Redam mai jos procedura de evidentiere a unor situatii in care institutiile publice au procedat incorect la efectuarea unor operatiuni intalnite in practica curenta de control.
a) Proiect de operatiune reprezentand un contract de servicii pentru organizarea participarii operatorilor economici la targul international Din analiza efectuata de controlor asupra documentatiei insotitoare a proiectului de operatiune s-au desprins urmatoarele aspecte, care s-au constituit in argumente aduse de acesta in motivarea intentiei de refuz de viza si, ulterior, a refuzului de viza de control financiar preventiv:
1. Nerespectarea prevederilor art. 16 si 17 din Hotararea Guvernului nr. 395/20161 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, coroborate cu dispozitiile art. 11, 12 si 111 din Legea nr. 98/20162 privind achizitiile publice, potrivit carora autoritatea contractanta are obligatia ca la alegerea modalitatii in care va derula procesul de atribuire a contractului de achizitie publica sa se raporteze la valoarea estimata cumulata a produselor, serviciilor si lucrarilor care sunt considerate similare.
In Hotararea Guvernului nr. 395/2016, la art. 17 alin. (1) si (2), se prevede ca autoritatea contractanta alege modalitatea de achizitie in functie de "valoarea estimata a tuturor achizitiilor cu acelasi obiect sau destinate utilizarii identice ori similare, ori care se adreseaza operatorilor economici ce desfasoara constant activitati intr-o piata de profil relevanta, pe care autoritatea contractanta intentioneaza sa le atribuie in cursul unui an bugetar", avand obligatia sa se raporteze la valoarea estimata cumulata a produselor, serviciilor si lucrarilor care sunt considerate similare, cand alege procedura de atribuire a unui contract.
2. Nerespectarea prevederilor art. 236 alin. (1) si (2) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, potrivit carora:
- "(1) Prezenta lege se aplica procedurilor de atribuire initiate dupa data intrarii sale in vigoare.";
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manual de politici contabile - Stick USB
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
- "(2) Procedurilor de atribuire in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei legi li se aplica legea in vigoare la data initierii procedurii de atribuire.".
Pentru atribuirea contractului de prestare de servicii sus-mentionat, a carui valoare se situeaza sub pragul prevazut la art. 7 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, institutia a organizat propria procedura simplificata, in baza prevederilor art. 101 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 395/2016, potrivit carora:
"Atunci cand atribuie contracte de achizitie publica/acorduri-cadru si organizeaza concursuri de solutii care privesc achizitii publice ce au ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice a caror valoare estimata este mai mica decat pragurile corespunzatoare prevazute la art. 7 alin. (1) lit. c) din Lege, autoritatile contractante pot organiza propriile proceduri simplificate de atribuire cu respectarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) din Lege".