In cazul de mai os, au fost achizitionate de la o persoana fizica un teren, o cladire si o hala. S-a intocmit la notar un contract de vanzare cumparare. Pe langa acestea insa mai exista la fata locului diverse (mobilier, calculatoare, aparatura, scule de lucru), care nu sunt mentionate in contract, persoana fizica nu le doreste si le lasa firmei. Nu exista documente justificative pentru inregistrarea lor in contabilitate. Vom vedea care este modalitatea de inregistrare in contabilitate a acestor bunuri firma le va folosi in activitatea curenta.
Iata raspunsul specialistului:
- Oct 2238 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2297 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2399 locuri
disponibileWebinarul Noua Lege a Pensiilor
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Bunurile descrise de dvs. sunt bunuri primite cu titlu gratuit.
OMFP 1802/2014 prevede la punctu 75:
"75. ‐ (1) La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la
valoarea de intrare, care se stabileste astfel:
a) la cost de achizitie ‐ pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
b) la cost de productie ‐ pentru bunurile produse in entitate;
c) la valoarea de aport, stabilita in urma evaluarii ‐ pentru bunurile reprezentand aport la
capitalul social;
d) la valoarea justa ‐ pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere.
In cazurile mentionate la lit. c) si d), valoarea de aport si, respectiv, valoarea justa se substituie
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 - REDUCERE 40
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
costului de achizitie.
(2) Valoarea justa a activelor se determina, in general, dupa datele de evidenta de pe piata,
printr‐o evaluare efectuata, de regula, de evaluatori autorizati, potrivit legii.
In situatia in care nu exista date pe piata privind valoarea justa, din cauza naturii specializate a
activelor si a frecventei reduse a tranzactiilor, valoarea justa se poate determina prin alte metode utilizate,de regula, de catre evaluatori autorizati, potrivit legii.”
Bunurile se vor receptiona deci de Ccomisia de receptie (de Administrator daca nu exista una, in calitatea sa de gestionar al patrimoniului).
Se va intocmi un Proces verbal de receptie si punere in functiune pentru mijloacele fixe (mobiler, aparatura mai scumpa de 2.500 de lei si cu durata de utilizare mai mare de un an).
Se va intocmi o Nota de receptie pentru obiectele de inventar si alte stocuri si, daca utilizati, fise pentru fiecare in parte.
Pe baza lor inregistrati :
% = 7588
21X valoarea justa
303 valoarea justa
30x valoarea justa
Pentru stabilirea valorii juste puteti apela la un evaluator sau puteti infiinta o comisie tehnica (sau , din nou, administratorul poate stabili una).
Practic , se va stabili cu cat se vand pe piata produsele de vechime si stare similara (de exemlu pe OLX sau alte site-uri unde se vand astfel de produse deja folosite).
Mai exista varianta in care persoana fizica redacteaza un contract de donatie in care enumera bunurile si valoarea pe care el considera ca o au la momentul donatiei.
Pe baza Contractului de donatie si a unui Proces verbal de predare primire receptionati bunurile, intocmind aceleasi documente primare de videnta pe care le-ati fi intocmit daca le cumparati.
Inregistrarea va fi in acest caz:
% = 7582
21X valoarea din contract
303 valoarea din contract
30x valoarea din contract
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil