email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect privind instructiunile de aplicare a scutirii de TVA. Finantele propun noi modificari

Proiect privind instructiunile de aplicare a scutirii de TVA. Finantele propun noi modificari
tvalivrari intracomunitarecod fiscal

Finantele au publicat un proiect de ordin pentru modificarea si completarea instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art.294 alin.(1) lit. a) - i), art.294 alin.(2) si art.296 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.103/2016.
 

Documentul postat in data de 20 februarie propune eliminarea unor disfunctionalitati astfel incat abordarea prevederilor legale atat de catre contribuabili, cat si de catre organele fiscale sa fie una mai facila.
 

Mai exact, acest proiect de ordin vizeaza modificarea si completarea OMFP nr. 103/2016, in principal, pentru:

    • revizuirea definitiei exportatorului din perspectiva TVA, precum si pentru clarificarea modalitatii de justificare a scutirii de TVA pentru exportul de bunuri, in contextul modificarii legislatiei vamale care nu mai permite persoanelor impozabile nestabilite in Uniunea Europeana sa aiba calitatea de exportatori;

    • corelarea cu noile dispozitii ale art. 45a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum au fost introduse prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) al Consiliului nr. 2018/1912, referitoare la justificarea transportului intracomunitar al bunurilor in vederea aplicarii scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri;

    • corelarea cu modificarea Codului fiscal ca urmare a transpunerii Directivei (UE) 2018/1910 a Consiliului din 4 decembrie 2019 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre, prin Ordonanta Guvernului nr. 6/2020;


    • necesitatea adaptarii prevederilor acestuia la o serie de decizii recente ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene, respectiv deciziile CJUE in cauzele C-275/18 “Milan Vins, C-288/16 „L.Č.”IK, C-291/18 “Grup Servicii Petroliere SA”, C-33/11 “A Oy” si C-33/16 “A Oy”;

    • preluarea unor propuneri formulate de mediul de afaceri.


Va prezentam in continuare continutul proiectului de ordin:
 

Art. I.
Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 103/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 106 din 11 februarie 2016, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

    1. La articolul 1, alineatul (3), litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„f) exportator in sensul TVA este considerat furnizorul mentionat la lit. d), care realizeaza livrarile mentionate la lit. e), precum si persoana care transporta bunuri in afara Uniunii Europene, in lipsa unei tranzactii comerciale.”

    2. La articolul 1, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    „(4) Pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 150 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.”

    3. La articolul 2, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    „(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:

    a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
    b) unul dintre urmatoarele documente:

            1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
        2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie,  certificat pe verso de biroul vamal de iesire; sau
    3. in cazul produselor accizabile deplasate in regim suspensiv de accize utilizand EMCS, raportul de export inaintat expeditorului prin care se atesta faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul UE.”

    4. La articolul 2, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
    „(3) In cazul in care furnizorul nu este stabilit in Uniunea Europeana si nu poate avea calitatea de exportator din punct de vedere vamal, pentru justificarea scutirii de TVA este necesar ca acesta sa detina declaratia vamala de export, in care datele sale de identificare si seria si/sau numarul facturii emise de acesta pentru livrarea bunurilor transportate in afara Uniunii Europene sa fie mentionate in caseta 44.   
    (4) In situatia in care iesirea bunurilor de pe teritoriul Uniunii Europene nu poate fi justificata cu documentele prevazute la alin. (2) lit. b), exportatorul poate sa dovedeasca iesirea efectiva a bunurilor de pe teritoriul Uniunii Europene prin alte mijloace de proba, astfel cum s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene in Cauza C-275/18 “Milan Vins”.”
 

    5. La articolul 3, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    „(2) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la alin. (1) se justifica de furnizorul care realizeaza livrarea potrivit art. 2 alin. (2) - (4).”

    6. La articolul 4, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(1) Sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 294 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele scutite conform art. 292 din Codul fiscal, legate direct de exportul de bunuri. Sunt considerate legate direct de exportul de bunuri  serviciile care contribuie la realizarea efectiva a unei operatiuni de export si care sunt furnizate direct exportatorului sau destinatarului bunurilor exportate, astfel cum s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene in Cauza C-288/16 „L.Č.”IK.”

    7. La articolul 4, alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    „b) contractul incheiat cu beneficiarul, care poate fi exportatorul sau destinatarul bunurilor;”
 

    8. La articolul 4, alineatul (6), litera (a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    „a) contractul incheiat cu beneficiarul, care poate fi exportatorul sau destinatarul bunurilor;”
 

    9. La articolul 4, alineatul (8), litera (a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    „a) contractul incheiat cu beneficiarul, care poate fi exportatorul sau destinatarul bunurilor;”
 

    10. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    „(1) Sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 294 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, prestarile de servicii efectuate in Romania asupra bunurilor mobile achizitionate ori importate in vederea prelucrarii in Romania si care ulterior sunt transportate in afara Uniunii Europene de catre prestatorul serviciilor sau de catre client, daca acesta nu este stabilit in Romania, ori de alta persoana in numele oricaruia dintre acestia. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal se aplica prestarilor de servicii de prelucrare si in cazul in care prestatorul de servicii care efectueaza aceste servicii in baza unui contract incheiat cu un client nestabilit in Romania achizitioneaza sau importa bunuri in vederea incorporarii in produsul prelucrat ori in vederea utilizarii in legatura directa cu produsele prelucrate. Scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal se aplica pentru prestarile de servicii pentru care locul prestarii se considera in Romania, conform prevederilor art. 278 din Codul fiscal, si se justifica conform prevederilor alin. (3). Orice bun incorporat in produsul prelucrat, ambalajele sau alte bunuri utilizate in legatura directa cu produsul prelucrat sunt accesorii serviciilor realizate si nu vor fi tratate ca livrari de bunuri, ci ca fiind parte a serviciului prestat.

    (2) In cazul bunurilor importate in Romania in vederea prelucrarii, calitatea de importator o poate avea, conform titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, fie proprietarul bunurilor, fie persoana impozabila inregistrata conform art. 316 din Codul fiscal, care importa bunuri in Romania in vederea prelucrarii, cu conditia ca bunurile rezultate ca urmare a acestor operatiuni sa fie transportate in afara Uniunii Europene sau sa fie achizitionate de catre persoana impozabila respectiva. In situatia in care bunurile rezultate in urma prelucrarii nu sunt transportate in afara Uniunii Europene, prestatorul de servicii care a importat bunurile in Romania in vederea prelucrarii pierde dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente importului, cu exceptia cazului in care achizitioneaza bunurile rezultate in urma prelucrarii sau refactureaza valoarea bunurilor importate in vederea prelucrarii si taxa pe valoarea adaugata aferenta catre proprietarul bunurilor, caz in care refacturarea intregii valori a bunurilor este avuta in vedere doar in scopul taxei pe valoarea adaugata, neimplicand existenta unei tranzactii comerciale. In situatia in care locul prestarii este considerat a fi in Romania conform prevederilor art. 278 din Codul fiscal, daca bunurile rezultate in urma prelucrarii nu sunt transportate in afara Uniunii Europene, prestarile de servicii de prelucrare nu sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata. Daca serviciile sunt prestate catre un beneficiar persoana impozabila, stabilit in alt stat membru, locul prestarii se considera in statul membru in care este stabilit beneficiarul conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a acestui articol, serviciile fiind neimpozabile in Romania. Totusi, prestatorul nu are obligatia de a depune declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 din Codul fiscal, daca prestarea de servicii este scutita de TVA in statul beneficiarului.

    (3) Scutirea de taxa prevazuta la alin. (1), pentru prelucrarea bunurilor mobile corporale achizitionate din Romania sau din alte state membre ori importate in vederea prelucrarii in Romania, se justifica de prestatorul serviciilor cu urmatoarele documente:

    a) contractul incheiat cu clientul care nu este stabilit in Romania;
    b) factura pentru serviciile de prelucrare efectuate;

c) documente din care sa rezulte ca bunurile prelucrate au fost transportate in afara Uniunii Europene de catre prestatorul serviciilor sau de catre client, daca acesta nu este stabilit in Romania, ori de alta persoana in numele oricaruia dintre acestia, conform prevederilor art. 2 alin. (2) – (4).
 

Citeste continuarea in documentul atasat: Proiect de ordin.

 


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tvalivrari intracomunitarecod fiscal


Data aparitiei: 24 Februarie 2020

Votati articolul "Proiect privind instructiunile de aplicare a scutirii de TVA. Finantele propun noi modificari":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X