Vazuta mai degraba ca o involutie fiscala, marea schimbare in domeniul legislativ, adusa de Guvern, a tras inca un semnal de alarma pe ultima suta de metri, inainte de incheierea anului 2017.
Split TVA e modificarea care a atras cel mai mult atentia, urmand sa afecteze cele mai multe firme din Romania, impreuna cu toti contribuabilii care urmau sa aiba relatii comerciale cu agentii care aplicau plata defalcata a TVA-ului. O noua modificare anuntata recent reglementeaza sistemul Split TVA si definiteaza, intr-o oarecare masura, modul in care ar urma sa se aplice de la 1 ianuarie 2018 acest mecanism. Mai multe detalii despre forma finala Split TVA aflati aici.
Alex Milcev, partener EY Romania, atrage atentia cu privire la aspectele care raman inca nelamurite, in al doisprezecelea ceas, in ce priveste split TVA:
"Ce amploare vor avea modificarile asupra sistemelor ERP ale companiilor? Care sunt investitiile materiale pe care acestea trebuie sa le faca? Cat de mult ingreuneaza mecanismul split TVA activitatea companiilor si ce resurse trebuie implicate? Ce aspecte tehnice au ramas neacoperite? Sunt amenzile pentru neaplicarea sistemului conforme cu legislatia? Care sunt consecintele daca Presedintele nu promulga proiectul de lege, astfel incat legislatia sa fie modificata la 1 ianuarie 2018?", a subliniat acesta pentru HotNews.ro.
Pentru aceeasi sursa, acesta a mai amintit ca o modificare importanta "se refera la regulile privind deductibilitatea cheltuielilor cu dobanda, care se modifica semnificativ incepand cu 1 ianuarie 2018, ca urmare a transpunerii Directivei privind combaterea evaziunii fiscale" astfel ca actuala forma publicata in Monitor stabileste ca "platitorii de impozit pe profit ¬ cu exceptia entitatilor independente¬ vor putea deduce costurile excedentare ale indatorarii in limita a 200.000 Euro plus 10% din indicatorul EBITDA ajustat in scopuri fiscale".
Conform aceleiasi surse, regulile aplicabile pana la data de 31 decembrie 2017 prevad cheltuielile cu dobanzile deductibile limitat, cu unele exceptii, in functie de doua criterii: rata dobanzii aferente imprumutului respectiv (in RON sau in valuta) si gradul de indatorare al contribuabilului.
"Statele membre UE trebuie sa transpuna prevederile acestei Directive, Romania optand chiar sa o faca mai devreme decat data limita propusa de aceasta. Directiva ofera o serie de optiuni si o oarecare flexibilitate statelor membre in implementarea masurilor propuse, asa incat este interesant de urmarit in ce masura Romania va reusi sa faca alegerile potrivite pentru a crea un cadru fiscal atractiv pentru companiile locale si potentialii investitori straini", explica Milcev, pentru sursa citata anterior.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examen Consultant Fiscal 2024
Ramane in picioare si problema modului in care se va face transferul contributiilor de la angajator la salariat: vor fi majorate salariile brute sau vor fi acordate indemnizatii in locul unei cresteri salariale?