email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Spalarea banilor: Ce pasi trebuie sa urmeze o societate de contabilitate si audit pentru a se inscrie la ONPCSB

Spalarea banilor: Ce pasi trebuie sa urmeze o societate de contabilitate si audit pentru a se inscrie la ONPCSB
spalarea banilorraportare ONPCSBcontabilitate si audit

In vigoare din data de 21 iulie 2019, dar avand parte de multiple modificari si completari, Legea  nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului pare a fi unul din actele normative greu de inteles pentru cei mai multi dintre contabili, intrucat contine o serie de termeni si expresii necunoscute in mod uzual, precum si numeroase aspecte inca neclare, controversate. In randurile urmatoare vom analiza pasii necesari pentru ca o societate de contabilitate si audit sa se inscrie pe platforma O.N.P.C.S.B. 

Spalarea banilor: Cine sunt entitatile raportoare

Sunt entitatile reglementare de Legea 129/2019 care trebuie sa raporteze catre ONPCSB anumite tranzactii (tranzactiile suspecte si tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele)

Raportare ONPCSB - studiu de caz

Intrebare: "O societate de contabilitate si audit: ce pasi trebuie sa urmeze pentru a se inscrie pe platforma O.N.P.C.S.B. ca societate de raportare, sa isi desemneze reprezentantul responsabil si ce documente sunt necesare pentru a face aceste inregistrari? Exista obligatia de inregistrare pentru toate societatile de contabilitate?"

Raspuns: Conform art. 5 din legea 129 din 11 iulie 2019 alin. (1) lit. e) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare: e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, cenzorii, persoanele care acorda consultanta fiscala, financiara, de afaceri sau contabila;

Conform ONPCSP, transmiterea de notificari se face numai pentru entitatile raportoare prevazute la art. 5, alin. 1, literele g-k din Legea nr. 129/2019

Portalul de raportare ONPCSB se poate accesa AICI >>

Lucrarea Spalarea banilor. Obligatii pentru contabili. Exemple practice explica intr-un limbaj simplu si foarte usor de inteles toate obligatiile noi care decurg din Legea nr. 129/2019, precum si masurile pe care trebuie sa le luati pentru a fi la adapost de orice neplaceri in cazul unui control din partea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Detalii aici >>


Prin Ordinul ONPCSB nr. 215/2023 a fost aprobat Regulamentul privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

Regulamentul stabileste modul de inregistrare a entitatilor raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, prin aplicarea procedurii de creare a unui cont de raportor necesar transmiterii rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, in cadrul portalului de raportare ONPCSB.

Conform art. 2 entitatile raportoare:
a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
h) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;
i) furnizorii de portofele digitale;
j) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
k) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
l) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
m) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.

Cum se creeaza un cont de utilizator in portalul de raportare ONPCSB

Tot aici gasim si procedura de creare a unui cont de utilizator in portalul de raportare ONPCSB.

Pentru a crea un cont de raportare se actioneaza butonul Creeaza cont din pagina de start.
In formularul de inregistrare se completeaza informatiile referitoare la entitatea raportoare, persoana care efectueaza inregistrarea si persoana desemnata conform art. 23 alin. (1) din Lege.

Datele introduse trebuie sa fie conforme cu realitatea.I. Informatii referitoare la entitatea raportoare1. Codul unic de inregistrare/Codul de identificare fiscala/ Codul numeric personalPersoana fizica autorizata care, in cadrul profesiei liberale, isi exercita personal functia si raspunde individual pentru activitatea desfasurata completeaza codul numeric personal (CNP)
2. Codul CAEN principal (Entitatile raportoare care nu detin cod CAEN nu vor completa aceasta rubrica.)
3. Numarul de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului, denumit in continuare ONRC (Entitatile raportoare care nu detin numar de inregistrare la ONRC nu vor completa aceasta rubrica.)
4. Denumirea/Numele si prenumele
5. Tipul - tipul entitatii raportoare, ales din lista tipurilor de entitati raportoare din cadrul categoriilor mentionate la art. 5 din Lege
6. Forma juridica de organizare
7. Natura capitalului - Rubrica se completeaza prin bifarea valorilor corespunzatoare referitoare la natura capitalului: autohton/strain + integral/majoritar, de stat/privat + integral/majoritar.
8. Adresa (sediul social/profesional al entitatii raportoare)8.1. Tara8.2. Judetul8.3. Localitatea8.4. Strada8.5. Numarul
9. Numarul de telefon
10. Adresa de e-mail
11. Numele si prenumele reprezentantului legalII. Informatii referitoare la persoana care efectueaza inregistrarea1. Numele2. Prenumele3. E-mail - Se introduce adresa de e-mail cu care se va face confirmarea contului si care va avea rol de nume de utilizator in pagina de autentificare.4. Parola - Parola trebuie sa contina litere mari si mici, cifre si caractere speciale, minimum 8 caractere.5. Confirmare parola - Se reintroduce parola.6. Numarul de telefonIII. Informatii referitoare la persoana desemnata conform art. 23 alin. (1) din LegeSe bifeaza caseta Aceeasi cu persoana care efectueaza inregistrarea, daca este cazul.1. Numele2. Prenumele3. Numarul de telefon4. E-mail

In cazul in care entitatea raportoare a numit mai multe persoane desemnate conform art. 23 alin. (1) din Lege, datele de identificare ale acestora vor putea fi introduse pe rand dupa actionarea butonului Adauga persoana desemnata. Se bifeaza caseta Sunt de acord cu prelucrarea datelor mele personale in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

La actionarea butonului Salveaza se verifica corectitudinea datelor introduse si se transmite un mesaj pe adresa de e-mail completata (la sectiunea II.3), care instiinteaza detinatorul despre crearea contului de raportare si solicita accesarea unui link de confirmare si activare.

Incheierea cu succes a inregistrarii se va notifica printr-un nou e-mail.La accesarea butonului Renunta se sterg datele completate in formular.

Pentru a intra in cont se actioneaza butonul Intra in cont din pagina de start.La pasul 1 se introduc e-mail-ul si parola, apoi se actioneaza butonul Trimite cod de securitate. La pasul 2 se introduce codul de securitate primit pe e-mail, apoi se actioneaza butonul Logare. Dupa logarea in portalul de raportare se vor putea transmite rapoartele prevazute de Lege si se vor administra informatiile despre entitatea raportoare si eventualele sedii secundare, asa cum este prezentat in documentatia privind utilizarea portalului.

Se raporteaza in portal:

  • raportul de tranzactii suspecte; Entitatile raportoare sunt obligate sa trimita un raport la Oficiu daca stiu sau suspecteaza ca bunurile dintr-o tranzactie provin din savarsirea de infractiuni sau ca au legatura cu finantarea terorismului sau informatiile pe care entitatile le detin pot folosi pentru impunerea legislatiei prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului;
  • raportul de tranzactii cu numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare;
  • raportul de transferuri externe, in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele, pentru institutiile de credit si institutiile financiare;
  • raportul privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.

Conform celor de mai sus, membrii CEECAR au obligatia de raportare la ONPCSP.
 

Raspuns oferit in luna septembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Cine are obligatia efectuarii inventarierii patrimoniului? AMENDA ajunge pana la 5.000 lei!


Scapati de orice grija privind inventarierea!
Urmati pas cu pas instructiunile prezentate pe lucrarea “Manualul de Inventariere”!


Gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
spalarea banilorraportare ONPCSBcontabilitate si audit


Data aparitiei: 20 Septembrie 2024

Votati articolul "Spalarea banilor: Ce pasi trebuie sa urmeze o societate de contabilitate si audit pentru a se inscrie la ONPCSB":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

  • Societate infiintata in 2024. Ce conditii trebuie sa indeplineasca pentru a plati impozit micro in 2025

    • Urmatorul studiu de caz se concentreaza asupra unei firme constituite in septembrie 2024, care, avand statut de platitor de impozit pe profit, analizeaza posibilitatea de a trece, incepand cu anul 2025 sau 2026, la regimul de microintreprindere. Potrivit specialistilor PortalContabilitate.ro, in conformitate cu art. 48 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, p...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal sub 100 de euro: Iata conditia obligatorie pentru a putea deduce TVA!

    • Va reamintim ca prevederile art. 299 pct. 69, alineatul (6) din Normele de aplicare specifica faptul ca: "Pentru achizitiile de bunuri si servicii pe baza de bonuri fiscale emise in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, deducerea taxei poate fi justificata cu bonurile fiscale care indepli...» citeste mai departe aici

  • Amnistia fiscala: cum puteti beneficia de facilitati fiscale

    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov vine in sprijinul contribuabililor, informandu-i cu privire la aplicarea unor masuri de amnistie fiscala si acordarea unor bonificatii, dupa cum urmeaza:   Debitorii persoane fizice si juridice, inclusiv institutiile si autoritati publice, pot beneficia de anularea de accesorii (dobanzi si penalitati) aferente obligatiilor bugetare administrate de organul fiscal central (ANAF), inclusiv de catre organe...» citeste mai departe aici

X