Pentru a nu incalca legea in ce priveste stabilirea rezidentei fiscale, exista mai multe etape obligatorii pe care va trebui sa le parcurgeti. In raspunsul de mai jos, analiza ofera in mod detaliat procedura in vigoare si pasii pe care trebuie sa ii urmati.
Astfel, in analiza de mai jos, pornim de la urmatoarea situatie: "Administratorul societatii, cetatean strain si nerezident pana in data de 30.09.2016, se inregistreaza incepand cu 01.10.2016 cu drept de rezidenta pe teritoriul Romaniei. Ce documente sunt necesare pentru a se inregistra si la ANAF Romania? Ce obligatii are societatea pentru declararea rezidentei fiscale in Romania?"
- Oct 1440 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 148
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 14100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 14100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2239 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2299 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 23100 locuri
disponibileWebinarul Noua Lege a Pensiilor
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Procedura de stabilire a a rezidentei precum si formularistica necesara au fost aprobate prin OMFP nr. 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice. Principalele elemente care sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei in Romania potrivit Codului fiscal sunt urmatoarele:
a) domiciliul in Romania;
b) locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata sau care ramane, disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;
c) centrul intereselor vitale amplasat in Romania;
d) persoana fizica este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat.
Pot exista si alte elemente care sunt luate in considerare la stabilirea rezidentei in Romania sau in statul strain, dar numai impreuna cu elementele mentionate mai sus: autovehicul inregistrat in Romania/statul strain; permis de conducere emis de autoritatea competenta din Romania/statul strain; pasaport emis de autoritatea competenta din Romania/statul strain; persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale din Romania/statul strain in toata perioada in care sta in strainatate/Romania; persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania/statul strain in toata perioada in care sta in strainatate/Romania.
Daca persoana fizica nerezidenta nu face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si indeplineste conditiile de rezidenta prevazute la art. 7 pct. 28 lit. b) sau c) din Codul fiscal, se va considera ca este rezident in statul roman. Intre Romania si Italia este in aplicabila Conventia pentru evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit si pe avere si pentru prevenirea evaziunii fiscale ratificata prin Decretul 82/1977. Art. 4 din Conventie defineste expresia rezident al unui stat contractant ca orice persoana care, in virtutea legislatiei statului mentionat, este subiect de impunere in acest stat datorita domiciliului sau, resedintei sale, sediului conducerii sau oricarui alt criteriu de natura analoaga. Totusi, aceasta expresie nu cuprinde persoanele care sunt impozabile in acest stat numai pentru venitul pe care il obtin din surse situate in statul mentionat sau pentru averea pe care o poseda in acest stat.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
De asemenea, daca, potrivit dispozitiilor paragrafului anterior enuntat, o persoana fizica este considerata rezidenta a ambelor state contractante, situatia sa este rezolvata in felul urmator:
a) aceasta persoana este considerata rezidenta a statului contractant in care dispune de o locuinta permanenta. Daca dispune de o locuinta permanenta in fiecare dintre statele contractante, este considerata rezidenta a statului contractant cu care legaturile sale personale si economice sunt mai stranse (centrul intereselor vitale);
b) daca statul contractant in care aceasta persoana are legaturile sale economice cele mai stranse nu poate fi determinat sau persoana respectiva nu dispune de o locuinta permanenta in nici unul dintre statele contractante, atunci este considerata rezidenta a statului contractant in care locuieste in mod obisnuit;
c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in fiecare dintre statele contractante sau daca nu locuieste in mod obisnuit in nici unul dintre ele, este considerata rezidenta a statului contractant a carui cetatenie o are;
d) daca aceasta persoana are cetatenia fiecarui stat contractant sau daca nu are cetatenia nici unuia dintre statele contractante, autoritatile competente ale statelor contractante rezolva problema de comun acord.
Criteriile de stabilire a rezidentei fiscal sunt detaliate de art. 9 din OMFP nr. 1099/2015, astfel daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in Romania, cat si intr-un stat semnatar al conventiei de evitare a dublei impuneri, rezidenta persoanei fizice se stabileste dupa cum urmeaza:
a) persoana fizica este considerata rezidenta numai a statului in care are domiciliul, respectiv locuinta permanenta aflata la dispozitia sa. O locuinta se considera permanenta daca este proprietatea personala a persoanei fizice, daca aceasta este inchiriata de persoana respectiva sau daca ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;
b) daca aceasta detine o locuinta permanenta aflata la dispozitia sa in ambele state, persoana este considerata rezidenta numai a statului in care isi are centrul intereselor vitale, respectiv in statul cu care relatiile sale personale si economice sunt mai apropiate. In analiza relatiilor personale se acorda atentie familiei sotului/sotiei, copilului/copiilor, persoanelor aflate in intretinerea persoanei fizice si care sosesc in Romania impreuna cu aceasta, calitatea de membru intr-o organizatie caritabila, religioasa, participarea la activitati culturale sau de alta natura. In analiza relatiilor economice se acorda atentie daca persoana este angajat al unui angajator roman, daca este implicata intr-o activitate de afaceri in Romania, daca detine proprietati imobiliare in Romania, conturi la banci in Romania, carduri de credit/debit la banci in Romania. Daca o persoana fizica detine o locuinta intr-un stat semnatar al unei conventii de evitare a dublei impuneri incheiate cu Romania si detine la dispozitia sa si o locuinta in Romania in timp ce o pastreaza pe prima, faptul ca pastreaza prima locuinta in statul in care a locuit preponderent, unde a muncit si unde se afla familia sa si toate proprietatile sale poate, impreuna cu alte elemente, sa demonstreze ca persoana in cauza si-a pastrat centrul intereselor vitale in celalalt stat, si nu in Romania.
Acelasi criteriu de stabilire a centrului intereselor vitale este folosit in mod corespunzator si pentru persoanele fizice rezidente care parasesc Romania;
c) daca nu poate fi determinat statul in care persoana are centrul intereselor vitale sau daca respectiva persoana nu detine o locuinta permanenta aflata la dispozitia sa in niciunul dintre state, se considera ca este rezidenta a statului in care aceasta locuieste frecvent. Astfel, se vor avea in vedere sederile pe care le are persoana respectiva in toate locurile din acelasi stat;
d) daca persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state sau nu locuieste in niciunul dintre ele, se va considera ca persoana respectiva este rezidenta a statului a carui nationalitate/cetatenie o are;
e) daca persoana are nationalitatea/cetatenia ambelor state sau nu are nationalitatea/cetatenia niciunuia dintre ele, autoritatile competente ale statelor contractante vor rezolva aceasta problema pe cale amiabila la nivelul acestora, potrivit articolului "Procedura amiabila" din conventia de evitare a dublei impuneri.
Persoana fizica are obligatie fiscala integrala in Romania, potrivit art. 59 alin. (2) din Codul fiscal, fiind supusa impozitului pe venit pentru venitul obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care aceasta devine rezidenta in Romania.
Persoanei fizice cu obligatie fiscala integrala in Romania i se elibereaza la cerere certificatul de rezidenta fiscala, prevazut la art. 230 alin. (6) din Codul fiscal. In certificatul de rezidenta fiscala organul fiscal central competent va certifica anul/anii, respectiv perioada din an, pentru care persoana fizica este rezidenta in Romania.
Persoana fizica nerezidenta trebuie sa inregistreze la organul fiscal central competent formularul Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania, in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania, anexand urmatoarele documente
a) copia pasaportului, valabil, iar cetatenii Uniunii Europene anexeaza copia pasaportului sau a documentului national de identitate, valabil;
b) copia cartii de identitate/cartii de rezidenta permanente/ permisului de sedere/certificatului de inregistrare fiscala, emisa/emis de autoritatea competenta din Romania;
c) documente care atesta existenta unei locuinte in Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata sau care ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;
d) dupa caz, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea competenta a statului strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei fiscale conform legislatiei interne a acelui stat, in original sau in copie legalizata, insotit de o traducere autorizata in limba romana. Acest certificat/document este valabil pentru anul/anii pentru care este emis;
e) un document emis de autoritatea fiscala straina care atesta ca persoana fizica este scoasa din evidenta sa fiscala, dupa caz.
Organul fiscal central competent analizeaza indeplinirea conditiilor de rezidenta in functie de situatia concreta a persoanei fizice, luand in considerare prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri, precum si documentatia prezentata, certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatea fiscala straina sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei fiscale, conform legislatiei interne a acelui stat, si orice alte documente care pot sta la baza determinarii rezidentei persoanei fizice.
Organul fiscal central competent, in urma analizei efectuate, stabileste daca persoana fizica nerezidenta pastreaza rezidenta statului strain potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri sau devine persoana fizica rezidenta in Romania, urmand a notifica, in termen de 30 de zile de la depunerea documentatiei, daca are obligatie fiscala integrala in Romania sau va fi impusa numai pentru veniturile obtinute din Romania.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale