email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Decizia CJUE: firmele cu cod de TVA anulat au dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor din perioada de inactivitate

Decizia CJUE: firmele cu cod de TVA anulat au dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor din perioada de inactivitate
tvacod anulatdeclaratii fiscalededucere

In data de 12 septembrie a fost publicata hotararea CJUE (Curtea de Justitie a Uniunii Europene) in cauza C-69/17 Siemens Gamesa Renewable Energy Romania SRL (fosta Gamesa Wind Romania SRL), care confirma ca persoanele impozabile al caror cod de TVA a fost anulat de administratia fiscala au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in perioada de inactivitate.


In cauza C-69/17, avand ca obiect o cerere de decizie preliminara formulata in temeiul articolului 267 TFUE de Curtea de Apel Bucuresti (Romania), prin decizia din 16 noiembrie 2016, primita de Curte la 8 februarie 2017, in procedura Siemens Gamesa Renewable Energy Romania SRL, fosta Gamesa Wind Romania SRL, impotriva ANAF – Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor si Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, se arata in documentul publicat pe site-ul curia.europa.eu.

Societatea din Romania, ce are ca obiect de activitate montajul, instalarea si mentenanta de parcuri eoliene, si-a dedus TVA pentru achizitiile efectuate in perioada de inactivitate (a fost declarata inactiva de ANAF pentru nedepunerea de declaratii fiscale), ulterior reactivarii codului de TVA.

Fiscul a considerat ca firma nu avea drept de deducere in acest caz, punandu-se accent pe faptul ca legislatia in vigoare, la momentul desfasurarii achizitiilor, prevedea clar aceasta restrictie.

CJUE a hotarat ca, atat timp cat cerintele de fond sunt indeplinite, iar dreptul de deducere a TVA nu este invocat in mod fraudulos sau abuziv, contribuabilii au dreptul sa isi deduca TVA si pentru achizitiile efectuate in perioada de inactivitate.


Anterior, CJUE deja hotarase, tot intr-o cauza privind o societate din Romania (C–101/16 Paper Consult), ca dreptul de deducere a TVA pentru achizitii de la furnizori/prestatori inactivi nu poate fi respins, si ca aceasta interpretare trebuie sa se aplice retroactiv.


 In vederea desfasurarii activitatii sale economice, Gamesa a achizitionat diverse bunuri si servicii de la furnizori stabiliti si inregistrati in scopuri de TVA in Romania si in alte tari din Uniunea Europeana si si‑a exercitat dreptul de deducere a TVA‑ului aferent achizitiilor efectuate prin depunerea unei declaratii privind TVA‑ul.

 In perioada 7 octombrie 2010-24 mai 2011, Gamesa a fost declarata contribuabil inactiv, in sensul articolului 11 alineatul (11) din Codul fiscal, deoarece nu si‑a indeplinit, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege.

In perioada 26 noiembrie 2014-29 iulie 2015, reclamanta a fost supusa unei inspectii fiscale pentru verificarea pozitiei de TVA si a impozitului pe profit aferent operatiunilor desfasurate in perioada 15 mai 2009-31 decembrie 2013. Pe baza raportului intocmit in urma acestei inspectii, Gamesa a primit o decizie de impunere prin care a fost respins dreptul de deducere a TVA‑ului in cuantum de 3 875 717 lei romanesti (RON) (aproximativ 890 000 de euro) si au fost instituite obligatii de plata accesorii in cuantum de 2 845 308 RON (aproximativ 654 000 de euro), in special pentru motivul ca nu beneficia de un drept de deducere aferent achizitiilor efectuate in perioada sa de inactivitate.

 Contestatia formulata de Gamesa impotriva deciziei de impunere a obligatiilor fiscale suplimentare a fost respinsa printr‑o decizie din 15 decembrie 2015 emisa de Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor.

Prin cererea introductiva inregistrata la 10 iunie 2016, Gamesa a chemat in judecata Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili in fata Curtii de Apel Bucuresti (Romania). Aceasta solicita, pe de o parte, anularea in parte a deciziei de impunere in masura in care, prin aceasta, administratia fiscala i‑a refuzat dreptul de deducere a TVA‑ului in cuantum de 3 875 717 RON (aproximativ 890 000 de euro) aferent perioadei 15 mai 2009-31 decembrie 2013 si a stabilit in sarcina sa obligatii fiscale accesorii in cuantum de 2 845 308 RON (aproximativ 654 000 de euro), precum si, pe de alta parte, anularea in totalitate a deciziei din 15 decembrie 2015 a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala – Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor.

 In cererea sa introductiva, Gamesa reproseaza in principal administratiei fiscale nerespectarea principiului proportionalitatii si a principiului neutralitatii TVA-ului, in conditiile in care ea indeplinise toate obligatiile necesare reactivarii numarului sau de identificare in scopuri de TVA. In aparare, aceasta administratie invoca necesitatea colectarii in mod corect a TVA‑ului si a prevenirii evaziunii fiscale.

In aceste conditii, Curtea de Apel Bucuresti a hotarat sa suspende judecarea cauzei si sa adreseze Curtii urmatoarele intrebari preliminare:

„1) Directiva [2006/112] (in special articolele 213, 214 si 273) se opune, in imprejurari precum cele din litigiul principal, unei reglementari nationale sau practici fiscale potrivit careia un contribuabil nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA‑ului exercitat prin mai multe deconturi de TVA ulterior reactivarii codului de inregistrare in scop de TVA a contribuabilului, pe motiv ca TVA‑ul in cauza este aferent unor achizitii efectuate in perioada in care numarul de identificare in scop de TVA al contribuabilului era inactiv?

2) Directiva [2006/112] (in special articolele 213, 214 si 273) se opune, in imprejurari precum cele din litigiul principal, unei reglementari nationale sau practici fiscale potrivit careia un contribuabil nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA‑ului exercitat prin mai multe deconturi de TVA ulterior reactivarii codului de inregistrare in scop de TVA a contribuabilului, pe motiv ca, desi TVA‑ul in cauza este aferent unor facturi emise ulterior reactivarii codului de inregistrare in scop de TVA a contribuabilului, priveste achizitii efectuate in perioada in care numarul de identificare in scop de TVA era inactiv?”

 

DE RETINUT!


Societatile cu codul de TVA anulat carora li s-a refuzat pana acum dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada de inactivitate pot solicita autoritatilor sumele respinse, daca cerintele de fond pentru deducerea TVA au fost indeplinite si persoanele respective nu au fost implicate in fraude fiscale.


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tvacod anulatdeclaratii fiscalededucere


Data aparitiei: 02 Octombrie 2018

Votati articolul "Decizia CJUE: firmele cu cod de TVA anulat au dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor din perioada de inactivitate":
Rating:

Nota: 3.8 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X