email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pastrare si arhivare documente: CUM si CAT timp se pastreaza actele financiar-contabile ale firmei

Pastrare si arhivare documente: CUM si CAT timp se pastreaza actele financiar-contabile ale firmei
arhivare documentepastrare documente financiar-contabileRegistrul de evidenta al arhivei.OMFP 1447/202

Atunci cand o companie decide sa-si mute locatia, fie ca este vorba de o noua filiala sau pur si simplu de o reorganizare a spatiului existent, exista intotdeauna aspecte importante de luat in considerare in ceea ce priveste documentele financiare si contabile.

Termene de arhivare pentru documente financiar-contabile

Prin Legea 36/2023, au fost aduse modificari Legii 82/1991 cu privire la pastrarea documentelor justificative, pe care le prezentam mai jos.

Potrivit prevederilor de la art. 23 alin. (1) din Legea 82/1991, persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.

La art. 25 se precizeaza ca registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.

Legea 36/2023 se aplica incepand cu documentele emise de la data de 01.01.2023.

Pentru documentele emise pana la 31.12.2022 se aplica prevederile in vigoare pana la aceasta data, respectiv OMFP nr.2634/2015.

Redam, in continuare, articolele din OMFP 2634/2015, modificat prin OMFP 1447/2023 intrat in vigoare la data de 24 mai 2023:

36. Entitatile au obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate a operatiunilor economico-financiare.

Pastrarea documentelor justificative, a registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile se face, dupa caz, la domiciliul fiscal, la sediul social sau la sediile secundare, pe hartie sau pe suport electronic.

In cazul pastrarii pe suport electronic a documentelor financiar-contabile, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata.

In cazul in care evidenta contabila este tinuta cu ajutorul programelor informatice, documentele financiar-contabile se pot pastra pe suporturi tehnice, pe durata termenelor prevazute de legislatia in vigoare, cu conditia sa poata fi listate in orice moment, in functie de necesitatile entitatii sau la cererea organelor de control.

37. Documentele financiar-contabile se pot pastra, in baza unor contracte de prestari de servicii, cu titlu oneros, si de catre operatori economici autorizati, potrivit legii, in prestarea de servicii arhivistice. Si in acest caz raspunderea privind pastrarea documentelor financiar-contabile revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii beneficiare.

Cu ocazia controalelor efectuate de organele abilitate, entitatile trebuie sa prezinte, la cererea acestora, documentele solicitate.

37 1. Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 din legea contabilitatii timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.

4. Articolul 5, punctele 38 si 39 ale anexei nr. 1, precum si anexa nr. 4 au fost abrogate.

Astfel, referitor la punctele 38 si 39 ale anexei 1 din OMFP 2634/2015 care au fost abrogate, acestea cuprindeau urmatoarele termene privind arhivarea documentelor:

38. Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia celor prevazute la pct. 39 si 40.

39. Documentele prevazute in anexa nr. 4 la ordin se pastreaza pe o perioada de 5 ani in conditiile in care necesitatile proprii ale entitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.

Insa, potrivit OMFP 1447/2023 care modifica si completeaza OMFP 2634/2015, punctul 40 nu a fost abrogat, prin urmare ramane inca in vigoare:

40. Documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 5 ani se pastreaza pe perioada corespunzatoare duratei de viata utila a acestora.

De la data de 01.01.2023, termenul de pastrare a documentelor se injumatateste la 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii(deci de la 01.07.2023).

Potrivit prevederilor art.43 din ordin, dupa expirarea termenelor respective, se poate proceda la eliminarea din arhiva societatii a documentelor financiar-contabile, astfel:

43. Eliminarea din arhiva entitatii a documentelor financiar-contabile, al caror termen de pastrare prevazut in prezentele norme a expirat, se face de catre o comisie constituita potrivit procedurilor proprii ale entitatii. In aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei.

In concluzie, arhivarea documentelor se poate realiza potrivit unei proceduri de arhivare, fie pe suport hartie, fie pe suport electronic, termenele de arhivare ale documentelor financiar-contabile fiind de 5 ani. Documentele prin care se atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 5 ani (achizitii de imobilizari) se pastreaza pe durata de viata utila, adica pe durata amortizarii contabile.

Explicatii oferite in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Atentie la noutatile privind PROCEDURILE CONTABILE!


Important: modificarile fiscale privind subiectele sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale:

• ajustarea pentru depreciere
• TVA
• contributii sociale
• contributia asiguratorie pentru munca
• impozite si taxe locale
  - decontarea unei parti din salariu
  - organizarea adunarilor generale ale actionarilor

Va oferim 40 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala! 

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
arhivare documentepastrare documente financiar-contabileRegistrul de evidenta al arhivei.OMFP 1447/202


Data aparitiei: 22 Aprilie 2024

Votati articolul "Pastrare si arhivare documente: CUM si CAT timp se pastreaza actele financiar-contabile ale firmei":
Rating:

Nota: 4.17 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • 6 carti pentru o cariera de succes in contabilitate

    • Domeniul contabilitatii este unul care necesita o adaptare constanta la modificarile din Codul Fiscal. Succesul in aceasta cariera complexa depinde in mare masura de actualizarea permanenta a cunostintelor si de intelegerea profunda a legislatiei fiscale. De aceea, am selectat sase lucrari de specialitate care se remarca prin actualitatea si complexitatea lor, fiind indispensabile pentru orice profesionist in contabilitate care doreste sa exceleze. Prin combinarea t...» citeste mai departe aici

  • Salariul minim brut din agricultura si industria alimentara de la 1 iulie 2024

    • Conform art. 1 din HG 598/2024, incepand cu data de 1 iulie 2024, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include indemnizatii, sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.700 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 168,000 ore pe luna, reprezentand 22,024 lei/ora. Astfel, textul citat ...» citeste mai departe aici

  • Proiect ANAF: Procedura si formularele utilizate pentru modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor

    • Potrivit prevederilor art.88 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii au obligatia de a aduce la cunostinta organului fiscal central modificarile intervenite in datele declarate initial, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.   In practica,  organele fiscale au constatat situatii in care d...» citeste mai departe aici

  • D406 (SAF-T): termenele de raportare pentru contribuabili mijlocii

    • Incepand cu 01.01.2024, o societate comerciala a trecut la categoria contribuabililor mijlocii. In cele ce urmeaza, veti afla termenele de transmitere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T). Referintele legislative relevante sunt disponibile in Ordinul nr. 1783/2021, care detaliaza procedurile si termenele de raportare pentru fisierul SAF-T, informeaza specialistii PortalCo...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X