In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie:
1.Firma X incheie un acord de parteneriat cu firma Y pentru achizitia unei instalatii de rafinare ulei. Din suma necesara 80% sunt obtinuti de firma X din fonduri nerambursabile si 20% pentru finalizare amplasament (rezervoare, TVA import) trebuie sa-i plateasca firma y in baza acordului.
- Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 20100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
2.Firma X incepe productia si vinde toata cantitatea firmei Y care se ocupa de vanzare si incasare. Din profitul obtinut 80% ar trebui sa se duca la firma X si 20% sa ramana firmei Y.
1.Cum se inregistreaza plata facuta in baza acordului catre firma X si cum isi poate recupera investitia de 20% firma Y?
2. Din punct de vedere contabil, cum se poate inregistra plata a 80% din profit la sfarsitul fiecarui an in baza acordului de parteneriat?
3. Se poate compensa datoria firmei X catre firma Y cu suma rezultata din profitul anual, respectiv cu 80%? Care ar fi inregistrarile contabile?
Operatiunile descrise consideram ca sunt cele specifice unei asocieri in participatiune.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea Verde a Contabilitatii
Conform Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014, evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant.
Evidenta decontarilor din operatiuni in asocieri in participatie, respectiv a decontarii cheltuielilor si veniturilor realizate din operatiuni in asocieri in participatie, precum si a sumelor virate intre coparticipanti, se realizeaza cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie".
Societatea care conduce evidenta asocierii in participatie tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii.
In ceea ce priveste imobilizarile corporale si necorporale puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate.
Cheltuielile si veniturile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre unul dintre asociati, conform prevederilor contractului de asociere, cu respectarea prevederilor pct. 6. La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.
La data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor, precum si a datoriilor asocierii in participatie, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii.
Pentru exemplificare consideram valoarea produselor 10.000 lei, valoarea de vanzare 14.000 lei.
Contabilitatea asocierii:
1. Inregistrarea aportului: 461 = 458.Y 8.000
5121 = 458.X 2.000
2. Inregistrarea facturii pentru produsele facturate de societatea Y: 371 = 401 10.000
3. Compensarea facturii: 401 = 461 8.000
4. Plata diferentei: 401 = 5121 2.000
5. Vanzarea produselor: 4111 = 707 14.000
6. Descarcarea gestiunii: 607 = 371 10.000
7. Incasarea: 5121 = 4111 14.000
8. Transmiterea veniturilor si cheltuielilor fiecarui asociat pe baza de decont:
458.1 = 607 8.000
458.2 = 607 2.000
707 = 458.1 11.200
707 = 458.2 2.800
9. Incetarea asocierii, restituire aport:
458.1 = 5121 11.200
458.2 = 5121 2.800
Asociatii vor inregistra aporturile, preluarea veniturilor si cheltuielilor si incasarea sumelor restituite.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu, economist