Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Spalarea Banilor: procedura de urmat, formulare, obligatii si termene

Data aparitiei: 19 Octombrie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Spalarea Banilor: procedura de urmat, formulare, obligatii si termene
spalarea banilor

In acest articol veti afla in detaliu ceea ce trebuie sa stiti pentru a ramane in conformitate cu noile reguli instituite de OUG 53/2022, evitand astfel sanctiunile si repercusiunile care pot surveni in urma unui control din partea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB).

Articolul va ghideaza prin procesul de indeplinire a acestor obligatii si va prezinta pasii pe care trebuie sa-i urmati pentru a evita consecintele nedorite. 

Lucrarea "Spalarea banilor. Obligatii pentru contabili. Exemple practiceexplica intr-un limbaj simplu si foarte usor de inteles toate obligatiile pe care leaveti, precum si masurile pe care trebuie sa le luati pentru a fi la adapost de orice neplaceri in cazul unui control din partea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB).

Spalarea banilor: ce formulare se completeaza, de catre cine si care sunt pasii de urmat?

Conform Ordin ONPCSB 191/2023, incepand din data de 7 noiembrie 2023 se vor utiliza formulare noi de raportare, formulare care sunt prevazute si aprobate prin acest ordin, respectiv:

- Raportul de tranzactii suspecte care se completeaza de entitati raportoare bancare si nonbancare in cazul in care stiu sau suspecteaza ca bunurile dintr-o tranzactie provin din savarsirea de infractiuni sau ca au legatura cu finantarea terorismului sau informatiile pe care entitatile le detin pot folosi pentru impunerea legislatiei prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului);

- Raportul de tranzactii cu numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare;

- Raportul de transferuri externe, in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele, pentru institutiile de credit si institutiile financiare;

Raportul privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.

Rapoartele enumerate mai sus se vor depune prin sistemul de raportare ONPCSB care se acceseaza de aici >>

Entitatile care trebuie sa depuna, dupa caz, rapoarte sunt cele prevazute la art. 5 din Lg 129/2019:

Capitolul II Entitati raportoare Articolul 5(1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare: 

a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine; 

b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine; 

c) administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale 

d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc; 

e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principal 

f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similar 

g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);g 1) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciareg 2) furnizorii de portofele digitale 

h) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult 

i) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele 

j) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult 

k) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.

Spalarea banilor: ce obligatii imediate exista si ce termene sunt?

Prima operatiune pe care trebuie sa o efectuati este aceea de a va inregistra in sectiunea de raportare a ONPCSB prin crearea contului de utilizator - Ordin 215/2023- art. 3

Articolul 3 Procedura de creare a unui cont de utilizator in portalul de raportare ONPCSB este prezentata in anexa care face parte integranta din prezentul regulament. Afla cum se inregistreaza entitatile raportoare la ONPCSB >>

Important! Dupa aceasta trebuie sa aveti in vedere ca: Raportul privind tranzactiile suspecte se transmite inainte de a face vreo tranzactie pentru clientul pentru care se ridica suspiciuni. Raportul de tranzactii cu numerar, Raportul de transferuri externe sau Raportul de transferuri externe se trimit la ONPCSB in termen de 3 zile lucratoare de la data tranzactiei.

Spalarea banilor: care este baza legala

Ordin 215/18.08.2023 al presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor pentru aprobarea Regulamentului privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor

Lege 218/13.07.2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 53/2022 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Ordin nr. 191 / 28.06.2023 privind aprobarea formei si continutului rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative si a metodologiei de transmitere a acestora

***Nomenclatoare cf. Ordinului 191/28.06.2023
***Formate rapoarte cf. Ordinului 191/28.06.2023
Ordin nr. 192 / 28.06.2023 pentru aprobarea Regulamentului privind transmiterea informatiilor catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor

Explicatii oferite in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 

Foto: pexels.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X