Ministerul Finantelor vine in sprijinul mediului de afaceri si propune masuri pentru modernizarea administratiei publice. Una dintre noutati este permanentizarea procedurii rambursarii de TVA, insa aceasta nu este singura prevedere care va fi inclusa in Codul de procedura fiscala.
Guvernul a adoptat luni, 30 august, Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale. Modificarile vizeaza consolidarea fiscal-bugetara, digitalizarea administratiei publice si sprijinirea investitiilor.
Principalele masuri de sustinere a mediului de afaceri si a investitiilor sunt:
- Permanentizarea procedurii rambursarii de TVA, solicitata prin deconturi cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, in sensul in care rambursarea se efectueaza cu control ulterior. Anterior, masura a fost aplicata ocazional si a dus la o scadere semnificativa a stocului de rambursari de TVA. De exemplu, la 1 noiembrie 2019, numarul solicitarilor de rambursari de TVA nesolutionate era de aproximativ 30.000, in timp ce la 31 iulie 2021 se mai aflau in diferite stadii de solutionare doar 4.700 de cereri;
- Permanentizarea procedurii de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatiile bugetare care nu sunt mai vechi de 12 luni. Astfel, contribuabilii aflati temporar in dificultate financiara pot avea la dispozitie lichiditatile financiare necesare continuarii activitatii. Totodata, creste gradul de colectare a creantelor bugetare prin stimularea conformarii voluntare. In prezent, 58.476 de contribuabili beneficiaza de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatii in suma de 12,7 miliarde de lei. Incasarile la bugetul de stat sunt in cuantum de 14,2 miliarde, rate esalonate si obligatiile de baza;
- Crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor in cazul in care un contribuabil de buna-credinta achita o obligatie bugetara la un alt organ fiscal decat cel competent. Modificarea va permite virarea sumelor respective catre organul fiscal competent, cu pastrarea datei platii initiale, astfel incat contribuabilul va beneficia de bonusurile acordate de autoritati, cum ar fi plata la jumatate din minimul legal al amenzii;
- Extinderea amnistiei fiscale, introduse prin OUG 69/2020, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale cu modificari ulterioare pentru inspectiile fiscale si verificarile situatiilor fiscale personale efectuate in perioada 14 mai 2020 – 29 martie 2021, in scopul evitarii unor posibile discriminari intre contribuabili. De asemenea, aministia fiscala va fi aplicata si pentru diferentele de obligatii fiscale stabilite ca urmare a unor proceduri de verificare;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- S-a creat posibilitatea corectarii declaratiilor fiscale, ori de cate ori sunt dispuse masuri printr-o hotarare judecatoreasca definitiva care implica si modificari de impuneri aferente unor creante fiscale si perioade pentru care s-a anulat rezerva verificarii ulterioare.
Principalele masuri privind digitalizarea administratiei publice sunt:
- Obligativitatea inrolarii autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public din administratia publica centrala si locala in sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor si ANAF numit PatrimVen;
- Obligativitatea inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor - ANAF, respectiv Spatiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent. Inrolarea in SPV asigura o comunicare si un mod de lucru 24/24, 7 zile pe saptamana, cu administratia fiscala si reprezinta o eficientizare clara a modului in care cetateanul interactioneaza cu organul fiscal. De asemenea, se limiteaza contactul fizic intre contribuabili si administratia fiscala;
Citeste si: Inrolarea in SPV devine obligatorie pentru PFA-uri, firme si profesii liberale
- Implementarea conceptului SAF-T (Standard Audit File for Tax) – un fisier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabil catre organul fiscal, intr-un format standardizat de date. Astfel, se poate realiza mult mai usor o analiza si un control fiscal. In plus, se asigura transparenta si cresterea gradului de incredere intre organul fiscal si contribuabil.
Citeste si: Implementarea SAF-T - testarea voluntara va incepe de la 1 septembrie