email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 1159/2021 - Procedura de stabilire a TVA datorata in Romania de corpurile diplomatice

Ordinul 1159/2021 - Procedura de stabilire a TVA datorata in Romania de corpurile diplomatice
tvacod procedura fiscala

Prin Ordinul 1159/2021  a fost aprobata Procedura de stabilire a TVA datorata in Romania de misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic si consular pentru mijloacele de transport care au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata si care se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei, precum si a modelului si continutului unor formulare. 


Au fost aprobate urmatoarele formulare: 

- formularul 380 „Cerere de stabilire a taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic si consular pentru mijloacele de transport care au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata si care se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei;

- Referat privind stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic si consular pentru mijloacele de transport care au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata si care se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei“;

- „Decizie privind stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic si consular pentru mijloacele de transport care au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata si care se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei“;

- „Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic si consular pentru mijloacele de transport care au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata si care se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei“;

- „Decizie pentru indreptarea erorilor materiale din cuprinsul Deciziei nr. ............/.......... privind stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic si consular pentru mijloacele de transport care au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata si care se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei“. 
 

Iata mai jos procedura: 

1. Prezenta procedura se utilizeaza pentru stabilirea, de catre organele fiscale competente, la cererea contribuabililor, a taxei pe valoarea adaugata datorate potrivit art. 294^1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal).

2.
(1) In sensul prezentei proceduri, prin organ fiscal competent se intelege Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, administratiile judetene ale finantelor publice sau administratiile sectoarelor 1-6 ale finantelor publice, dupa caz, in a caror raza teritoriala isi are sediul/resedinta contribuabilul sau, dupa caz, isi desfasoara activitatea ori are loc actiunea pentru care se solicita stabilirea taxei pe valoarea adaugata.

(2) In sensul prezentei proceduri, prin contribuabil se intelege:

a) persoanele prevazute la art. 293 alin. (1) lit. e) si art. 294 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, respectiv misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic sau consular, care au obligatia sa plateasca TVA pentru mijloacele de transport pe care le-au importat sau achizitionat in regim de scutire de la plata TVA daca instraineaza mijloacele de transport intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei;

b) persoana care ar beneficia de scutire de TVA conform art. 294 alin. (1) lit. j)-l) din Codul fiscal, in calitate de nou proprietar al mijlocului de transport instrainat in conditiile lit. a), care are obligatia de a achita TVA, in cazul in care instraineaza mijlocul de transport pana la finalul perioadei de 2 ani calculate de la data cand primul proprietar a importat/achizitionat mijlocul de transport in regim de scutire.

(3) Procedura se aplica de catre compartimentul cu atributii in gestiunea declaratiilor fiscale din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.

3.
(1) Contribuabilii care au obligatia de plata a TVA in conditiile pct. 2 alin. (2) lit. a) sau b), dupa caz, depun la organul fiscal competent formularul 380 „Cerere de stabilire a taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic si consular pentru mijloacele de transport care au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata si care se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei“, conform modelului prevazut in anexa nr. 2 la ordin.

(2) Cererea este insotita de documente doveditoare, anexate in copie, cum ar fi: documentele de achizitie (factura, bon fiscal etc.) din care sa rezulte elementele de identificare a mijlocului de transport, valoarea de achizitie a acestuia si data achizitiei.

(3) In cazul noului proprietar al mijlocului de transport, pentru care acesta are obligatia sa achite TVA potrivit art. 294^1 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, se anexeaza, in copie, documentele de achizitie (factura, bon fiscal etc.). Pentru stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorate de catre noul proprietar si a perioadei prevazute la art. 294^1 din Codul fiscal se anexeaza si copia documentelor de achizitie potrivit carora primul proprietar a importat/achizitionat mijlocul de transport in regim de scutire, din care sa rezulte elementele de identificare a mijlocului de transport, valoarea de achizitie a acestuia si data la care a fost importat/achizitionat de catre primul proprietar.

(4) Cererea, precum si documentele depuse se repartizeaza compartimentului de specialitate, care organizeaza evidenta cererilor primite.

4. In cazul in care documentele depuse nu sunt suficiente pentru stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorate, compartimentul de specialitate notifica contribuabilul in vederea clarificarii situatiei.
 

5.
(1) Organul fiscal competent verifica daca proprietarul mijlocului de transport a beneficiat de scutirea de TVA pentru mijlocul de transport importat sau achizitionat in regim de scutire de la plata TVA, dupa caz.

(2) Organul fiscal verifica si daca mijlocul de transport pentru care se solicita stabilirea TVA se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data cand primul proprietar a importat/achizitionat mijlocul de transport in regim de scutire.

6. Dupa primirea cererilor prevazute la pct. 3 alin. (1), compartimentul de specialitate intocmeste un referat care cuprinde elementele avute in vedere la stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania de catre contribuabili, conform modelului prevazut in anexa nr. 3 la ordin.

7. Sumele se stabilesc la nivelul taxei pe valoarea adaugata care ar fi fost datorata in momentul in care mijloacele de transport au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata.

8. Compartimentul de specialitate stabileste taxa pe valoarea adaugata datorata pentru mijloacele de transport de catre contribuabil, potrivit art. 294^1 din Codul fiscal, si emite formularul „Decizie privind stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic si consular pentru mijloacele de transport care au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata si care se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei“, conform modelului prevazut in anexa nr. 4 la ordin.

9. Cuantumul taxei pe valoarea adaugata se stabileste sub rezerva verificarii ulterioare.

10. In cazul in care, din analiza documentatiei primite, compartimentul de specialitate constata ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 294^1 din Codul fiscal si contribuabilul solicitant nu are obligatia sa plateasca taxa pe valoarea adaugata, intocmeste un referat in care detaliaza aceasta situatie si emite decizia prevazuta la pct. 8, bifand casuta corespunzatoare pentru respingerea cererii de stabilire.

11. In cazul in care contribuabilul renunta la cererea de stabilire inainte de emiterea deciziei prevazute la pct. 8, compartimentul de specialitate inceteaza procedura de stabilire a taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania si intocmeste un referat, in care se inscriu motivele care au condus la incetarea procedurii.

12. In cazul in care, dupa emiterea deciziei prevazute la pct. 8, contribuabilul renunta la cererea de stabilire, compartimentul de specialitate intocmeste un referat, conform modelului prevazut in anexa nr. 3 la ordin, si emite, potrivit dispozitiilor art. 94 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul de procedura fiscala), formularul „Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic si consular pentru mijloacele de transport care au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata si care se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei“, conform modelului prevazut in anexa nr. 5 la ordin.

13. In cazul in care se constata ca, in cuprinsul deciziei de stabilire prevazute la pct. 8, exista erori altele decat erorile materiale, compartimentul de specialitate intocmeste un referat, prin care detaliaza situatia constatata si propune indreptarea erorii, emite decizia de anulare conform modelului prevazut in anexa nr. 5 la ordin si, dupa caz, o noua decizie privind stabilirea taxei pe valoarea adaugata, cuprinzand informatiile corectate conform modelului prevazut in anexa nr. 4 la ordin.

14. Indreptarea erorilor materiale din cuprinsul deciziei de stabilire prevazute la pct. 8 se poate face fie la cererea contribuabilului, fie din oficiu, de catre compartimentul de specialitate, pe baza informatiilor detinute.

15. In cazul in care se constata ca in cuprinsul deciziei prevazute la pct. 8 exista erori materiale, compartimentul de specialitate intocmeste un referat, prin care detaliaza situatia constatata si propune indreptarea erorii materiale, si emite, in temeiul art. 53 din Codul de procedura fiscala, „Decizia pentru indreptarea erorilor materiale din cuprinsul Deciziei nr. ........./.......... privind stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorate in Romania de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare, personalul acestora si cetatenii straini cu statut diplomatic si consular pentru mijloacele de transport care au fost importate sau achizitionate in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata si care se instraineaza intr-o perioada mai scurta de 2 ani de la data importului/achizitiei“, conform modelului prevazut in anexa nr. 6 la ordin.

16. In situatia in care din analiza cererii prevazute la pct. 14 nu rezulta elemente privind existenta unor erori materiale in cuprinsul deciziei de stabilire, compartimentul de specialitate intocmeste decizia prevazuta la pct. 15, bifand casuta corespunzatoare pentru respingerea cererii de indreptare a erorii.

17. Deciziile prevazute la pct. 8, 10, 12, 13, 15 si 16 se intocmesc in doua exemplare, din care un exemplar, semnat numai de conducatorul unitatii fiscale, se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala, iar al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

18. Dupa finalizarea procedurii, toate documentele primite de la contribuabil, precum si cele emise de compartimentul de specialitate se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

 


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

MODIFICARILE pentru PFA in 2022


Stii sa aplici corect legislatia intrate in vigoare?

Iti doresti sa ai:
-> claritate si coerenta in cunoasterea legii
-> pasii concreti de aplicare a legii in vigoare pentru situatii specifice
-> solutii pentru probleme din viata de zi cu zi

Iti prezentam Cartea Verde a PFA. Contabilitatea si obligatiile fiscale - ghidul care te ajuta sa iesi din impas!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tvacod procedura fiscala

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 06 August 2021


Votati articolul "Ordinul 1159/2021 - Procedura de stabilire a TVA datorata in Romania de corpurile diplomatice":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • SAF-T 2022. Ghid de raportare corecta - scapa de amenzi si controale neprevazute!

    • SAF-T reprezinta cea mai importanta transformare prin care a trecut sistemul fiscal din Romania pana acum. Firma dvs. va fi ca o carte deschisa pentru ANAF! Nu va mai fi nevoie de inspectii fiscale la sediul dvs. si de controale inopinate. Inspectorii vor sta in birourile lor si, din cateva clicuri, vor verifica tot ce e de verificat: TVA, impozit pe profit, contributii salariale etc. Si, desigur, daca vor gasi nereguli, vor aplica sanctiuni &n...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul fiscal pentru sponsorizarea in natura. Ce prevede Codul fiscal

    • Suma TVA deductibila aferenta achizitiei de bunuri destinate efectuarii sponsorizarii in natura poate fi dedusa numai daca valoarea totala a bunurilor acordate drept sponsorizare in cadrul unui an calendaristic, exclusiv TVA, se incadreaza in limita de 3 la mie din cifra de afaceri calculata la valoarea totala a operatiunilor realizate din sfera de aplicare a TVA.  Astfel, incadrarea in plafon TVA se determina diferit fata de calcularea depasirii plafonului in ...» citeste mai departe aici

  • Societati de tip holding. Ce tip de impozit li se aplica din 2023?

    • Societatile holding sunt entitati comerciale-mama care detin actiunile de control sau interesele de membru in filialele sale. Incepand cu anul 2023, potrivit ultimelor modificari aduse Codului fiscal, vor aparea noutati la capitolul impozitare.  Specialistul nostru ne explica in randurile de mai jos si daca exista particularitati contabile-fiscale in domeniul societatilor de tip holding.  Societati de tip holding – impozit 2023: raspunsul ...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1711/2022 – au fost aprobate noile formulare pentru institutiile financiare raportoare

    • In Monitorul Oficial nr. 951 din 29 septembrie 2022 a aparut Ordinul 1711/2022 prin care au fost aprobate noile formulare pentru institutiile financiare raportoare:  F3000 DAC2/CRS si F3000 FATCA. Institutiile financiare raportoare depun formularele chiar daca acestea nu contin inregistrari, in cazul in care nu s-a identificat niciun cont raportabil in cursul anului de raportare.  Ordinul 1711/2022: continutul actului normativ ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X