Va informam ca Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr.162/2017 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si de modificare a unor acte normative, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.75/1999 privind activitatea de audit financiar.
Prezentul proiect de act normativ a fost elaborat pentru implementarea in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2022/2464 si in contextul necesitatii indeplinirii obligatiilor de transpunere a directivelor europene, avand in vedere dispozitiile art. 5 alin. (1) din Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2022, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 322m din data de 16 decembrie 2022 (Directiva (UE) 2022/2464 sau Directiva CSRD).
Schimbari preconizate
Prin adoptarea Directivei CSRD s-a dorit imbunatatirea raportarii de informatii sociale si de mediu de catre entitati, in sensul sporirii standardizarii, a consecventei si comparabilitatii informatiilor nefinanciare prezentate in intreaga Uniune.
In mod similar cu prevederile relevante pentru domeniul auditului statutar, este necesar ca prevederile Legii nr.162/2017 sa fie corelate cu prevederile europene in ceea ce priveste raportarea privind durabilitatea de catre intreprinderi.
Prezentul proiect de act normativ contine 4 articole, dupa cum urmeaza:
Art. I – destinat, in principal, transpunerii prevederilor art. 3 din Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2022
Astfel, in aplicarea Directivei CSRD se propun modificari si completari ale Legii nr. 162/2017 cu scopul de a stabili prevederi clare in ceea ce priveste asigurarea raportarii privind durabilitatea pentru entitatile care intra in domeniul de aplicare a directivei si pentru cele care decid sa raporteze voluntar.
Acestea vizeaza cerintele impuse pentru efectuarea asigurarii raportarii privind durabilitatea, in mod similar cu cerintele specifice domeniului auditului statutar, dintre care, cele mai importante sunt urmatoarele:
Cartea verde a contabilitatii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
• introducerea unor definitii noi (partenerul-cheie de durabilitate, raportarea si asigurarea raportarii privind durabilitatea, etc.);
• completarea definitiilor existente prevazute la art. 2, cu prevederile referitoare la asigurarea raportarii privind durabilitatea;
• introducerea conditiilor de autorizare pentru persoanele care doresc sa efectueze asigurarea raportarii privind durabilitatea (in special in ceea ce priveste stagiul de pregatire practica, examenul de competenta);
• stabilirea cerintelor specifice de formare pentru auditorii financiari, precum si pentru persoanele fizice si auditorii financiari din alt stat membru aflate in proces de autorizare ca auditori financiari pana la data de 1 ianuarie 2026, in vederea efectuarii asigurarii raportarii privind durabilitatea;
• completarea art. 15 si 16 din lege cu privire la informatiile cuprinse in Registrul Public Electronic;
• completarea art. 29 din lege, in sensul reglementarii cerintelor privind efectuarea asigurarii privind durabilitatea;
• reglementarea aspectelor privind intocmirea, continutul si semnarea raportului de asigurare, in conformitate cu standardele de asigurare;
• reglementarea serviciilor interzise non audit pentru situatiile in care auditorul sau firma de audit efectueaza asigurarea raportarii privind durabilitatea;
• completarea cerintelor prevazute la art. 35 cu cerinte de pregatire si experienta in domeniul durabilitatii pentru persoanele care efectueaza inspectii (inspectori);
• modificarea art. 65, in sensul completarii atributiilor stabilite membrilor comitetului de audit cu atributii privind asigurarea raportarii privind durabilitatea;
• completarea art. 67 si 68 cu privire la inregistrarea auditorilor si a entitatilor de audit din tari terte, in scopul efectuarii asigurarii raportarii privind durabilitatea.
Alte propuneri de modificare si completare a Legii nr. 162/2017 incluse in art. I vizeaza, in principal, urmatoarele:
• modificarea definitiei entitatii de interes public, in sensul alinierii la prevederile legale nationale;
• completarea art. 11 cu alin. (8), in sensul posibilitatii echivalarii instruirii teoretice si a stagiului de pregatire practica persoanelor fizice care dovedesc experienta profesionala de 15 ani in domeniul financiar - contabil si audit, precum si persoanelor care au calitatea de conducator de doctorat de cel putin 5 ani;
• eliminarea testului de acces la stagiu pentru dobandirea calitatii de stagiar, prin aliniere la prevederile Directiva (UE) 43/2006;
• modificarea si completarea art. 40 din lege, in ceea ce priveste aplicarea si cuantumul penalitatilor administrative, precum si instituirea de sanctiuni pentru incalcari in domeniul asigurarii raportarii privind durabilitatea;
• modificarea si completarea art. 71 din lege, in sensul reglementarii duratei maxime a misiunii de audit la entitatile de interes public, ca fiind de 8 ani, cu posibilitatea prelungirii cu 2 ani, cu acordul ASPAAS, in conformitate cu prevederile art. 17 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, precum si a introducerii unor dispozitii
privind valabilitatea misiunilor incepute anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 162/2017;
• completarea legii cu unele prevederi referitoare la organizarea si functionarea ASPAAS, care vizeaza, in principal, urmatoarele:
--> reformularea unor atributii ale ASPAAS;
--> modificarea sediului social al ASPAAS, pentru corelare cu sediul Ministerului Finantelor;
--> completarea art. 76 din lege cu privire la dreptul ASPAAS de a solicita si entitatilor de interes public, informatiile necesare pentru indeplinirea atributiilor, in conformitate cu prevederile legale;
--> reducerea numarului de membri ai Consiliului Superior al ASPAAS (de la 6 la 5) si stabilirea nivelul maxim al indemnizatiilor de sedinta lunare;
--> cresterea numarului membrilor Comisiei de disciplina de la 4 la 5, avand in vedere numarul mare de dosare aflate pe rolul acestei Comisii si dificultatile intampinate de intrunire a cvorumului, precum si modificarea prevederilor referitoare la plata acestora;
--> modificarea art. 84 alin. (6), in sensul extinderii termenului de solutionare a sesizarilor, termenul existent fiind insuficient pentru solutionarea unor dosare care necesita o analiza complexa;
--> completarii veniturilor proprii, care se constituie din: cotizatii anuale de la stagiari, taxe de inscriere la stagiu si examenul de competenta, taxe de inregistrare in Registrul Public Electronic a auditorilor financiari si firmelor de audit, precum si penalitati administrative aplicate de ASPAAS. Precizam ca penalitatile
administrative nu au influenta asupra bugetului general consolidat.
Art. II – destinat in principal transpunerii prevederilor art. 3 din Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2022, modifica si completeaza Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, cu prevederi referitoare la asigurarea raportarii privind durabilitatea.
Foto: pexels.com