email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Decizia CJUE: firmele cu cod de TVA anulat au dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor din perioada de inactivitate

Decizia CJUE: firmele cu cod de TVA anulat au dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor din perioada de inactivitate
tvacod anulatdeclaratii fiscalededucere

In data de 12 septembrie a fost publicata hotararea CJUE (Curtea de Justitie a Uniunii Europene) in cauza C-69/17 Siemens Gamesa Renewable Energy Romania SRL (fosta Gamesa Wind Romania SRL), care confirma ca persoanele impozabile al caror cod de TVA a fost anulat de administratia fiscala au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in perioada de inactivitate.


In cauza C-69/17, avand ca obiect o cerere de decizie preliminara formulata in temeiul articolului 267 TFUE de Curtea de Apel Bucuresti (Romania), prin decizia din 16 noiembrie 2016, primita de Curte la 8 februarie 2017, in procedura Siemens Gamesa Renewable Energy Romania SRL, fosta Gamesa Wind Romania SRL, impotriva ANAF – Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor si Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, se arata in documentul publicat pe site-ul curia.europa.eu.

Societatea din Romania, ce are ca obiect de activitate montajul, instalarea si mentenanta de parcuri eoliene, si-a dedus TVA pentru achizitiile efectuate in perioada de inactivitate (a fost declarata inactiva de ANAF pentru nedepunerea de declaratii fiscale), ulterior reactivarii codului de TVA.

Fiscul a considerat ca firma nu avea drept de deducere in acest caz, punandu-se accent pe faptul ca legislatia in vigoare, la momentul desfasurarii achizitiilor, prevedea clar aceasta restrictie.

CJUE a hotarat ca, atat timp cat cerintele de fond sunt indeplinite, iar dreptul de deducere a TVA nu este invocat in mod fraudulos sau abuziv, contribuabilii au dreptul sa isi deduca TVA si pentru achizitiile efectuate in perioada de inactivitate.


Anterior, CJUE deja hotarase, tot intr-o cauza privind o societate din Romania (C–101/16 Paper Consult), ca dreptul de deducere a TVA pentru achizitii de la furnizori/prestatori inactivi nu poate fi respins, si ca aceasta interpretare trebuie sa se aplice retroactiv.


 In vederea desfasurarii activitatii sale economice, Gamesa a achizitionat diverse bunuri si servicii de la furnizori stabiliti si inregistrati in scopuri de TVA in Romania si in alte tari din Uniunea Europeana si si‑a exercitat dreptul de deducere a TVA‑ului aferent achizitiilor efectuate prin depunerea unei declaratii privind TVA‑ul.

 In perioada 7 octombrie 2010-24 mai 2011, Gamesa a fost declarata contribuabil inactiv, in sensul articolului 11 alineatul (11) din Codul fiscal, deoarece nu si‑a indeplinit, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege.

In perioada 26 noiembrie 2014-29 iulie 2015, reclamanta a fost supusa unei inspectii fiscale pentru verificarea pozitiei de TVA si a impozitului pe profit aferent operatiunilor desfasurate in perioada 15 mai 2009-31 decembrie 2013. Pe baza raportului intocmit in urma acestei inspectii, Gamesa a primit o decizie de impunere prin care a fost respins dreptul de deducere a TVA‑ului in cuantum de 3 875 717 lei romanesti (RON) (aproximativ 890 000 de euro) si au fost instituite obligatii de plata accesorii in cuantum de 2 845 308 RON (aproximativ 654 000 de euro), in special pentru motivul ca nu beneficia de un drept de deducere aferent achizitiilor efectuate in perioada sa de inactivitate.

 Contestatia formulata de Gamesa impotriva deciziei de impunere a obligatiilor fiscale suplimentare a fost respinsa printr‑o decizie din 15 decembrie 2015 emisa de Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor.

Prin cererea introductiva inregistrata la 10 iunie 2016, Gamesa a chemat in judecata Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili in fata Curtii de Apel Bucuresti (Romania). Aceasta solicita, pe de o parte, anularea in parte a deciziei de impunere in masura in care, prin aceasta, administratia fiscala i‑a refuzat dreptul de deducere a TVA‑ului in cuantum de 3 875 717 RON (aproximativ 890 000 de euro) aferent perioadei 15 mai 2009-31 decembrie 2013 si a stabilit in sarcina sa obligatii fiscale accesorii in cuantum de 2 845 308 RON (aproximativ 654 000 de euro), precum si, pe de alta parte, anularea in totalitate a deciziei din 15 decembrie 2015 a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala – Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor.

 In cererea sa introductiva, Gamesa reproseaza in principal administratiei fiscale nerespectarea principiului proportionalitatii si a principiului neutralitatii TVA-ului, in conditiile in care ea indeplinise toate obligatiile necesare reactivarii numarului sau de identificare in scopuri de TVA. In aparare, aceasta administratie invoca necesitatea colectarii in mod corect a TVA‑ului si a prevenirii evaziunii fiscale.

In aceste conditii, Curtea de Apel Bucuresti a hotarat sa suspende judecarea cauzei si sa adreseze Curtii urmatoarele intrebari preliminare:

„1) Directiva [2006/112] (in special articolele 213, 214 si 273) se opune, in imprejurari precum cele din litigiul principal, unei reglementari nationale sau practici fiscale potrivit careia un contribuabil nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA‑ului exercitat prin mai multe deconturi de TVA ulterior reactivarii codului de inregistrare in scop de TVA a contribuabilului, pe motiv ca TVA‑ul in cauza este aferent unor achizitii efectuate in perioada in care numarul de identificare in scop de TVA al contribuabilului era inactiv?

2) Directiva [2006/112] (in special articolele 213, 214 si 273) se opune, in imprejurari precum cele din litigiul principal, unei reglementari nationale sau practici fiscale potrivit careia un contribuabil nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA‑ului exercitat prin mai multe deconturi de TVA ulterior reactivarii codului de inregistrare in scop de TVA a contribuabilului, pe motiv ca, desi TVA‑ul in cauza este aferent unor facturi emise ulterior reactivarii codului de inregistrare in scop de TVA a contribuabilului, priveste achizitii efectuate in perioada in care numarul de identificare in scop de TVA era inactiv?”

 

DE RETINUT!


Societatile cu codul de TVA anulat carora li s-a refuzat pana acum dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada de inactivitate pot solicita autoritatilor sumele respinse, daca cerintele de fond pentru deducerea TVA au fost indeplinite si persoanele respective nu au fost implicate in fraude fiscale.


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tvacod anulatdeclaratii fiscalededucere


Data aparitiei: 02 Octombrie 2018

Votati articolul "Decizia CJUE: firmele cu cod de TVA anulat au dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor din perioada de inactivitate":
Rating:

Nota: 3.8 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Achizitie intracomunitara facturata eronat: care sunt implicatiile fiscale?

    • O achizitie intracomunitara de bunuri determina, pe langa obligatiile fiscale de declarare, si alte implicatii pentru societatea beneficiara, cum ar fi trecerea la perioada fiscala „luna calendaristica”, prin prisma obligatiei de raportare a TVA prin D300. Ce se intampla, insa, daca furnizorul a stornat factura initiala de livrare intracomunitara, pe motiv ca nu a furnizat bunurile catre cumparator? Mai este obligata societatea beneficiara sa treaca la TVA lunara? Raspunsu...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

  • Ce sunt dividendele, procedura de distribuire si monografia contabila

    • Dividendele reprezinta distribuiri in bani sau in natura, efectuate de o persoana juridica unui participant la capitalul social, drepturi obtinute ca urmare a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica. Ce sunt dividendele Sunt considerate dividende castigurile obtinute de persoanele fizice din detinerea de titluri de participare, definite de legislatia in materie, la organisme de plasament colectiv si veniturile in bani si in natura...» citeste mai departe aici

  • e-Factura: Modificari aduse de OUG 69/2024

    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita aduce la cunostinta contribuabililor interesati, ca prin O.U.G. nr. 69 din 21 iunie 2024 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul gestionarii si implementarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si pentru alte masuri fiscale au fost aduse unele precizari privind sistemul e–Factura. e-Factura: modificari...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X