Ministerul Finantelor are in vedere cresterea plafoanelor aferente obligatiilor fiscale sub care nu se acorda esalonare la plata, dupa cum reiese dintr-un proiect de OUG publicat la finalul lunii septembrie pe site-ul institutiei.
Avand in vedere ca obligatiile fiscale declarate de catre contribuabili, indiferent ca vorbim de persoane fizice sau juridice au crescut fata de anul 2016, se propune modificarea art. 184 alin. (7) din Codul de procedura pentru cresterea acestor plafoane, se specifica in nota de fundamentare a OUG.
Noile plafoane pentru esalonarea la plata
Prin modificarea plafoanelor se are in vedere descurajarea acumularii de obligatii fiscale restante, cu o vechime mai mare de 12 luni, tinand cont ca contribuabilii pot solicita pentru aceste obligatii, esalonare la plata in forma simplificata.
Astfel, noile plafoane reglementate sunt:
a) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil;
b) 25.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;
c) 10.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele
fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent;
d) 5.000 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Prin urmare, un numar total de 2.025.496 contribuabili nu pot beneficia de esalonare la plata, pentru un cuantum total al obligatiilor fiscale restante de 2.210,8 mil. lei, structurat astfel:
a) 439.329 contribuabili persoane juridice nu pot beneficia de esalonare la plata, pentru un cuantum total al obligatiilor fiscale restante de 926,4 mil. lei;
b) 1.586.167 contribuabili persoane fizice,nu pot beneficia de esalonare la plata, pentru un cuantum total al obligatiilor fiscale restante de 1.284,4 mil. lei.
De asemenea, in document se propune modificarea plafoanelor prevazute la art. 193 alin. (2), pentru debitorii care pot beneficia de esalonare la plata clasica fara constituire de garantii. Aceasta revizuire a plafoanelor are in vedere si cresterea plafoanelor sub care nu se acorda esalonare la plata clasica.
Astfel, noile plafoane reglementate sunt:
a) 100.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil;
b) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;
c) 20.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent;
d) 10.000 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.
Prin urmare, conform noilor plafoane pot beneficia de esalonare la plata clasica fara garantii un numar de 145.694 contribuabili, pentru un cuantum total de obligatii fiscale restante de 1.474,7 mil. lei, structurat astfel:
a) 59.751 contribuabili persoane juridice, pentru un cuantum total de obligatii fiscale restante de 881,9 mil. lei;
b) 85.943 contribuabili persoane fizice, pentru un cuantum total de obligatii fiscale restante de 592,8 mil. lei.
Esalonarea la plata: alte conditii prevazute in proiectul de OUG
La capitolul "conditii pentru acordarea unei esalonari la plata de catre organul fiscal central" va mai aparea o noua cerinta, respectiv contribuabilul sa nu fi beneficiat de o esalonare la plata acordata in temeiul Codului de procedura fiscala, care si-a pierdut valabilitatea, intrucat se impune restrictionarea posibilitatii de a mai beneficia de esalonare la plata clasica si simplificata, pentru acei debitori care au beneficiat deja si care nu au respectat conditiile de mentinere a valabilitatii acestora.
MFP precizeaz ca, pentru debitorii care beneficiaza de esalonari la plata, legislatia prevede posibilitatea solicitarii suplimentarii esalonarii cu acele obligatii curente care nu pot fi achitate, precum si posibilitatea mentinerii esalonarii la plata, in cazul pierderii acesteia.
- Se propune diminuarea perioadei in care contribuabilul trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal, nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata, precum si creantele stabilite de alte organe decat organele fiscale si transmise spre recuperare organelor fiscale, precum si amenzile de orice fel, pentru care au fost comunicate somatii dupa data comunicarii deciziei de esalonare la plata, prevazute la art. 194 alin. (1) lit. e) si f) si la art. 2094
alin. (1) literele e) si f) de la 180 zile la 90 zile.
- Pentru a preveni acumularea de arierate si pentru a crea o conduita corecta a debitorilor care beneficiaza de esalonare la plata se propune modificarea art. 195 alin. (2) si art. 2095, alin. (2) din Codul de procedura fiscala intrucat se impune limitarea depunerii cererilor de modificare a esalonarii la plata, la una singura. In sustinerea necesitatii limitarii la o singura cerere, vine si faptul ca statul a reglementat deja un sprijin pentru achitarea obligatiilor curente, prin stabilirea unor termene suplimentare, conform art. 194 alin. (1), respectiv art. 209^4 din Codul de procedura fiscala.
- In considerarea argumentelor mentionate la art. 195 alin. (2) se propune si modificarea art. 200 alin. (1) precum si a art. 20910 alin. (1) in sensul limitarii posibilitatii debitorul de a solicita mentinerea unei esalonari a carei valabilitate a fost pierduta la singura data intr-un an calendaristic, sau fractie de an calendaristic, daca depune o cerere in acest scop inainte de executarea garantiei de catre organul fiscal competent sau inainte de stingerea tuturor obligatiilor fiscale care au facut obiectul esalonarii la plata, dupa caz.
In plus, avand in vedere ca pot exista situatii in care debitorii beneficiaza de conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata, iar ulterior din nou o pierd, pot solicita in anul urmator calendaristic, din nou, mentinerea valabilitatii esalonarii la plata, cu toate beneficiile acesteia, respectiv modificare decizie de esalonare (cu prelungirea perioadei de esalonare la plata), exista premisa neconformarii la plata, avand in vedere ca prevederea legala le-ar permite prelungirea esalonarii la plata pe o perioada indelungata, profitand de neexecutarea patrimoniului pe aceasta perioada se impune completarea art. 200 cu un nou alineat, alin. (11) care sa limiteze depunerea cererilor de mentinere a esalonarii la plata.