email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe cladiri NU se modifica pana in 2026, a decis Senatul Romaniei

Impozitul pe cladiri NU se modifica pana in 2026, a decis Senatul Romaniei
impozite localecod fiscaltaxe

Majorarea cu pana la 50% a grilei de impozitare pentru locuinte a fost adoptata de Senat. Legea pentru modificarea Codului Fiscal a fost votata miercuri, 13 octombrie, cu 67 de voturi pentru, 37 de voturi impotriva si o abtinere. 

Senatul este prima Camera sesizata, asa ca urmeaza sa proiectul sa mearga la Camera Deputatilor pentru votul final, ceea ce inseamna ca mai pot fi aduse schimbari si clarificari.

Senatorii au mentinut textul din Codul Fiscal in privinta cotelor de impozitare, care sunt cuprinse intre 0,08 si 0,2%, dar au modificat valoarea impozabila a imobilelor, care se va calcula in functie de materialele din care sunt construite. 

Iata amendamentele admise de Senat: 

(8) Valoarea impozabila a cladirii, determinata in  urma aplicarii prevederilor alin. (1) - (7), se reduce in functie de anul terminarii acesteia, dupa cum urmeaza:

a) cu 50%, pentru cladirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;

b) cu 30%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 50 de ani si 100
de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;

c) cu 10%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 30 de ani si 50
de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta.

(9) In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de renovare majora, din punct de vedere fiscal, anul termindrii se actualizeaza, astfel ca acesta se considera ca fiind cel in care a fost efectuata receptia la terminarea lucrarilor. Renovarea majora reprezinta actiunea complexa care cuprinde  obligatoriu lucrari de interventie la structura de rezistenta a cladirii, pentru  asigurarea cerintei fundamentale de rezistenta mecanica si stabilitate, prin  actiuni de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, precum si, dupa caz, alte lucrari de interventie pentru) mentinerea, pe intreaga durata de exploatare a cladirii, a celorlalte cerinte fundamentale aplicabile constructiilor, conform legii, vizand, in principal, cresterea performantei energetice si a calitatii arhitectural-ambientale si functionale a cladirii. Anul  termindarii se actualizeaza in conditiile tn care, la terminarea lucrarilor de renovare majora, valoarea cladirii creste cu cel putin 50% fata de valoarea acesteia la data inceperii executarii lucrarilor.

La articolul I, punctul 110 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

110. Articolul 460 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

,Art. 460. - Calculul impozitului/taxei pe cladirile detinute de persoanele juridice

(1) Pentru cladirile rezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse inntre 0,08%-0,2% asupra valorii impozabile a cladirii.

(2) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2%-1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a cladirii.

(3) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.

(4) In cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor juridice, impozitul se determina prin fnsumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential conform alin. (1), cu impozitul calculat pentru suprafata
folosita in scop nerezidential, conform alin. (2) sau (3).

(5) Pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladiri, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celuipentru care se datoreaza impozitul /taxa si poate fi:

a) ultima  valoare  impozabila inregistrata in evidentele organulul fiscal;
b) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare, care include valoarea cladirii si a terenului aferent acesteia, intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;

c) valoarea finala a lucrdarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;

d) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate. In situatia in care nu este precizata valoarea in documentele care atesta proprietatea, se utilizeaza ultima valoare inregistrata in baza de date a organului fiscal;

e) in cazul cladirilor care sunt finantate in baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare, care include valoarea cladirii si a terenului aferent acesteia, intocmit de un evaluator autorizat tn conformitate cu
standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;

f) in cazul cladirilor pentru care se datoreaza taxa pe cladiri, valoarea inscrisa in contabilitatea proprietarului cladirii si comunicata concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz.

(6) Valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza doar o data la 5 ani pe baza unui raport de evaluare, care include valoarea cladirii si a terenului aferent acesteia, intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii, depus la organul fiscal local pana cel tarziu cu 15 zile inainte de primul termen de plata din anul de referinta. In situatia depunerii raportului de evaluare dupa primul termen de plata din anul de referinta, acesta produce efecte incepand cu data de 1 ianuarie a anului fiscal urmator.

(7) Prevederile alin. (6) nu se aplica in cazul cladirilor care apartin persoanelor fata de care a fost pronuntata o hotarare definitiva de declansare a procedurii falimentului.

(7^1) Prevederile alin. (6) nu se aplica in cazul cladirilor care sunt scutite de plata impozitului/taxel pe cladiri potrivit art. 456 alin. (1).

(8) in cazul in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, cota impozitului/taxei pe cladiri este de 5%.
(9) in cazul in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, diferenta de taxa fata de cea stabilita conform alin. (1) si (2), dupa caz, va fi datorata de proprietarul cladirii.
(10) Cota impozitului/taxei pe cladiri prevazuta la alin. (1) si (2) se stabileste prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

La articolul I, dupa pct. 110, se introduce un nou punct, pct. 110^1, cu urmatorul cuprins:

,110^1, La articolul 460, dupa alineatul (7^1) se introduce un nou alineat, alin. (7^2), cu urmatorul cuprins:

(7^2) Contribuabilii care detin cladiri cu destinatie nerezidentiala la data de 31 decembrie 2022 nu au obligatia sa aplice prevederile art. 460 alin.(5) lit. b) si lit. e) pana la implinirea termenului de cinci ani de la ultima evaluare.”

La articolul I, dupa pct. 111, se introduce un nou punct, pct. 111^1, cu urmatorul cuprins:

,111^1, La articolul 463, dupa alineatul (6), se introduce un nou alineat, alin. (7), cu urmatorul cuprins:

(7) Pentru terenurile  aferente cladirilor pentru care se datoreaza impozit/taxa pe cladiri stabilit/stabilita pe baza valorii impozabile determinate conform art. amendamente admise 460 alin. (5), lit. b) sau lit. e), dupa caz, nu se datoreaza impozitul/taxa pe teren.”

La articolul I, punctul 117 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

117. Dupa articolul 495^2 se introduce un nou articol, art. 495^3, cu urmatorul cuprins: .

»Art. 495^3,
Pentru anul 2023, consiliile locale adopta hotarari privind nivelurile impozitelor si taxelor locale, pana la data de 30 noiembrie 2022. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti."

La articolul IX, litera i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

i) prevederile pct. 106, 108, 109,111, 112-117 se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2026.


Guvernul a hotarat in iunie ca impozitele locale se vor stabili in functie de grila notariala, dar primarii nu au fost de acord fiindca poate avea efecte negative pentru electorat si partide. Explicatia este ca in anul 2024 vor fi alegeri locale. 

De asemenea, s-a constatat ca pentru noul mod de calcul al impozitelor si taxelor locale nu exista digitalizarea corespunzatoare si nici timpul necesar pentru a fi implementat. 

Pentru anul 2023, consiliile locale urmeaza sa adopte hotarari cu nivelurile impozitelor locale pana la 30 noiembrie 2022. 

 


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitate 2022


Va amintiti de prima Carte Verde a Contabilitatii, editata in urma cu peste 25 de ani de Ministerul Finantelor?

Ei bine, Cartea Verde a Contabilitatii 2022 este acum din nou prezenta, in varianta actualizata la zi, oferindu-va solutii impecabile pentru momentele de criza – cum este si acesta – cu modificari legislative majore.

Avantajul esential pe care vi-l ofera Cartea Verde a Contabilitatii 2022: ZERO erori in inregistrarile contabile!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozite localecod fiscaltaxe

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 13 Octombrie 2022


Votati articolul "Impozitul pe cladiri NU se modifica pana in 2026, a decis Senatul Romaniei":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Apar noi conturi contabile in Planul de conturi. Vezi ce semnifica fiecare

    • Planul de conturi general ar putea fi completat in curand cu noi conturi contabile, dupa cum prevede un proiect de ordin al Finantelor pentru reglementarea unor aspecte contabile.  Mai exact, in Planul de conturi vor fi introduse urmatoarele conturi: 467, 6053, 6058, 694, 794, precum si grupa 79.  Ce reprezinta noile conturi contabile - 467 „Datorii aferente distribuirilor interimare de dividende&...» citeste mai departe aici

  • Salariul minim in Romania – 3.000 de lei brut de la 1 ianuarie 2023

    • Liderii guvernamentali au cazut de acord sa majoreze salariul minim in Romania la 3000 de lei, 200 de lei fiind scutiti de taxe, iar in sectorul constructiilor va ajunge la 4.000 lei brut, a anuntat joi, Guvernul, dupa reuniunea Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social.  “Guvernul si partenerii sociali au cazut de acord in privinta majorarii salariului minim brut garantat in plata la 3.000 de lei - din care 200 lei scutiti de impozit si con...» citeste mai departe aici

  • Depunerea situatiilor financiare anuale pe 2022: termene si reguli noi

    • Ministerul Finantelor a publicat documentul care contine noile reguli privind depunerea situatiilor financiare anuale pe 2022.  Una dintre noutatile sesizate in proiectul de ordin al Finantelor este ca firmele care nu depun la timp situatiile financiare nu vor mai fi expuse riscului de a fi dizolvate, ci vor fi amendate.  Fata de informatiile raportate la data de 31 decembrie 2021, prin noul proiect al Finantelor se propune raportarea distin...» citeste mai departe aici

  • 6 schimbari principale la reglementarile contabile propuse de Finante

    • Finantele au in plan sa introduca noutati in sfera reglementarilor contabile, dupa cum reiese dintr-un document publicat in dezbatere publica pe site-ul institutiei.  Ministerul de Finante are in vedere cateva aspecte contabile precum distribuirea partiala a dividendelor in cursul exercitiului financiar, intreruperea capitalizarii costurilor indatorarii, natura contabila a sumelor primite in avans de la clienti si contabilizarea contractelor de licenta a propri...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale si contabile privind avantajele in natura. Studiu de caz

    • Expertul nostru explica in continuare care sunt obligatiile fiscale si contabile privind avantajele in natura.  Subiectul studiului de caz este o SRL microintreprindere platitoare de tva care incheie un contract de inchiriere a unui apartament (proprietarul este persoana fizica) pe care il pune la dispozitia unui salariat (cu norma de 8 ore/zi) ca si locuinta de serviciu. Lunar, in baza contractului de inchiriere, societatea achita chiria lunara prin transfer b...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X