OMFP 2861/2009 si Legea Contabilitatii va obliga sa faceti anual inventarierea patrimoniului firmei (active, datorii, capitaluri proprii) si sa includeti rezultatul inventarierii in situatiile financiare intocmite la sfarsitul anului. Nerespectarea acestei obligatii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de pana la 5.000 de lei (art. 41-42 din Legea contabilitatii).
Cititi in continuare cum se face procedura de inventariere corect!
1. Prevederi legale privind efectuarea inventarierii
Potrivit prevederilor art. 7 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele juridice au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.
Inventarierea se efectueaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009, pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor respective, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data la care aceasta se efectueaza.
Inventarierea are ca scop principal stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale fiecarei entitati, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.
Cine efectueaza inventarierea?
Potrivit prevederilor art. 7 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul
activitatii:
- societatile comerciale;
- societatile/companiile nationale;
- regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
- societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice;
- institutiile publice;
- asociatiile, fundatiile, organizatiile non-guvernamentale si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial;
- subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul instrainatate;
- organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital;
- fondurile de pensii facultative;
- fondurile de pensii administrate privat;
- persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri .
Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor
Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, revine
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 - REDUCERE 40
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.
Cand se efectueaza inventarierea?
Inventarierea se efectueaza:
- la inceputul activitatii, cu scopul de a stabilii si evalua elementele de natura activelor ce constituie aport la capitalul entitatii. Elementele de natura activelor care constituie aport la capitalul social al entitatilor si la patrimoniul institutiilor publice se inscriu in Registrul-inventar, grupate pe conturi.
- cel putin o data in cursul exercitiului financiar, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar.
Inventarierea anuala se face, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar in scopul intocmirii situatiilor financiare anuale.
Daca in cursul exercitiului financiar a fost efectuata inventarierea tuturor elementelor de natura activelor dintr-o gestiune, aceasta poate tine loc de inventariere anuala, cu aprobarea persoanei care are obligatia gestionarii entitatii.
In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in Registrul-Inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
Entitatile care, au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, organizeaza si efectueaza inventarierea anuala la finele exercitiului financiar stabilit astfel incat rezultatele acesteia sa fie cuprinse in situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar stabilit.
In functie de natura activitatii entitatilor, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.
- in cazul fuziunii sau incetarii activitatii. Cu ocazia fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii fiecare societate comerciala are obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale conform prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In vederea intocmirii situatiilor financiare in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau incetare a activitatii, se procedeaza la efectuarea inventarierii.
Rezultatele inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie se inregistreaza in
contabilitatea fiecarei societati, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
Alte situatii in care se efectueaza inventarierea:
- la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
- cand sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune;
- la schimbarea gestionarului sau in alte situatii cand intervine o predare-primire de gestiune;
- cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
- ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
- in alte cazuri prevazute de lege.
Scapati de orice grija privind inventarierea urmand pas cu pas instructiunile prezentate in lucrarea Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG! >>