Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Evidenta contabila a bunurilor vandute prin restaurant. Cum procedam?

Data aparitiei: 15 Iunie 2015
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
evidenta contabilamaterii primebon de consumsumeinregistrari contabilerestaurant

Analiza de mai jos se refera la un restaurant care vinde marfuri, cat si produse proprii. Care vor fi documentele si inregistrarile contabile corecte pentru evidenta stocurilor, a preparatelor, vanzarilor, a descarcarii de gesitune etc.?

Este posibil (si in baza carui temei legal) ca marfurile sa fie evidentiate la pretul de intrare, fara a se inregistra adaos comercial si TVA neexigibil?


Raspuns:
Pentru activitatea de restaurant pot fi efectuate  urmatoarele inregistrari contabile:


    achizitia materiilor prime (carne, oua, faina, legume, fructe, etc.) si a  materialelor consumabile (ulei, condimente, zahar,….) care se prelucreaza si  intra in retete:
     
                    %      = 401
     
                   301


                   302
                   4426

 

    achizitia marfurilor care nu se prelucreaza, de exemplu  bauturile, ciocolata, tigarile   care se vand la bar:
     
                    %   =   401
                  371

                      381
                      4426
 
          Asa cum se poate constata, marfurile pot fi inregistrate la pret de intrare, fara formarea pretului de vanzare cu amanuntul la momentul receptie. Astfel, pentru determinarea costului marfurilor vandute, metoda pretului cu amanuntul se utilizeaza numai  in cazul comertulului cu amanuntul. Acest aspect este reglementat in mod expres prin O.M.F.P. nr.  1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, la pct. 286 alin. (1) "In functie de specificul activitatii, pentru determinarea costului pot fi folosite, de asemenea, metoda costului standard, in activitatea de productie sau metoda pretului cu amanuntul, in comertul cu amanuntu.".

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la sectiunea 1.2  "Definitii" pct. 7 care defineste cost de productie drept  pretul de achizitie al materiilor prime si al materialelor consumabile si alte cheltuieli care pot fi atribuite direct bunului in cauza. Prin natura activitatii desfasurate, intr-un restaurant se realizeaza prestari de servicii de alimentatie publica, caz in care, in costul serviciilor, se include:

-    valoarea manoperei si a celorlalte costuri aferente personalului angajat;
-    regii;
-    servicii prestate de terti (servicii paza.

Modul de determinare a costurilor, este reglementat, de asemenea, la pct. 7 mentionat anterior, dupa cum urmeaza:
 
 
"In masura in care prestatorii de servicii au stocuri, ei le evalueaza la costurile lor de productie. Aceste costuri constau, in primul rand, in manopera si in alte costuri legate de personalul direct angajat in furnizarea serviciilor, inclusiv personalul insarcinat cu supravegherea, precum si in cheltuielile de regie de atribuit. Manopera si alte costuri legate de vanzare si de personalul angajat in administratia generala nu se includ, ci sunt recunoscute drept cheltuieli in perioada in care sunt suportate. Costul stocurilor unui prestator de servicii nu include marjele de profit sau cheltuielile de regie neatribuibile, care sunt adesea incorporate in preturile facturate de prestatorii de servicii.

    In costul de productie al bunului se include o proportie rezonabila din cheltuielile de regie fixe sau variabile atribuibile indirect bunului in cauza, in masura in care acestea se refera la perioada de productie. Includerea in costul stocurilor a regiilor generale poate fi adecvata in masura in care reprezinta costuri suportate pentru a aduce stocurile in locul si forma dorite.".
 
      La vanzarea produselor, se efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:

- vanzarea efectiva:  
4111  =  %
 
              701    – produse finite finite
 
               707   - marfuri neprelucrarte
 
               4427 – tva
                                
-    obtinerea de produse finite in baza retelor utilizate:  
 
               345=711
 
-    descarcarea gestiunii de produse finite vandute:
 
               711=345
 
      Pentru materiile prime si materialele consumate se utilizeaza bonul de consum, specific productiei. Pentru justificarea consumului de materii prime si materiale se recomanda intocmirea de retetare standard, pe gramaje, aferente consumului specific fiecarei portii de friptura, ciorba, garnitura, salata etc.
 
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil
 

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"


X