generate de implementarea Directivei apreciem ca nu se justifica revizuirea fundamentala a prezentarii situatiior financiare (modelele de bilant si cont de profit si pierdere sunt permise de  Directiva 34/2013). Totusi, recomandam simplificarea prezentarii in cazul  microintreprinderilor si societatilor mici.

6. Nu consideram ca este necesara modificarea semnificativa a tratamentelor contabile prevazute de Directiva a IV a si a VII a deja implementate in legislatia nationala. in cazul in care normalizatorul vizeaza extinderea utilizarii valorii juste, recomandam ca un astfel de tratament sa fie optional.

7. Statele Membre au posibilitatea de a scuti entitatile de la aplicarea principiului prevalentei economicului asupra juridicului. Consideram insa ca utilizarea acestei optiuni ar afecta calitatea informatiei raportate si ar contraveni obiectivului federator al imaginii fidele.

8. Potrivit Directivei 34/2013 imobilizarile necorporale sunt amortizate pe durata de viata utila
a acestora. in cazurile exceptionale in care durata de utilizare a fondului comercial si a cheltuielilor
de dezvoltare nu poate fi estimata in mod credibil,
aceste imobilizari se amortizeaza in cadrul unei perioade maxime stabilite de fiecare Stat Membru care nu poate fi mai mica de cinci ani si nici mai mare de zece ani. Normalizatorul roman ar putea selecta o perioada de 10 ani (tratament coerent cu cel preva zut de IFRS pentru IMM-uri).

9. Sesizam ca formatele ilustrative de cont de profit si pierdere prezentate de Directiva nu contin posturile aferente elementelor extraordinare (desi Statele Membre au libertatea de a adauga elemente suplimentare). In plus, Directiva solicita prezentarea elementelor exceptionale in note in cazul societatilor mijlocii si al societatilor mari.

10. Avand in vedere structura economiei romanesti (dominata de microintreprinderi si societati mici) nu consideram necesara utilizarea unor criterii de marime mai ridicate decat cele prevazute de Directiva 34/2013 pentru societatile mici.

Materialul complet poate fi consultat AICI.

Sursa: CECCAR Bihor







Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X