email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

5.3. Leasing operational intern si extern

LEASING OPERATIONAL INTERN

1 LOCATOR (SOCIETATEA DE LEASING)

Valoare achizitie la 13.12.2004: 11.000 EURO Curs B.N.R. la data achizitiei: 44.000 lei/EURO Total valoare: 484.000.000 lei

Durata normata de functionare: 5 ani Durata contract de leasing: 2 ani Valoare totala contract de leasing: 14.000 EURO Valoare rata lunara contract de leasing: 440 EURO (24 luni) Valoare reziduala conform contractului de leasing: 3.440 EURO

Presupunem ca sunt indeplinite toate conditiile prevazute de Codul fiscal si de O.G. nr. 51/1997, republicata, pentru incadrarea contractului incheiat la leasing operational.

Contabilitatea locatorului

Achizitionarea de catre locator a mijlocului fix predat in regim de leasing pe baza facturii emise de furnizorul intern:

Calculati si inregistrati amortizarea in regim liniar, potrivit prevederilor art. 24 din Codul fiscal, aprobat prin Legea nr. 571/2003. Inregistrarea contabila este urmatoarea:

% 213 Mijloace fixe 4426 T.V.A. deductibila

=

404 Furnizori de imobilizari 575.960.000 lei 484.000.000 lei 91.960.000 lei

si, concomitent, achitarea fa404 Furnizori de imobilizari

cturii =

5121 Conturi curente la banci in lei

575.960.000 lei

rata de amortizare lunara: (484.000.000 lei / 5 ani) / 12 luni = 8.066.667 lei

6811 Cheltuieli privind = 281 Amortizari privind 8.066.667 lei amortizarea imobilizarile corporale imobilizarilor corporale

Inregistrati factura emisa de catre locatorul bunului (curs B.N.R. 44.000 lei/EURO in luna ianuarie 2005: 440 EURO x 44.000 lei/EURO = 19.360.000 lei).

411 Clienti = % 23.038.400 lei 706 Venituri din redevente, 19.360.000 lei locatii de gestiune si chirii 4427 T.V.A. colectata 3.678.400 lei

In exemplul dat, societatea utilizatoare respecta termenele de achitare a ratelor conform scadentarului, la finele contractului situatia prezentandu-se astfel:

SCADENTAR

Luna

Rata lunar` EURO

Curs lei/EURO

Rata lunara lei

1

440

44.000

19.360.000

2

440

44.050

19.382.000

3

440

44.100

19.404.000

4

440

44.150

19.426.000

5

440

44.200

19.448.000

6

440

44.250

19.470.000

7

440

44.300

19.492.000

8

440

44.350

19.514.000

9

440

44.400

19.536.000

10

440

44.450

19.558.000

11

440

44.500

19.580.000

12

440

44.550

19.602.000

13

440

44.600

19.624.000

14

440

44.650

19.646.000

15

440

44.700

19.668.000

16

440

44.750

19.690.000

17

440

44.800

19.712.000

18

440

44.850

19.734.000

19

440

44.900

19.756.000

20

440

44.950

19.778.000

21

440

45.000

19.800.000

22

440

45.050

19.822.000

23

440

45.100

19.844.000

24

440

45.150

19.866.000

TOTAL

10.560

470.712.000

Total rulaj cont 706 inregistrat in perioada 01.01.2005 31.12.2006: 470.712.000 lei Total cheltuieli amortizare (8.066.667 lei x 24 luni = 193.600.008 lei)

Exista doua posibilitati:

La 31 decembrie 2006, locatorul nu isi exercita optiunea de cumparare a bunului si instiinteaza societatea de leasing. Pe baza procesului-verbal de predare-primire se face restituirea bunului.

La 31 decembrie 2006, locatorul isi exercita optiunea de cumparare si instiinteaza societatea de leasing. Se incheie contractul de vanzare-cumparare si se face transferul dreptului de proprietate pe baza facturii emise la valoarea reziduala.

Presupunem faptul ca situatia mijlocului fix, la 31 decembrie 2006, este urmatoarea:

Valoarea recuperata prin contract leasing (cont 706): 470.712.000 lei Valoarea amortizarii: 193.360.008 lei Valoarea reziduala conform contractului de leasing: 3.440 EURO

Inregistrarea transferului dreptului de proprietate la valoarea reziduala pe baza contractului de vanzare-cumparare curs 45.400 lei/EURO.

461 Debitori diversi = % 185.849.440 lei 772 Venituri din cedarea activelor 156.176.000 lei 4427 T.V.A. colectata 29.973.440 lei

Scoaterea din patrimoniu a bunurilor:

%

=

213 Mijloace fixe

484.000.000 lei

281 Amortizari privind

193.600.008 lei

Imobilizarile corporale

6721 Cheltuieli privind

290.399.992 lei

activele cedate

Deoarece rulajul contului 6721 Cheltuieli privind activele cedate este mai mare decat rulajul contului 772 Venituri din cedarea activelor, conform unor interpretari date de reprezentantii Ministerului Finantelor Publice, vanzarea de active sub pretul de achizitie constituie cheltuiala nedeductibila la calculul profitului impozabil

(290.399.992 lei 156.176.000 lei = 134.223.992 lei).

In lipsa unor precizari foarte clare ale Ministerului Finantelor Publice legate de operatiunile de leasing si de cele mentionate va trebui sa avem in vedere si aceste aspecte.

Cele mentionate mai sus sunt combatute de faptul ca leasingul operational este o inchiriere prin care se acopera amortizarea bunului plus o marja de profit, iar la sfarsitul contractului se transfera dreptul de proprietate asupra bunului, dar care, conform legislatiei in vigoare, nu se poate face sub valoarea neamortizata. Dar aceasta valoare neamortizata a fost acoperita pe parcursul perioadei de leasing prin valoarea redeventelor incasate. In cazul societatilor de leasing, totalul veniturilor (cont 706 + cont 772 = 626.888.000 lei) depaseste totalul cheltuielilor cu amortizarea si activele cedate (cont 681 + cont 672 = 484.000.000 lei).

In practica economica se utilizeaza de catre societatile de leasing cesionarea contractului, la sfarsitul acestuia, unei persoane fizice (de regula, asociatul firmei utilizatoare) si se transfera dreptul de proprietate asociatului, persoana fizica, nu societatii utilizatoare.

Daca din punct de vedere juridic acest aspect nu poate fi combatut, din punct de vedere fiscal se constata ca se transfera un bun la o valoare mica (reziduala) care nu ia in calcul pretul pietei. Exemplul este practicat de societati in special pentru autoturisme.

Potrivit noilor reglementari fiscale (Codul fiscal), pentru contractul de leasing operational mentionat mai sus societatea de leasing putea deduce cheltuieli de amortizare reprezentand 20% din valoarea de intrare a acestora, la data punerii in functiune a mijlocului fix. Valoarea ramasa de recuperat pe durata normala de utilizare se determina dupa scaderea din valoarea de intrare a sumei egale cu deducerea de 20%.

Daca beneficiati de facilitatile prevazute mai sus aveti obligatia sa pastrati in patrimoniu aceste mijloace fixe amortizabile cel putin o perioada egala cu jumatate din durata lor normala de utilizare.

De asemenea, in cazul in care mijloacele fixe care faceau obiectul contractului de leasing erau de natura echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor si instalatiilor, precum si a computerelor si echipamentelor periferice ale acestora, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare accelerata.

In cazul metodei de amortizare accelerata, amortizarea se calculeaza dupa cum urmeaza:

pentru primul an de utilizare, amortizarea nu poate depasi 50% din valoarea de intrare a mijlocului fix;

pentru urmatorii ani de utilizare, amortizarea se calculeaza prin raportarea valorii ramase de amortizare a mijlocului fix la durata normala de utilizare ramasa a acestuia.

LOCATAR (SOCIETATEA UTILIZATOARE)

Inregistrarea mijlocului fix in debitul contului 8036 Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate la data achizitiei acestuia. Total rate 440 EURO x 24 luni x 44.000 lei/EURO = 464.640.000 lei

Inregistrarea facturilor emise de societatea de leasing Rata I (curs 44.000 lei/EURO)

% = 612 Cheltuieli cu redevente, locatii de gestiune si chirii 4426 T.V.A. deductibila

401 Furnizori

23.038.400 lei 19.360.000 lei 3.678.400 lei

concomitent, inregistrati:

Credit 8036 Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate

19.360.000 lei

Veti face inregistrarea pe parcursul celor 24 de luni a tuturor ratelor de leasing facturate de societatea de leasing.

In conditiile in care pentru operatiunile de leasing se stipuleaza in contractele incheiate decontarea ratelor in lei, cu efectuarea platii la cursul unei valute din ziua platii, rezulta sume suplimentare de plata fata de factura initiala, reprezentand diferente de pret sau de dobanzi, dupa caz. Pentru aceste sume suplimentare care vor genera impozite (taxa pe valoarea adaugata, impozit pe profit), locatorul este obligat sa emita factura.

Furnizorul/prestatorul este obligat sa emita factura fiscala pentru diferente de pret in plus sau in minus.

Achitarea lunara a ratelor:

401 Furnizori = 5121 Conturi curente la 23.038.400 lei banci in lei

Cont 612 Cheltuieli cu redevente, locatii de gestiune si chirii, pe perioada

(1.01.2005 31.12.2006) = 464.640.000 lei (calculat conform scadentar contract).

Total credit 8036 pe perioada 1.01 31.12 = 470.712.000 lei

Diferenta de 6.072.000 lei reprezinta diferentele de curs la data facturarii.

Pe baza optiunii utilizatorului se face transferul dreptului de proprietate la valoarea reziduala: 3.440 EURO x 45.400 lei/EURO

%

=

404 Furnizori de

185.849.440 lei

Imobilizari

213 Mijloace fixe

156.176.000 lei

4426 T.V.A. deductibila

29.673.440 lei

Asa cum rezulta din exemplul prezentat, utilizatorul inregistreaza pe cheltuieli, in cazul leasingului operational, 470.712.000 lei pe parcursul a 2 ani, fata de 193.360.008 lei cat este amortizarea acestuia. Deci este o reducere a impozitului pe profit pe cei 2 ani de 470.712.000 193.360.008 = 277.351.992 x 25% = 69.337.998 lei, aceasta reprezentand indirect o facilitate de care puteti beneficia prin achizitionarea de bunuri in leasing operational.

Subliniem inca o data necesitatea incadrarii corecte a contractului de leasing in prevederile art. 7 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel incat acesta sa aiba indeplinite toate conditiile de leasing operational pentru a putea fi dedusa integral chiria lunara, la calculul profitului impozabil.

Daca contractul de leasing incheiat de societatea utilizatoare, desi are denumirea de leasing operational, se incadreaza dupa conditiile impuse art. 7 din Codul fiscal la leas-

Exemplu:

Societatea de leasing Dunav (care detine un mijloc fix cu o valoare de inventar de 150.000.000 lei) livreaza societatii Liusea S.R.L. bunul pe baza unui contract incheiat pe o perioada de 4 ani.

Durata normata de amortizare: 5 ani

Valoare reziduala: 15.000.000 lei

Perioada de folosire reprezinta 80% din durata normata de functionare. Chiar daca nu exista in contract clauza de transfer al dreptului de proprietate (conform art. 7 alin. (1) pct. 7 din Codul fiscal), operatiunea se incadreaza in categoria leasing financiar.

LEASING OPERATIONAL EXTERN

Achizitionarea de la extern a unor bunuri in regim de leasing se incadreaza in general in categoria leasingului financiar.

Exemplu:

Societatea MARISA LTD din Cipru (in calitate de locator) incheie un contract de leasing operational pentru un echipament tehnologic (utilaj) cu S.C. ELISA S.R.L. Aiud (in calitate de locatar).

Durata contractului: 3 ani Valoarea contractului: 14.000 EURO Curs B.N.R.: 42.000 lei/EURO la data incheierii contractului Avans la incheierea contractului: 2.000 EURO Rata de leasing lunara: 334 EURO = (14.000 EURO 2.000 EURO)/3 ani/12 luni) Achitarea ratelor se face trimestrial pana la data de 30 a lunii care incheie trimestrul.

Data incheierii contractului: 1.01.2004 Data sosirii utilajului: 28.02.2004 In general, leasingul operational extern presupune existenta partenerului extern si a societatii romanesti, fara a participa si un finantator.

Inregistrati achitarea avansului pe baza Invoice emise de S.C. MARISA LTD, mai putin impozitul cu retinere la sursa 5% (curs la data achitarii 42.050 lei/EURO).

impozitul pe redeventa datorat (conform prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri cu Cipru: 5%) prin retinere la sursa, odata cu achitarea avansului de

471 Cheltuieli inregistrate

=

404 Furnizori de

84.100.000 lei

in avans

Imobilizari

|nregistrati concomitent:

2.000 EURO.

404 Furnizori de imobilizari = 446 Alte impozite, taxe si 4.205.000 lei varsaminte asimilate

virarea impozitului pe redevente datorat:

446 Alte impozite, taxe si = 5121 Conturi curente la 4.205.000 lei varsaminte asimilate banci in lei

Societatea MARISA LTD a prezentat certificat de rezidenta eliberat de autoritatile fiscale cipriote cu mentiunea ca societatea este rezidenta in Cipru si ii sunt aplicabile prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri;

plata avans furnizor extern:

404 Furnizori de imobilizari = 5124 Conturi curente la 79.895.000 lei banci in valuta

(2.000 EURO x 42.050 lei/euro = 84.100.000 lei impozit retinere la sursa 4.205.000 lei)

inregistrarea T.V.A. in contabilitatea locatarului:
4426 T.V.A. deductibila = 4427 T.V.A. colectata 15.979.000 lei

La 28.02.2004 echipamentul tehnologic soseste in tara, fiind consemnat in declaratia vamala de import temporar si este pus in functiune incepand cu 01.03.2004.

Faceti receptia bunului si inregistrati in 8036 Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate: 14.000 EURO x 42.000 lei/EURO = 588.000.000 lei.

Se achita rata de leasing pentru trimestrul I pe baza Invoice, mai putin impozitul pe redeventa in suma de 2.109.210 lei.

334 EURO x 3 luni x 42.100 lei/EURO = 42.184.200 lei x 5% = 2.109.210 lei

612 Cheltuieli cu redevente, = 404 Furnizori de imobilizari 14.061.400 lei locatii de gestiune si chirii

(42.184.200 lei : 3 luni = 14.061.400 lei/suma aferenta lunii martie)

404 Furnizori de imobilizari = 5124 Conturi curente la banci in devize 40.074.990 lei

471 Cheltuieli inregistrate = 404 Furnizori de 28.122.800 lei

in avans imobilizari
(chirie ianuarie + februarie)
concomitent

404 Furnizori de imobilizari = 446 Alte impozite, taxe si 2.109.210 lei
varsaminte asimilate

Achitati impozit cu retinere la sursa:446 Alte impozite, taxe si = 5121 Conturi curente 2.109.210 leivarsaminte asimilate la banci in lei

Inregistrarea T.V.A. conform ratelor scadente

4426 T.V.A. deductibila = 4427 T.V.A. colectata 8.014.998 lei

Optati pentru folosirea contului 471 Cheltuieli inregistrate in avans deoarece se observa ca bunul este pus in functiune in luna imediat urmatoare (01.03.2004), iar cheltuielile cu chiria inregistrate de S.C. ELISA S.R.L. Aiud trebuie sa fie aferente realizarii veniturilor (prin punerea in functiune a utilajului respectiv).

Astfel, atat avansul, cat si chiria pe lunile ianuarie si februarie 2004 se reesaloneaza, fiind incluse in cheltuielile de exploatare pe perioada cuprinsa intre data punerii in functiune si data de finalizare a contractului. Lunar se va inregistra in contabilitate, pe baza de factura externa (Invoice), operatiunea:

612 Cheltuieli cu redevente, = 471 Cheltuieli inregistrate 3.400.691 lei locatii de gestiune si chirii in avans 471 Cheltuieli inregistrate in avans: 112.222.800 lei = 84.100.000 lei avans +

28.112.800 lei (chirie I+II 2004)

112.222.800 lei : 33 luni = 3.400.691 lei
Perioada: (01.03.2004 31.12.2006) = 33 luni (112.222.800 : 33 luni = 3.400.691 lei)

La sfarsitul contractului de leasing, S.C. ELISA S.R.L. Aiud are doua posibilitati: a) Sa opteze pentru transferul dreptului de proprietate asupra bunului la valoarea reziduala de 4.800 EURO si sa incheie contractul de vanzare-cumparare.

In aceasta situatie, societatea achita T.V.A. si taxe vamale (daca este cazul) si inregistreaza pe baza declaratiei vamale (curs 49.500 lei/EURO) achizitionarea mijlocului fix:

4.800 EURO x 49.500 lei/EURO = 237.600.000 lei

213 Mijloace fixe

=

%

249.480.000 lei

404 Furnizori de

237.600.000 lei

imobilizari

446 Alte impozite, taxe si

7.128.000 lei

Varsaminte asimilate

4426 T.V.A. deductibila

=

5121 Conturi curente la

47.401.200 lei

banci

446 Alte impozite, taxe si

=

5121 Conturi curente la

7.128.000 lei

Varsaminte asimilate

banci in lei

b) Sa restituie bunul.

In aceasta situatie, societatea trebuie sa intocmeasca formalitatile pentru inchiderea declaratiei vamale de import temporar in baza careia bunul a intrat in tara la data de 28.02.2004.

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>


Data aparitiei: 07 Aprilie 2006

Votati articolul "5.3. Leasing operational intern si extern":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X