Raportarea prin DAC6 nu este conditionata de obiectul de activitate desfasurat de societate, ci de existenta unor tranzactii tranfrontaliere care sunt realizate in scopul obtinerii unui beneficiu fiscal, in sensul ca se are in vedere plata unor obligatii fiscale (taxe si impozite) mult mai mici.
Tranzactiile transfrontaliere sunt operatiunile economice desfasurate pe teritoriul mai multor state, dintre care cel putin unul este stat membru UE. Astfel, orice tranzactie trebuie raportata numai daca exista indicii ca tranzactia respectiva se incadreaza in categoria tranzactiilor transfrontaliere si are drept scop diminuarea obligatiilor fiscale.
- Oct 1440 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 148
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 14100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 14100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2238 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2297 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2399 locuri
disponibileWebinarul Noua Lege a Pensiilor
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
In functie de clauzele contractelor incheiate intre partenerii de afaceri (vanzator cumparator sau prestator-beneficiar), si in functie de circuitul documentelor pe parcursul derularii contractelor, numai dvs. sunteti in masura sa apreciati daca una sau mai multe tranzactii efectuate prezinta unul sau mai multe din semnele distinctive definite la lit. u) a art. 268 din Codul de procedura fiscala care ar conduce la obligatia raportarii "semn distinctiv = o caracteristica sau insusire a unui aranjament transfrontalier care prezinta un indiciu al unui potential risc de evitare a obligatiilor fiscale, astfel cum este prevazut in anexa nr. 4;"
Astfel, in lipsa unor indici, valoarea operatiunilor efectuate cu bunuri si/sau servicii nu trebuie raportata prin declaratia DAC6 al carui formular este reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 1029 din 11 mai 2020 privind aprobarea formularului utilizat de intermediarii sau contribuabilii relevanti, dupa caz, in vederea raportarii informatiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii.
20.000 - 100.000 lei, conform OG 5/2020! Mai multe detalii AICI.
Pot fi indicii, respectiv semne distinctive ca tranzactia se incadreaza intr-un aranjament transfrontalier, daca:
- un contribuabil relevant sau un participant la aranjamentul transfrontalier accepta sa respecte o clauza de confidentialitate care ii impune sa nu raporteze modul de obtinere a unui avantaj fiscal catre intermediari;
- intermediarul primeste un comision, o dobanda sau o remuneratie aferenta costurilor financiare ale aranjamentului respectiv;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- exista un flux standardizat al documentelor;
- au loc tranzactii transfrontaliere artificiale asa cum sunt definite prin art. 11 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal drept tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in cadrul unei practici comerciale obisnuite. Practic, tranzactiile artificiale au drept scop, fie evitarea impozitarii, fie obtinerea unor avantaje fiscale. Astfel de tranzactii artificiale pot fi:
1. achizitionarea unei societati care inregistreaza pierderi;
2. intreruperea activitatii principale a respectivei societati si utilizarea pierderilor societatii pentru a reduce obligatiile fiscale;
3. transferul pierderilor catre o alta jurisdictie.
In acest context, de retinut este faptul ca situatia prezentata de dvs. este rezultatul unei tranzactii comerciale obisnuite de livrare/achizitie de bunuri si/sau prestare de servicii/primire de servicii pentru care societatea din Romania este remunerata si/sau remunereaza furnizorul/prestatorul in baza pretului/tarifului negociat pentru astfel de operatiuni. Astfel, consider ca nu exista indicii ca operatiunea s-ar incadra in tranzactie transfrontaliera daca:
- este efectuata in cadrul unei operatiuni bilaterale, fara a fi o componenta a unui aranjament transfrontalier astfel incat sa prezinte un risc fiscal;
- nu este rezultatul unor tranzactii circulare care au drept scop spalarea banilor prin implicarea unor parti interpuse;
- este stabilita la valoarea de piata, pretul/tariful practicat fiind usor de evaluat si comparat cu tarife similare;
- este facturata si raportata la autoritatea fiscala din Romania, atat d.p.d.v. fiscal prin decontul de TVA cod 300, cat si informativ, prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES in cazul tranzactiilor cu state membre sau prin declaratia informativa cod 394 (daca operatiunea este taxabila in Romania);
- este incasata/platita prin transfer bancar, fara a fi rezultatul unei compensari cu valoarea altei tranzactii de natura unei livrari de bunuri/prestari de servicii, a unui comision pentru intermediere in diverse operatiuni, etc. astfel incat obligatiile de plata sa fie anulate reciproc.
- este transparenta, fara a ascunde functii si/sau riscuri.
Un alt criteriu pentru pentru incadrarea unei operatiuni in tranzactii transfrontaliere ar fi incadrarea partenerilor de afaceri (beneficiari ai serviciilor prestate sau furnizori ai fortei de munca recrutabile) in cadrul unei jurisdictii cooperante pentru schimbul reciproc de informatii sau in cadrul unei juridictii necooperante.
Citeste si: Cum se completeaza formularul DAC6 pentru raportarea aranjamentelor transfrontaliere
Lista statelor necooperante se regaseste in anexa nr. 1 reglementata initial prin O.P.A.N.A.F. nr. 3.626/2016 privind stabilirea listei jurisdictiilor raportoare, cu care Romania va colabora in baza Acordului multilateral al autoritatilor competente pentru schimb automat de informatii privind conturile financiare, a listei institutiilor financiare nonraportoare si a listei conturilor excluse, prevazute in instrumentele juridice de drept international la care Romania s-a angajat din perspectiva schimbului automat de informatii financiare, lista modificata recent prin O.P.A.N.A.F. nr. 3 din 5 ianuarie 2021 publicat in M. Of. nr. 33 din 12 ianuarie 2021.
In baza acestor indicii si criterii, consider ca numai dvs., respectiv administratorul societatii pe care o reprezentati sunteti in masura sa apreciati, daca raportarea trebuie efectuata conform cerintelor de la art. 291 4 "Domeniul de aplicare si conditiile schimbului automat obligatoriu de informatii cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii" din Codul fiscal
La analizarea operatiunilor efectuate de societatea pe care o reprezentati, pentru a stabili daca trebuie sau daca nu trebuie sa efectuati raportarea, va recomand sa consultati si Ghidul privind interpretarea Directivei Europene nr. 822/2018 (DAC6) cu un continut de 36 pagini, publicat pe site-ul ANAF in data de 13 ianuarie 2021. In acest ghid se regasesc si cateva exemple pentru incadrarea corecta a operatiunilor economice in categoria aranjamentelor transfrontaliere.
In concluzie, in lipsa unui aranjament transfrontalier intre vanzator/prestator si cumparator/beneficiar nu exista obligatia raportarii tranzactiilor respective prin DAC6.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal.