email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe cladiri NU se modifica pana in 2026, a decis Senatul Romaniei

Impozitul pe cladiri NU se modifica pana in 2026, a decis Senatul Romaniei
impozite localecod fiscaltaxe

Majorarea cu pana la 50% a grilei de impozitare pentru locuinte a fost adoptata de Senat. Legea pentru modificarea Codului Fiscal a fost votata miercuri, 13 octombrie, cu 67 de voturi pentru, 37 de voturi impotriva si o abtinere. 

Senatul este prima Camera sesizata, asa ca urmeaza sa proiectul sa mearga la Camera Deputatilor pentru votul final, ceea ce inseamna ca mai pot fi aduse schimbari si clarificari.

Senatorii au mentinut textul din Codul Fiscal in privinta cotelor de impozitare, care sunt cuprinse intre 0,08 si 0,2%, dar au modificat valoarea impozabila a imobilelor, care se va calcula in functie de materialele din care sunt construite. 

Iata amendamentele admise de Senat: 

(8) Valoarea impozabila a cladirii, determinata in  urma aplicarii prevederilor alin. (1) - (7), se reduce in functie de anul terminarii acesteia, dupa cum urmeaza:

a) cu 50%, pentru cladirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;

b) cu 30%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 50 de ani si 100
de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;

c) cu 10%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 30 de ani si 50
de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta.

(9) In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de renovare majora, din punct de vedere fiscal, anul termindrii se actualizeaza, astfel ca acesta se considera ca fiind cel in care a fost efectuata receptia la terminarea lucrarilor. Renovarea majora reprezinta actiunea complexa care cuprinde  obligatoriu lucrari de interventie la structura de rezistenta a cladirii, pentru  asigurarea cerintei fundamentale de rezistenta mecanica si stabilitate, prin  actiuni de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, precum si, dupa caz, alte lucrari de interventie pentru) mentinerea, pe intreaga durata de exploatare a cladirii, a celorlalte cerinte fundamentale aplicabile constructiilor, conform legii, vizand, in principal, cresterea performantei energetice si a calitatii arhitectural-ambientale si functionale a cladirii. Anul  termindarii se actualizeaza in conditiile tn care, la terminarea lucrarilor de renovare majora, valoarea cladirii creste cu cel putin 50% fata de valoarea acesteia la data inceperii executarii lucrarilor.

La articolul I, punctul 110 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

110. Articolul 460 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

,Art. 460. - Calculul impozitului/taxei pe cladirile detinute de persoanele juridice

(1) Pentru cladirile rezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse inntre 0,08%-0,2% asupra valorii impozabile a cladirii.

(2) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2%-1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a cladirii.

(3) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.

(4) In cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor juridice, impozitul se determina prin fnsumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential conform alin. (1), cu impozitul calculat pentru suprafata
folosita in scop nerezidential, conform alin. (2) sau (3).

(5) Pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladiri, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celuipentru care se datoreaza impozitul /taxa si poate fi:

a) ultima  valoare  impozabila inregistrata in evidentele organulul fiscal;
b) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare, care include valoarea cladirii si a terenului aferent acesteia, intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;

c) valoarea finala a lucrdarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;

d) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate. In situatia in care nu este precizata valoarea in documentele care atesta proprietatea, se utilizeaza ultima valoare inregistrata in baza de date a organului fiscal;

e) in cazul cladirilor care sunt finantate in baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare, care include valoarea cladirii si a terenului aferent acesteia, intocmit de un evaluator autorizat tn conformitate cu
standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;

f) in cazul cladirilor pentru care se datoreaza taxa pe cladiri, valoarea inscrisa in contabilitatea proprietarului cladirii si comunicata concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz.

(6) Valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza doar o data la 5 ani pe baza unui raport de evaluare, care include valoarea cladirii si a terenului aferent acesteia, intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii, depus la organul fiscal local pana cel tarziu cu 15 zile inainte de primul termen de plata din anul de referinta. In situatia depunerii raportului de evaluare dupa primul termen de plata din anul de referinta, acesta produce efecte incepand cu data de 1 ianuarie a anului fiscal urmator.

(7) Prevederile alin. (6) nu se aplica in cazul cladirilor care apartin persoanelor fata de care a fost pronuntata o hotarare definitiva de declansare a procedurii falimentului.

(7^1) Prevederile alin. (6) nu se aplica in cazul cladirilor care sunt scutite de plata impozitului/taxel pe cladiri potrivit art. 456 alin. (1).

(8) in cazul in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, cota impozitului/taxei pe cladiri este de 5%.
(9) in cazul in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, diferenta de taxa fata de cea stabilita conform alin. (1) si (2), dupa caz, va fi datorata de proprietarul cladirii.
(10) Cota impozitului/taxei pe cladiri prevazuta la alin. (1) si (2) se stabileste prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

La articolul I, dupa pct. 110, se introduce un nou punct, pct. 110^1, cu urmatorul cuprins:

,110^1, La articolul 460, dupa alineatul (7^1) se introduce un nou alineat, alin. (7^2), cu urmatorul cuprins:

(7^2) Contribuabilii care detin cladiri cu destinatie nerezidentiala la data de 31 decembrie 2022 nu au obligatia sa aplice prevederile art. 460 alin.(5) lit. b) si lit. e) pana la implinirea termenului de cinci ani de la ultima evaluare.”

La articolul I, dupa pct. 111, se introduce un nou punct, pct. 111^1, cu urmatorul cuprins:

,111^1, La articolul 463, dupa alineatul (6), se introduce un nou alineat, alin. (7), cu urmatorul cuprins:

(7) Pentru terenurile  aferente cladirilor pentru care se datoreaza impozit/taxa pe cladiri stabilit/stabilita pe baza valorii impozabile determinate conform art. amendamente admise 460 alin. (5), lit. b) sau lit. e), dupa caz, nu se datoreaza impozitul/taxa pe teren.”

La articolul I, punctul 117 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

117. Dupa articolul 495^2 se introduce un nou articol, art. 495^3, cu urmatorul cuprins: .

»Art. 495^3,
Pentru anul 2023, consiliile locale adopta hotarari privind nivelurile impozitelor si taxelor locale, pana la data de 30 noiembrie 2022. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti."

La articolul IX, litera i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

i) prevederile pct. 106, 108, 109,111, 112-117 se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2026.


Guvernul a hotarat in iunie ca impozitele locale se vor stabili in functie de grila notariala, dar primarii nu au fost de acord fiindca poate avea efecte negative pentru electorat si partide. Explicatia este ca in anul 2024 vor fi alegeri locale. 

De asemenea, s-a constatat ca pentru noul mod de calcul al impozitelor si taxelor locale nu exista digitalizarea corespunzatoare si nici timpul necesar pentru a fi implementat. 

Pentru anul 2023, consiliile locale urmeaza sa adopte hotarari cu nivelurile impozitelor locale pana la 30 noiembrie 2022. 

 


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozite localecod fiscaltaxe


Data aparitiei: 13 Octombrie 2022

Votati articolul "Impozitul pe cladiri NU se modifica pana in 2026, a decis Senatul Romaniei":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X