Argumentele care sprijina reala necesitate de amanare a termenului de plata pentru impozitul pe cladiri pana la 30 iunie sunt nenumarate. Sa ne amintim, in primul rand, ca nenumarate neintelegeri au fost produse de unele prevederi care nu erau suficient de clare si care nu permiteau o intelegere clara a modului de calcul al impozitului pe cladiri in functie de destinatia acestora.
Sa ne amintim, de asemenea, ca incepand cu 2016 se vor aplica majorari semnificative pentru impozitul pe cladiri in cazul celor care au sediu social declarat si isi deduc cheltuielile, precum si in cazul celorlalte proprietati cu destinatie nerezidentiala si in spatiul carora se deruleaza o activitate economica.
Desi Guvernul a adoptat recent normele modificate si clarificarile incluse referitoare la calculul impozitului pe cladiri (inclusiv pentru firmele de apartament, PFA-uri si imobile cu destinatie mixta), raman in continuare probleme care tin de timpul limitat ramas pentru depunerea declaratiei ITL 001.
In aceasta privinta, avem un studiu de caz care ofera informatii privind depunerea ITL 001:
Termenul de 31 martie 2016 stabilit pentru acest an inseamna data limita atat pentru plata primei transe a impozitului pe cladiri, precum si pentru depunerea declaratiilor privind cladirile detinute si a rapoartelor de evaluare aferente.
Potrivit datelor oficiale din Baza de informatii fiscale (BIF) administrata de Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania (ANEVAR), pana la acest moment au fost intocmite circa 50.000 de rapoarte de evaluare pentru un numar de 78.000 de cladiri. "Peste 41.000 dintre acestea apartin persoanelor fizice, fiind cladiri nerezidentiale si mixte, si putin peste 37.000 apartinand persoanelor juridice", scrie Zf.ro.
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Au aparut insa la acest moment voci care cer amanarea acestui termen pana la 30 iunie 2016. Ca argument in ce priveste necesitatea amanarii acestui termen, amintim faptul ca au fost aduse clarificari in ce priveste calculul impozitului pe cladiri abia la 17 februarie 2016, odata cu noul proiect care modifica normele Codului fiscal si care a fost recent aprobat de Executiv.
Alte argumente sunt redate si de Zf.ro, dupa cum urmeaza:
"Un al doilea set de norme a fost adoptat abia pe 11 martie (!), aducand atat simplificari cat si, din pacate, alte neclaritati sau prevederi care complica sarcina contribuabililor.
(3) Autoritatile locale nu au fost pregatite corespunzator, nici din perspectiva programelor informatice, nici prin intelegerea unitara a noilor prevederi, ceea ce a condus, cu un efect de bulgare, la un nivel si mai ridicat de confuzie in mintea contribuabililor.
(4) Contribuabilii au avut si au in continuare neclaritati in special in zona utilizarii mixte, neintelegand unde se incadreaza si ce au de facut. in continuare exista diferente intre cei care au o suprafata delimitata si cei care nu au o suprafata delimitata rezidential/nerezidential, avand incadrari fiscale distincte pe un criteriu irelevant."
Credeti ca va fi amanat termenul pana la 30 iunie 2016? Va asteptam opiniile pe aceasta tema si nu numai atat pe pagina noastra de Facebook, cat si in Grupul Contabililor din Romania!