email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum si cine organizeaza contabilitatea?

contabilitatecontabilitatea

Cum si cine organizeaza contabilitatea?

In opinia noastra, fiecare dintre persoanele implicate in organizarea si conducerea contabilitatii au atributiuni distincte.

Administratorul (sau alta persoana cu functie similara) este obligat sa organizeze contabilitatea, adica sa angajeze personal calificat, in conditiile legii, respectiv sa incheie contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii, sa aprobe cheltuieli, sa asigure desfasurarea de activitati legale si in conformitate cu mandatul primit de la actionari/asociati, cu alte cuvinte are responsabilitati de decizie si gestiune a afacerii .

Directorul economic (sau alta persoana cu functie similara sau imputernicire similara), ori expertul contabil/contabilul autorizat (persoana fizica sau juridica), este obligat sa indeplineasca atributiunile prevazute in fisa postului, respectiv in contractul de prestari servicii, bineinteles cu respectarea legislatiei in vigoare.

Directorul economic are de regula atributiuni atat de conducere a contabilitatii , cat si a compartimentului financiar, inclusiv de aprobare a cheltuielilor din punct de vedere al oportunitatii financiare a acestora .

Contabilul-sef are de regula atributiuni de conducere a contabilitatii, de vizare a documentelor justificative si de inregistrare a acestora in contabilitate. Cum contabilitatea are prin esenta ei un caracter ulterior, contabilul-sef nu poate fi facut raspunzator pentru oportunitatea efectuarii unei cheltuieli. El este cel care analizeaza documentele din punct de vedere al legalitatii acestora si este responsabil pentru comunicarea (pe scara ierarhica sau conform procedurilor interne) a neregulilor sesizate.

Expertul contabil/contabilul autorizat are atributiunile si responsabilitatile clar definite in contractul de prestari servicii, acesta fiind obligatoriu intocmit cu respectarea legislatiei in vigoare. In functie de modul concret de efectuare a serviciului (la sediul clientului/la sediul prestatorului, cu/fara atributiuni financiare – de pilda, intocmirea ordinelor de plata bancare, existenta de operatiuni contabile efectuate partial de personalul clientului etc.), expertul contabil/contabilul autorizat are o arie mai larga sau mai restransa de responsabilitati.

In orice caz, persoanele cu atributiuni de contabilitate (personalul propriu sau persoanele autorizate potrivit legii) raspund pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile.

Ba mai mult, documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz. Deci, chiar si magazionerul are responsabilitatea de a intocmi corect documentele ce ajung in contabilitate.

In consecinta, este foarte importanta pregatirea profesionala initiala si continua a tuturor „contabililor”, indiferent de forma in care ei isi exercita atributiunile.

Datorita orientarii din anii 1990 a contabilitatii catre domeniul fiscal si pastrarea regulilor contabile in umbra calculelor si raportarilor fiscale catre Ministerul Finantelor Publice, acum este nevoie de o „reforma de mentalitate” a contabililor.

Atat legislatia romaneasca, legislatie care a separat clar meseria de contabil de aceea de consultant fiscal (punerea in practica efectiva a acesteia se face gradual), cat si cerintele angajatorului/clientului de servicii contabile pentru raportari suplimentare, pentru adaptarea politicilor contabile la specificul activitatii impun contabililor standarde ridicate de cunoastere si aplicare a reglementarilor contabile nationale si internationale (cel putin europene).

Din punctul nostru de vedere, aceasta nuantare este binevenita. Ea delimiteaza clar responsabilitatile. Un contabil nu poate fi facut raspunzator pentru o cheltuiala paguboasa aparuta prin decizia administratorului, decat daca se dovedeste complicitatea acestuia, asa cum un administrator nu poate fi facut raspunzator de lipsa de legalitate a documentelor justificative inregistrate in contabilitate, decat daca i s-a sesizat acest lucru, iar el nu a luat masurile necesare.

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contabilitatecontabilitatea


Data aparitiei: 16 Iunie 2008

Votati articolul "Cum si cine organizeaza contabilitatea?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X