ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) a realizat in data de 27 iunie o sesiune de asistenta online pe pagina de Facebook a institutiei. Tema acesteia a fost "Completarea Declaratiei Unice pentru veniturile din activitati independente - realizate in anul 2017 si/ sau estimate pentru anul 2018". Multe PFA-uri se confrunta cu dificultati in ceea ce priveste modul de completare a acestui formular. De aceea am realizat o lista cu intrebarile adresate de persoanele fizice autorizate si raspunsurile primite de la specialistii ANAF.
ANAF raspunde PFA-urilor: 5 cazuri rezolvate
1. Intrebare: Un PFA a inregistrat pierderi in anul 2017 de 35000 lei, iar pentru 2018 estimeaza profit de 20000 lei. Vrea sa stiu cum se compenseaza aceasta pierdere si unde va fi mentionata in declaratia unica 2018. La venitul net impozabil estimat se completeaza cu 0 lei?
Raspuns ANAF
Pierderea fiscala din anul 2017 va fi compensata de organul fiscal si evidentiata prin decizia de impunere anuala. Daca in urma compensarii efectuate pentru anul fiscal ramane o pierdere necompensata, aceasta reprezinta pierdere fiscala reportata pe anii urmatori pana la al saptelea an inclusiv. Pierderea ramasa necompensata o veti evidentia in declaratia unica pe care o veti depune in anul 2019.
In declaratia unica pe care o depuneti in anul 2018, Capitolul II „DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE ESTIMATE/NORMA DE VENIT A SE REALIZA IN ROMANIA SI CONTRIBUTIILE SOCIALE DATORATE IN ANUL 2018”, Sectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania in anul 2018", Subsectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real" cartusul B „DATE PRIVIND IMPOZITUL ANUAL ESTIMAT” , il veti completa fara sa tineti cont de pierderea din anul 2017.
2. Intrebare: In cazul in care am suspendat activitatea PFA in 15. 01.2018 si apoi am incetat activitatea in 15.03.2018, dar am avut venit net 3700 lei, cum completez contributia de CAS si CASS estimativ pt 2018? Va fi necesar sa depun o noua declaratie si in 2019?
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Raspuns ANAF
In situatia prezentata de dvs. in cazul in care venitul net realizat pana la data de 15.01.2018 a fost in suma de 3700 lei, atunci dvs aveti obligatia platii contributiilor sociale pentru anul 2018. Astfel, dvs aveti obligatia completarii cap I si cap II din declaratia unica
3. Intrebare: PFA cu norma de venit care este si angajata cu 8 ore (deci jumatate de norma), are obligatia depunerii declaratiei unice?
Raspuns ANAF
Da, dvs aveti obligati depunerii declaratiei unice si sa completati in mod corespunzator Capitolul II. Mentionam ca nu aveti obligatia completarii cap. I, sectiunea 1, din declaratie daca in anul 2017 ati realizat venituri din activitatea independenta impusa pe baza de norme de venit, cu exceptia cazului in care ati depus declaratia privind venitul estimat/norma de venit in luna decembrie si pentru care nu s-au stabilit plati anticipate, conform legii.
4. Intrebare: In cazul in care o PFA a depus D200 pentru 2017 si D220 pentru 2018 la inceputul acestui an, iar acum estimeaza ca va incasa dividende peste plafon. In D212 pe care o va depune pana pe 15.07, va mai trece venitul realizat in 2017 si estimarea pentru 2018 din activitati independente sau va completa doar sectiunea pentru dividende? Mentionez ca venitul estimat din activ independente este sub plafonul pentru contributii.
Raspuns ANAF
Daca ati depus declaratia 200 pentru anul 2017 pana la data de 23 martie 2018, nu mai aveti obligatia completarii cap. I din declaratia unica. In ceea ce priveste declaratia 220, trebuie sa depuneti Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale, completand corespunzator cap. II.
5. Intrebare: PFA cu norma de venit. In 2017 am avut norma sub 22.800 ron. In 2018 sunt si angajat, si astfel norma redusa este sub 22.800 ron. Daca in luna iulie imi dau demisia si norma urca peste 22.800 ron, trebuie sa depun de doua ori, odata fara cas si cass pentru cat am avut norma redusa si o data cu cas si cass pt perioada urmatoare a anului?
Raspuns ANAF
Avand in vedere situatia prezentata de dvs, daca la termenul legal de depunere a declaratiei unice aveti calitatea de salariat veti completa corespunzator cap II, sectiunea 1, ajustand norma de venit anuala. In cazul in care norma ajustata este sub plafonul de 22,800 lei, nu aveti obligatia sa completati sectiunea 2 din cap II, daca nu optati pentru plata CAS si CASS.
In cazul in care va veti pierde calitatea de salariat (va veti da demisia) norma de venit se va corecta incepand cu luna urmatoare incheierii/desfacerii contractului individual de munca. Astfel, dvs veti depune in termen de 30 de zile, de la data producerii evenimentului declaratia unica rectificativa, completand in mod corespunzator cap II, sectiunea 1 si 2 (daca venitul estimat depaseste 22.800 lei).