email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 79/2017 de modificare a Codului Fiscal, publicata in Monitorul Oficial

OUG 79/2017 de modificare a Codului Fiscal, publicata in Monitorul Oficial
OG 79/2017codul fiscalordonanta de afaceritransferul contributiilor

Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, adoptata miercuri de Guvernul Mihai Tudose, a fost publicata vineri seara  in Monitorul oficial, partea I, nr.885/10.11.2017. Vorbim astfel de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.79/2017, cea care a adus modificari importante si contestate totodata de intreg mediul de afaceri. 

NOUA OUG 79/2017 poate fi consultata aici!


PFA-urile au fost pacalite! OUG 79/2017 NU mai include scutirea de CAS si CASS pentru cei care au si venituri din salarii, cum era prevazut in proiect

Dintre modificarile importante amintim trecerea contributiilor de la angajator la salariat, introducerea contributiei asiguratorii pentru munca (o forma diferita pentru taxa de solidaritate), precum si impozitul de 1% din venitul realizat pentru intreprinderile cu venit de pana intr-un milion de euro. 

Click aici pentru toate masurile aduse de noua ordonanta din 2018!

Conform econ. Irina Dumitrescu, in anul 2018 se datoreaza urmatoarele contributii sociale: 

  • contributiile de asigurari sociale, datorate bugetului asigurarilor sociale de stat – salariat. Contributia se datoreaza si de catre angajator doar pentru conditii speciale si deosebite de munca; 
  • contributia de asigurari sociale de sanatate, datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate- salariat; 
  • contributia asiguratorie pentru munca, datorata bugetului general consolidat - angajator.

Vom vedea in continuare care este modalitatea de calcul a impozitului si contributiilor sociale pentru veniturile din salarii realizate incepand cu 01 ianuarie 2018. 



Asupra veniturilor din salarii se aplica prin retinere la sursa urmatoarele contributii:
1. Contributia de asigurari sociale – 25%
2. Contributia de asigurari sociale de sanatate – 10%
La locul unde se afla functia de baza impozitul se determina prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitui brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, si urmatoarele:

>> deducerea personala acordata pentru luna respectiva;  Pentru un venit brut pana la 1.950 lei inclusiv deducerea se acorda astfel:

  • pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere 510 lei; 
  • pentru contribuabilii care au o persoana in intretinere 670 lei;
  • pentru contribuabilii care au doua persoane in intretinere 830 lei; 
  • pentru contribuabilii care au trei persoane in intretinere 990 lei; 
  • pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane in intretinere 1.310 lei.

Pentru un venit brut intre 1.951 lei si 3.600 lei, inclusiv deducerile se acorda conform tabelului prevazut la art. 77 alin. (2) din Codul fiscal astfel cum va fi modificat prin OUG 79/2017, incepand cu 01 ianuarie 2018. 

Pentru un venit brut peste 3.600 lei nu se acorda deducere.

  • cotizatia sindicala platita in luna respectiva; 
  • contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;
  • primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, definite conform Legii nr. 95/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro. Contractul de asigurare, respectiv abonamentul vizeaza servicii medicale furnizate angajatului si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea sa. 

Pentru veniturile obtinute in afara functiei de baza, impozitul se determina prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datoratepotrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.

Pentru veniturile din salarii angajatorul va datora contributia asiguratorie pentru munca.  Contributia se determina prin aplicarea cotei de 2,25%  asupra bazei de calcul constituita din suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor.
Pentru conditii deosebite de munca si pentru conditii speciale de munca (astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice ) algoritmul de calcul este similar celui pentru conditi normale de munca insa se datoreaza in plus, de catre angajator, contributii de asigurari sociale aplicand urmatoarele cote asupra salariului brut:
- 4% - in cazul conditiilor deosebite de munca.
- 8% - in cazul conditiilor speciale de munca.

In rezumat, modificarile aduse de OUG 79/2017:
 
 1. Vor beneficia de impozit de 1%  pe veniturile realizate si IMM-urile care realizeaza venituri de la 500.000 euro la 1.000.000 euro si care in prezent platesc impozit de 16% pe profit.

2. OUG 79/2017 transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2016/1164/UE, pentru combaterea externalizarii profiturilor companiilor multinationale.

 3. Se stabileste transferul sarcinii fiscale a obligatiilor privind contributiile sociale obligatorii datorate de angajator la angajat  in cazul veniturilor din salarii. (PFA-urile datoreaza in continuare CAS si CASS chiar daca sunt si salariati!)
 
4. Se introduce "Contributia asiguratorie pentru munca" in cota de 2,25% datorata de angajatori.
 
5. In domeniul impozitului pe venit,  ordonanta prevede reducerea cotei de  la 16% la 10%. Pentru un venit brut intre 1.951 lei si 3.600 lei se acorda deduceri din 2018.

In Expunerea de motive, Guvernul a inclus urmatoarele argumente:

- "implementarii masurilor din domeniul fiscal cuprinse in Programul de guvernare"

- "elaborarii Legii bugetului asigurarilor sociale de stat si a Legii bugetului de stat pentru anul 2018"

- "asigurarii predictibilitatii cadrului fiscal pentru anul 2018 pentru mediul de afaceri"

- "introducerii unor masuri de consolidare a incasarilor din domeniul impozitului pe veniturile microintreprinderilor"

- "incurajarii contribuabilor sa isi declare obligatiile fiscale"

- "reformarii sistemelor sociale publice din Romania in vederea cresterii gradului de colectare a veniturilor la bugetul asigurarilor sociale de stat si de responsabilizare a angajatilor in ceea ce priveste plata la timp a contributiilor sociale obligatorii datorate atat de catre acestia, cat si de catre angajati"

Totodata, OUG 79/2017 a fost adoptata "tinand seama de faptul ca nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecinte negative, in sensul ca:

- "neadaptarea cadrului fiscal la actualele tendinte de erodare a bazei impozabile aferente impozitului pe profit, prin neintroducerea de masuri pentru combaterea acestora, poate avea drept consecinta inregistrarea unei conformari necorespunzatoare"

si, de asemenea:

- "nu ar putea fi promovate modificarile corelative ale legislatiei din domeniul muncii, sanatatii, de catre institutiile de specialitate, incepand cu aceeasi data, respectiv 1 ianuarie 2018".
 


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OG 79/2017codul fiscalordonanta de afaceritransferul contributiilor


Data aparitiei: 13 Noiembrie 2017

Votati articolul "OUG 79/2017 de modificare a Codului Fiscal, publicata in Monitorul Oficial":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 13 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X