Pentru a evita eventualele inconveniente si pentru a asigura o inchidere eficienta a activitatii tale ca PFA, este esential sa urmezi cu atentie pasii impusi de Registrul Comertului si ANAF, avand grija sa aduni si sa furnizezi toate documentele necesare in mod corespunzator.
Radiere PFA: cum procedam?
Asadar, vom afla cum trebuie sa procedeze de la 1 ianuarie 2024 o PFA care aplica norma de venit pentru radierea la Registrul Comertului si ANAF.
Persoanele fizice autorizate inregistrate la Oficiile Nationale ale Registrului Comertului (ONRC) trebuie sa efectueze demersuri la incetarea activitatii mai intai la ONRC, cu ocazia incetarii activitatii.
Radierea inregistrarii fiscale la organele fiscale, reprezinta activitatea de retragere a codului de identificare fiscala si a certificatului de inregistrare fiscala, ca urmare a incetarii activitatii contribuabililor inregistrati fiscal.
Conform art. 21 din OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare:
Art. 21
(1) PFA isi inceteaza activitatea si este radiata din registrul comertului in urmatoarele cazuri:
a) prin decesul titularului PFA;
b) prin vointa titularului PFA;
c) in conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cererea de radiere, insotita de copia certificata pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, dupa caz, se depune la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul profesional, de catre orice persoana interesata.
Prin urmare, la Registru comertului, depuneti Cererea de inregistrare bifata la pct. 4 radiere, cu indicarea motivului radierii (ex. la cerere).
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Cartea Verde a Contabilitatii
Din punct de vedere fiscal, potrivit prevederilor art. 90 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in termen de 30 de zile de la incetarea activitatii, persoana fizica autorizata are obligatia depunerii formularului D070 la organul fiscal competent, insotit de documente doveditoare eliberate de Registrul Comertului, precum si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii.
In afara de D070, se poate depune D700 online, avand in vedere reglementarile din Instructiunile de completare a D700 aprobate prin OPANAF 1699/2021, in care se prevede ca D700 se depune pentru:
- radierea inregistrarii fiscale a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
In cazul depunerii declaratiei de radiere prin mijloace electronice de transmitere la distanta (SPV) actul doveditor cu privire la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, se va anexa in format electronic, iar certificatul de inregistrare fiscala va fi transmis organului fiscal competent, fie prin posta, cu confirmare de primire, fie prin depunerea la organul fiscal competent, in vederea anularii acestuia.
In termen de 30 de zile de la radiere persoana fizica va depune declaratia unica rectificativa (formular 212) pentru impozitul estimat in anul 2023 in care inscrie data incetarii activitatii (ex.data radierii din decembrie 2023) si recalculeaza impozitul pe venit (norma de venit ajustata potrivit Codului fiscal se imparte la 365 de zile, iar rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate aferente anului 2023).
Procedura de radiere a PFA la Registru comertului poate fi consultata AICI>>
Declaratia 700 si Declaratia unica (formular 212) pot fi descarcate de pe site-ul ANAF >>
Iar aici aveti cererea de inregistrare a radierii care se va depune la Registru Comertului.
Informatii oferite in luna noiembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com