Subiectul de astazi este o societate comerciala care face achizitii intracomunitare si livrari intracomunitare (UE) si importuri de bunuri din afara UE.
Ce obligatii are firma si in ce situatii se declara aranjamentele transfrontaliere, ne raspunde specialistul nostru in continuare.
Situatii in care se declara aranjamentele transfrontaliere: raspunsul specialistului
V-ati putea incadra in categoria contribuabililor relevanti doar daca ati procedat sau veti proceda la organizarea si punerea in aplicare a unor aranjamente transfrontaliere ( tranzactii transfrontaliere de planificare fiscala potential agresiva), care se identificata cu unul din criteriile specifice din legislatia in domeniu, caz in care sunteti obligat sa depuneti raportarea.
Aranjamentul transfrontalier este definit la punctul 11 din OG 5/2020 pentru modificarea si completarea Codului de procedura fiscala:
t) aranjament transfrontalier - un aranjament care implica fie mai mult de un stat membru, fie un stat membru si o tara terta, daca este indeplinita cel putin una din urmatoarele conditii:
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
1. nu toti participantii la aranjament sunt rezidenti in scopuri fiscale in aceeasi jurisdictie;
2. unul sau mai multi participanti la aranjament au in acelasi timp rezidenta fiscala in mai mult de o jurisdictie;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examen Consultant Fiscal 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
3. unul sau mai multi participanti la aranjament desfasoara o activitate economica in alta jurisdictie prin intermediul unui sediu permanent situat in jurisdictia respectiva, iar aranjamentul constituie totalitatea sau o parte a activitatii acelui sediu permanent;
4. unul sau mai multi participanti la aranjament desfasoara o activitate economica intr-o alta jurisdictie fara a avea rezidenta fiscala sau fara a institui un sediu permanent in acea jurisdictie;
5. un astfel de aranjament are un posibil impact asupra schimbului automat de informatii sau asupra identificarii beneficiarilor reali.
Citeste si: OPANAF nr. 1029/2020. Formularul de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere este in Monitor
In sensul lit. t)-y), al art. 291^4 si al anexei nr. 4, un aranjament transfrontalier include de asemenea o serie de aranjamente. Un aranjament transfrontalier poate cuprinde mai multe etape sau mai multe parti;
t) aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii - orice aranjament transfrontalier care cuprinde cel putin unul dintre semnele distinctive stabilite in anexa nr. 4;
Din aceasta prevedere rezulta faptul ca nu toate aranjamentele transfrontaliere se raporteaza.
De aceea va recomand sa studiati cu atentie anexa 4 preluata integral din Directiva 822/2018 de modificare a Directivei 16/2011 in ceea ce primeste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal cu privire la modalitatile transfrontaliere care fac obiectul raportarii.
Si doar daca va incadrati intr-unul din semnele distinctive din aceasta anexa sunti obligat sa raportati aranjamentul tranfrontalier in calitate de contribuabil relevant, asa cum este acesta definit la punctul 11 din OG 5/2020:
w) contribuabil relevant - orice persoana careia i se pune la dispozitie un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii in vederea implementarii sau care este pregatita sa implementeze un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii sau care a implementat prima etapa a unui astfel de aranjament;
Dumneavostra sunteti cel care cunoasteti toate detaliile legate de operatiunile dvs. transfrontaliere, respectiv achizitii sau livrari intracomunitare sau operatiuni de comert exterior.
Chiar daca societatea dvs. face achizitii intracomunitare de la diversi furnizori din UE si livrari intracomunitare(la firme afiliate din Bulgaria) si importuri de bunuri din afara UE nu inseamna obligatoriu ca trebuie sa le raportati daca nu va incadrati la semenele distinctive din Anexa IV.
De exemplu, daca in Bulgaria impozitul pe profit este de 10%, iar in Romania de 16% si transferati mare parte a veniturilor realizate din tranzactiile cu afiliatii din Bulgaria prin preturile practicate-preturile de transfer ( daca nu sunt la nivelul preturile de piata ) trebuie sa raportati un asemenea aranjament transfrontalier si doar in situatia in care intermediarul nu face aceasta raportare.
Regula este ca obligatia de raportare revine intermediarului, insa daca intermediarul este obligat sa pastreze secretul profesional, cum ar fi de ex. avocatul, cel obligat la raportare este transfrontalier.
Daca nu este implicat nici un intermediar care sa poata sa raporteze, obligatia ii revine contribuabilului relevant.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.