Persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 au obligatia de a efectua inventarierea patrimoniului cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii. Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar.
Bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv. In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
Vom vedea in continuare care este regimul fiscal pentru bunurile degradate calitativ, constatate de catre comisia de inventariere.
Cu privire la TVA, dupa cum bunurile sunt bunuri de capital sau nu, sunt incidente prevederile art. 305 alin. (4) lit. d) pct. 4. din Codul fiscal, respectiv art.304 alin. (1) lit. c) si normele metodologice date in aplicarea acestora.
Casarea bunurilor de capital nu implica ajustarea taxei pe valoarea adaugata dedusa daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- mijloacele fixe sunt scoase din functiune in baza unui proces verbal de scoatere din functiune,
- casarea este urmata de dezmembrare, indiferent daca partile componente sunt sau nu valorificate.
Pentru bunurile de natura stocurilor (marfuri, materii prime si materiale, produse finite, obiecte de inventar s.a.) degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, nu se ajusteaza taxa dedusa daca se face dovada distrugerii. Distrugerea se poate efectua fie cu mijloace proprii, fie prin predarea catre unitati specializate.
Manual de politici contabile - Stick USB
Examen Consultant Fiscal 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor la determinarea rezultatului fiscal, conform art. 25 alin. (4) lit.c) din Codul fiscal cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile degradate sunt cheltuieli deductibile daca au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii. Conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.
Avand in vedere obligatiile detinatorilor de deseuri cu privire la gestiunea deseurilor precum si sanctiunile foarte mari prevazute de Legea 211/2011 este recomandata predarea acestor bunuri casate care unitati specializate. Spre exemplu, conform art. 19 din lege sunt interzise abandonarea deseurilor precum si eliminarea deseurilor in afara spatiilor autorizate in acest scop iar nerespectarea acestor prevederi se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei, pentru persoanele fizice, si de la 20.000 lei la 40.000 lei, pentru persoanele juridice conform art. 61 alin. (1) lit. a) din Legea 211/2011.