OPANAF nr. 1029/2020 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 407 din 18 mai 2020. Actul priveste aprobarea formularului utilizat de intermediarii sau contribuabilii relevanti, dupa caz, in vederea raportarii informatiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii.
Dupa data de 1 iulie 2020, intermediarii trebuie sa raporteze Fiscului informatii de care au luat cunostinta sau care se afla in posesia ori sub controlul lor, cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii in termen de 30 de zile:
a) din ziua urmatoare datei la care aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pus la dispozitie in vederea implementarii; sau
b) din ziua urmatoare datei la care aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pregatit pentru implementare; sau
c) din momentul in care a fost facut primul pas in demersul de implementare a aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii.
Aceasta masura a fost introdusa prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2020 in care au fost transpuse prevederile Directivei Europene 2018/822. Erau necesare anumite schimbari privind normele si procedurile potrivit carora Romania coopereaza cu celelalte state membre din cadrul Uniunii Europene, in vederea realizarii unui schimb de informatii care este in mod previzibil relevant pentru administrarea si aplicarea legilor interne ale statelor membre in privinta urmatoarelor taxe si impozite, ne explica specialistul Ionut Jinga intr-un articol anterior despre aranjamentele transfrontaliere si noile obligatii ale contabililor si consultantilor fiscali.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examen Consultant Fiscal 2024
Formularul se completeaza, in mod obligatoriu, cu ajutorulprogramului de asistenta asigurat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Caracteristicile de editare, modul de difuzare, utilizare, pastrare si depunere a formularului sunt prevazute in anexa nr. 2 a ordinului.
Contextul aparitiei DAC 6 (Directiva UE 2018/822) face referire la modul in care statele membre intampina dificultati in a-si proteja bazele fiscale nationale impotriva eroziunii, pe masura ce aranjamentele transfrontaliere au evoluat si profita deseori de mobilitatea sporita atat a capitalului, cat si a persoanelor in cadrul pietei interne. Aceste modalitati constau de obicei in scheme, dezvoltate la
nivelul mai multor jurisdictii si care permit transferarea profiturilor impozabile catre regimuri fiscale mai favorabile sau au efectul de a reduce cuantumul global al impozitelor care trebuie platite de contribuabil. Ca urmare, statele membre se confrunta deseori cu reduceri considerabile ale veniturilor lor fiscale, ceea ce determina dificultati in implementarea/finantarea unor politici publice
necesare.
"Este astfel esential ca autoritatile fiscale ale statelor membre sa obtina informatii cuprinzatoare si relevante cu privire la schemele de planificare fiscale agresive. Aceste informatii permit autoritatilor respective sa poata reactiona cu promptitudine impotriva acestor comportamente si sa elimine vulnerabilitatile prin masuri proactive, in sensul detectarii, prevenirii si combaterii acestora.", potrivit referatului de aprobare.
In acest sens, DAC6 prevede realizarea schimbului automat de informatii intre statele membre, cuprinzand detalierea aranjamentelor transfronatliere raportabile prin evidentierea urmatoarelor elemente:
a) identificarea intermediarilor si a contribuabililor relevanti, inclusiv numele, data si locul nasterii, in cazul unei persoane fizice, rezidenta fiscala, NIF al acestora si, daca este cazul, identificarea persoanelor care sunt intreprinderi asociate cu contribuabilul relevant;
b) detalii privind semnele distinctive stabilite in anexa nr. 4 care au fost utilizate pentru a determina caracterul raportabil al aranjamentului transfrontalier;
c) un rezumat al continutului aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii, inclusiv o trimitere la denumirea sub care este cunoscut de regula, daca aceasta exista,si o descriere generala a aranjamentelor sau a activitatilor economice relevante, fara a conduce la dezvaluirea unui secret comercial, industrial sau profesional ori a unui proces comercial sau a informatiilor a caror dezvaluire ar fi contrara politicii publice;
d) data la care prima etapa pentru implementarea aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii a fost efectuata sau urmeaza a fi efectuata;
e) detalii privind dispozitiile din legislatia nationala relevanta care constituie baza aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii;
f) valoarea aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii;
g) identificarea statului membru al contribuabilului relevant si a oricaror alte state membre care este probabil sa fie vizate de aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii;
h) identificarea oricarei alte persoane dintr-un stat membru care este probabil sa fie afectata de aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii, indicand care sunt statele membre de care este legata o astfel de persoana.
Aceste informatii aflate in posesia contribuabililor vor trebui colectate de catre ANAF in vederea integrarii lor in formatul electronic definit la nivelul Comisiei Europene si transmise catre celelalte state membre.
In vederea indeplinirii obiectivului mentionat, in cadrul prevederilor art. I, pct.12 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, instituie in cadrul art. 291^4, alin. (17), obligatia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de a publica formularul utilizat de intermediarii sau contribuabilii relevanti, dupa caz, in vederea raportarii informatiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii, prin Ordin al Presedintelui ANAF.
Formularul de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere: instructiuni de completare
I. DATE DE IDENTIFICARE ALE DECLARANTULUI:
I. 1. Calitatea declarantului cu privire la aranjament: intermediar sau contribuabil relevant - se completeaza calitatea declarantului
I. 1.1. Tipul persoanei declarante: persoana fizica sau persoana juridica - se completeaza persoana fizica sau persoana juridica
I. 1.2. Persoana fizica
I. 1.2.1. Nume si prenume - se completeaza numele si prenumele persoanei fizice care are calitatea de declarant
I. 1.2.2. Data si locul nasterii - se completeaza data si locul nasterii persoanei fizice care are calitatea de declarant
I. 1.2.3. Numar de identificare fiscala - se completeaza CUI/CNP/NIF al persoanei fizice care are calitatea de declarant
I. 1.2.4. Statul emitent al numarului de identificare fiscala
I. 1.3. Persoana juridica
I. 1.3.1. Denumire - se completeaza denumirea persoanei juridice care are calitatea de declarant
I. 1.3.2. Numar de identificare fiscala - se completeaza numarul de identificare fiscala al persoanei juridice care are calitatea de declarant
I. 1.3.3. Statul emitent al numarului de identificare fiscala
I. 1.4. Adresa
I. 1.4.1. Tara, oras - se completeaza tara si localitatea in care persoana juridica are sediul social sau localitatea de domiciliu pentru persoana fizica care are calitatea de declarant
I. 1.4.2. Strada, bloc, apartament, etaj, cod postal - se completeaza adresa sediului social pentru persoanele juridice sau adresa de domiciliu pentru persoana fizica care are calitatea de declarant
I. 1.5. Date de contact
Telefon
Fax
E-mail
I. 1.6. Rezidenta fiscala a declarantului
I. 1.6.1. Tara de rezidenta fiscala al declarantului
I. 1.7. Obligatia de raportare in statul membru – se completeaza in functie de tipul persoanei declarante
I. 1.7.1. In cazul in care declarantul este intermediar se va completa conform prevederilor art.291^4, alin.5 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
I. 1.7.2. In cazul in care declarantul este contribuabil relevant se va completa conform prevederilor art.291^4, alin.11 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
I. 1.8. Rolul declarantului
I. 1.8.1. Rolul declarantului - in cazul in care calitatea declarantului este intermediar se completeaza cu una dintre cele doua valori:
- promotor - se completeaza in situatia in care intermediarul proiecteaza, comercializeaza, organizeaza, pune la dispozitie in vederea implementarii sau gestioneaza implementarea unui aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii
- furnizor de servicii - se completeaza in situatia in care intermediarul este orice persoana care, avand in vedere faptele si circumstantele relevante si pe baza informatiilor disponibile, a cunostintelor de specialitate relevante si a intelegerii necesare pentru furnizarea acestor servicii, stie sau ar fi rezonabil de asteptat sa stie ca s-a angajat sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane, ajutor, asistenta sau consiliere cu privire la proiectarea, comercializarea, organizarea, punerea la dispozitie in vederea implementarii sau gestionarea implementarii unui aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii
I. 1.8.2. Rolul declarantului - in cazul in care calitatea declarantului este contribuabil relevant se completeaza cu una dintre cele trei valori:
- secret profesional – in cazul in care intermediarul invoca obligatia de pastrare a secretului profesional (art. 291^4, alin (8), lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala)
- intermediar dintr-o tara terta non UE - in cazul in care intermediarul isi are rezidenta fiscala intr-o tara terta alta decat statele membre UE (art. 291^4, alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala)
- aranjament personalizat - in cazul in care aranjamentul transfrontalier raportabil nu este comercializabil si/sau nu exista un intermediar caruia sa-i revina obligatia de raportare (aranjament proiectat”in-house”)
I. 1.9. Numarul de aranjamente - se completeaza numarul de aranjamente transfrontaliere declarate.
II. DATE DESPRE ARANJAMENT
II. 1. Date despre aranjament
Tipul inregistrarii:
a) initiala
b) rectificare
c) stergere
III. II. 1.1. Raportare conform art. 291^4, alin.(4) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala – se completeaza daca exista un aranajament comercializabil raportat anterior
II. 1.2. Stadiul - se completeaza proiect sau final, reprezentand stadiul aranjamentului transfrontalier in momentul raportarii
II. 1.3. Numar unic de identificare – (NNNNN, cinci caractere alfa-numerice A-Z 0-9) - se completeaza numarul unic de identificare pentru fiecare aranjament, acordat de catre declarant. In cazul raportarii prevazute de catre art. 291^4, alin.(4) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, a unei inregistrari rectificative sau a unei stergeri, se completeaza numarul aranjamentului initial
II. 1.4. Data implementarii aranjamentului – se completeaza cu data la care prima etapa sau primul pas pentru implementarea aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii a fost efectuata sau urmeaza a fi efectuata
II. 1.5. Aranjamentul este comercializabil (DA/NU) – se completeaza DA/NU
II. 2. Derogare de la depunere - se bifeaza DA/NU
DA - se completeaza codul statului membru in care intermediarul este exceptat de la obligatia de
declarare
II. 3. Motivul care a declansat obligatia de raportare – se completeaza motivul care a declansat obligatia de raportare a aranjamentului transfrontalier
II. 3.1. Motivul care a declansat obligatia de raportare in cazul in care calitatea declarantului este intermediar, se completeaza in conformitate cu prevederile art. 291^4, alin.(1) si (2) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
II. 3.2. Motivul care a declansat obligatia de raportare in cazul in care calitatea declarantului este contribuabil relevant, se completeaza in conformitate cu prevederile art. 291^4, alin.(10) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
II. 4. Denumirea aranjamentului transfrontalier - se completeaza denumirea aranjamentului transfrontalier
II. 5. Descrierea aranjamentului transfrontalier - se va descrie aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii in limba romana. Suplimentar si optional se poate adauga descrierea aranjamentului si in limba engleza
II. 6. Prevederi nationale - se completeaza cu prevederile legale nationale care constituie baza aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii
II. 7. Suma - se completeaza cu valoarea aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii
II. 8. Moneda - se completeaza moneda
II. 9. Statul membru UE al contribuabilului (contribuabililor) relevant(ti) si alte state membre UE care ar putea fi implicate in aranjament - se completeaza statul membru UE al contribuabilului relevant si oricare alte state membre UE care este probabil sa fie vizate de aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii
Citeste continuarea in documentul atasat - ANEXA 1.