Atunci cand o persoana fizica autorizata (PFA) isi schimba domiciliul in alt judet, intervin cateva obligatii fiscale importante.
Intrebare: "Pesoana fizica si-a schimbat domiciliul in alt judet si, implicit, cartea de identitate in luna noiembrie 2024. La vechea adresa are declarat sediul PFA. Are obligatia modificarii sediului social? Depune D700? Cum se procedeaza cu declaratia unica pentru veniturile realizate in anul 2024?"
Schimbare domiciliu fiscal PFA: Care sunt demersurile?
Daca o persoana fizica autorizata (PFA) si-a schimbat domiciliul in alt judet, implicand o modificare in actul de identitate, exista obligatia de a actualiza si sediul fiscal al PFA-ului, daca acesta este inregistrat la aceeasi adresa.
Conform legislatiei fiscale romane, PFA-ul este obligat sa actualizeze sediul fiscal la noua adresa in termen de 15 zile de la schimbarea domiciliului (art. 88 din Codul de Procedura Fiscala). Sediul fiscal al PFA-ului trebuie sa fie, in mod normal, identic cu domiciliul din actul de identitate.
Pentru a actualiza adresa sediului fiscal, este necesar sa completati si sa depuneti Declaratia 700 (Declaratie de mentiuni pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale). Aceasta se depune electronic prin Spatiul Privat Virtual (SPV), fiind singura metoda acceptata de ANAF pentru modificarea datelor unui PFA.
Completarea D700
In formularul D700, completati urmatoarele sectiuni:
Cap. I.1: Bifati Declaratie de mentiuni.
Cap. II: Introduceti datele de identificare ale PFA-ului.
Cap. V, Sectiunea A: Completati datele privind modificarea domiciliului fiscal.
In aceasta sectiune, veti completa vechea si noua adresa.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
In Cap. III (Adresa unde urmeaza a se stabili noul domiciliu fiscal), specificati noua adresa a sediului PFA si detaliile documentului care atesta dreptul de utilizare a spatiului (ex. contract de comodat sau de inchiriere).
Certificatul de inregistrare fiscala: Se va depune copia acestuia, pentru ca ANAF sa il poata anula si emite un nou certificat cu adresa actualizata.
Contractul de comodat/inchiriere: Prezentati dovada detinerii spatiului la noua adresa, necesara pentru schimbarea sediului fiscal.
Dupa depunerea Declaratiei D700 si a documentelor justificative, ANAF va emite un nou certificat de inregistrare fiscala. PFA-ul va primi o notificare pentru a ridica noul certificat de la organul fiscal competent din noul judet, predand totodata certificatul vechi pentru anulare.
Declaratia Unica pentru 2024 va fi depusa in mod normal, conform reglementarilor obisnuite, fara a fi necesare modificari datorate schimbarii de adresa.
Depunerea acesteia se va face la termenul obisnuit (pana pe 25 mai 2025 pentru anul 2024) la ANAF-ul de care apartineti conform noului domiciliu fiscal.
Art. 81-82 din Codul de Procedura Fiscala specifica obligatia de inregistrare si atribuirea codului de identificare fiscala pentru persoanele care desfasoara activitati economice in mod independent:
ART. 82*)
(1) Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este:
c) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, cu exceptia celor prevazute la lit. b), codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal;
Potrivit art 31 alin 1 din Codul de procedura fiscala, in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, prin domiciliu fiscal se intelege:
a) pentru persoanele fizice, adresa unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu;
b) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala;
Art. 88 alin. (1)-(4) din Codul de Procedura Fiscala mentioneaza obligatia de notificare a oricaror modificari la datele initiale ale PFA-ului in termen de 15 zile.
Ordinul ANAF nr. 2021/2021 stabileste competenta de administrare fiscala pe baza domiciliului fiscal si mentioneaza transferul automata a competentei la ANAF-ul din noua raza teritoriala.
In cazul modificarii domiciliului fiscal al persoanei fizice, competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se modifica cu data modificarii domiciliului fiscal al persoanei fizice.
Prin urmare, depuneti declaratia unica CNP cu noile date de la data modificarii domiciului fiscal. Mai intai rectificati declaratia unica pe estimat 2023/2024 cu noua adresa si apoi reveniti in 2025 cu Declaratia unica pe realizat.
Foto: pixabay.com