Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Conditii microintreprindere: Ce implica deschiderea unei a doua firme ca asociat unic

Data actualizarii: 18 Noiembrie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Conditii microintreprindere: Ce implica deschiderea unei a doua firme ca asociat unic
conditii microintreprindereart 47 codul fiscalimpozit pe profitimpozit micro

In cadrul acestui studiu de caz, vom analiza situatia unui antreprenor care detine o microintreprindere cu o cifra de afaceri anuala sub 500.000 euro si doreste sa infiinteze o noua societate cu acelasi obiect de activitate. In societatea nou infiintata va fi, de asemenea, asociat unic. Intrebarea principala este daca prima societate poate sa ramana microintreprindere, in timp ce cea de-a doua va fi supusa regimului de impozitare pe profit, chiar daca va avea angajati. Aceasta situatie ridica mai multe aspecte legale si fiscale ce tin de statutul microintreprinderii, regimul fiscal aplicabil fiecarei entitati si implicatiile fiscale legate de angajarea personalului. 

In situatia descrisa, avand in vedere conditiile specificate in articolul 47 lit. h) din Codul fiscal, prima microintreprindere poate continua sa opereze ca microintreprindere atat timp cat respecta conditiile impuse de lege pentru acest regim fiscal, inclusiv plafonul de venituri de 500.000 euro si procentul veniturilor din activitati diferite de consultanta si/sau management.

Cu privire la noua societate infiintata de persoana X, aceasta poate fi inregistrata direct ca platitoare de impozit pe profit, indiferent de numarul de angajati. Aceasta optiune este independenta de regimul fiscal al primei microintreprinderi, dat fiind ca noua entitate nu va aplica regimul de microintreprindere si, prin urmare, nu este relevant daca persoana X este asociat unic in ambele societati pentru aplicarea regimului de microintreprindere in cazul noii entitati.

Aceasta structura permite ca:
- Prima societate sa continue sa beneficieze de regimul fiscal avantajos al microintreprinderilor atat timp cat indeplineste conditiile cumulative de la art. 47 din Codul fiscal;
- A doua societate sa opereze ca platitoare de impozit pe profit, care poate fi mai favorabila in situatia in care se asteapta cresteri rapide ale veniturilor sau in cazul in care structura de cheltuieli si necesitatile de investitii justifica acest regim fiscal.

Referitor la angajati

Prezenta angajatilor in cea de-a doua societate, care va fi platitoare de impozit pe profit, nu influenteaza capacitatea primei societati de a ramane microintreprindere, atata timp cat aceasta din urma indeplineste conditiile cumulative de la art. 47 din Codul fiscal.

Cat despre noua societate care va avea angajati si va opera ca platitoare de impozit pe profit, aceasta nu afecteaza regimul fiscal al primei societati atat timp cat conditiile de la art. 47 sunt respectate de prima societate. Astfel, faptul ca a doua societate are angajati nu intervine in capacitatea primei societati de a opera ca microintreprindere conform legislatiei fiscale romanesti.

Concluzie

Deci, in concluzie, prima societate poate ramane ca microintreprindere indiferent de numarul de angajati din cea de-a doua societate, cu conditia ca prima sa continue sa indeplineasca cumulativ criteriile specificate pentru microintreprinderi (art. 47).


 
Atentie! Infiintarea noii societati trebuie sa fie justificata prin motive solide, comerciale si juridice, si nu pur si simplu ca un mijloc de a evita impozitarea majorata sau de a exploata lacunele legale pentru avantaje fiscale. Abordarea strategica trebuie sa reflecte nevoile reale ale afacerii si sa se incadreze in cadrul legal existent.

Motive comerciale valide ar putea include:

-Diversificarea activitatilor sau produselor oferite de societate.
-Adresarea unor piete noi, ce necesita o structura juridica separata.
-Colaborari sau parteneriate care necesita o entitate juridica distincta.
-Structurarea operatiunilor pentru eficienta operationala sau logistica.

Aspecte juridice pot include nevoia de a separa anumite riscuri legate de business sau de a structura societatea intr-o maniera care sa respecte reglementarile specifice anumitor industrii sau piete.

Pentru a evita interpretarile de abuz de forma fiscala, decizia de infiintare a noii entitati trebuie sa fie insotita de documentatie si justificari detaliate care sa explice necesitatea si logica comerciala a acesteia. De asemenea, orice tranzactii intre cele doua entitati trebuie sa fie efectuate la valoarea pietei, respectand principiul independentei si evitand orice aparenta de transfer artificial de profituri sau venituri pentru a manipula regimul fiscal.

Temei legal

Legea 227/2015 privind Codul fiscal

Art. 47. - Definitia microintreprinderii

In sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
f) a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 - «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in proportie de peste 80% din veniturile totale;
g) are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);
h) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;
i) a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.
(11) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c) limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, iar elementele care se iau in calcul sunt cele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53. In sensul prezentului titlu, persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi:

a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice romane;
b) persoana juridica romana care verifica conditia este detinuta de o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, cu peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridica romana care verifica conditia, aceasta alta persoana juridica romana are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere;
c) persoana juridica romana care verifica conditia este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica. In situatia in care persoana care detine titlurile de participare/drepturile de vot sau de numire/revocare este o persoana juridica romana, persoana juridica romana care verifica conditia cumuleaza si veniturile acestei persoane;
d) persoana juridica romana care verifica conditia daca are unul sau mai multi actionari/asociati care detin, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane, actionari/asociati care desfasoara si activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare. In aceasta situatie, veniturile inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile sau norma anuala de venit, stabilita/ajustata/redusa, potrivit prevederilor titlului IV, ale/a persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/intreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate.
 
Art. 48. - Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii

(1) Impozitul reglementat de prezentul titlu este optional.
(2) Persoanele juridice romane pot opta sa aplice impozitul reglementat de prezentul titlu incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere prevazute la art. 47 alin. (1) si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023, potrivit prevederilor prezentului titlu.
(21) Microintreprinderile nu pot opta pentru plata impozitului pe profit in cursul anului fiscal, optiunea putand fi exercitata incepand cu anul fiscal urmator, cu exceptiile prevazute la art. 52. Optiunea se comunica organelor fiscale competente, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
(22) Microintreprinderile care au desfasurat, pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor aplica conditia de a nu mai fi fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, prevazuta la alin. (2), incepand cu anul fiscal 2024.
(23) Prin exceptie de la prevederile art. 52, respectiv de la art. 47 alin. (1) si alin. (4), microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate.
(3) O persoana juridica romana care este nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal, daca conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d) si h) sunt indeplinite la data inregistrarii in registrul comertului, iar cea de la lit. g) in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.
(31) In sensul prezentului titlu, in cazul in care raportul de munca este suspendat, potrivit legii, conditia referitoare la detinerea unui salariat se considera indeplinita daca perioada de suspendare este mai mica de 30 de zile si situatia este inregistrata pentru prima data in anul fiscal respectiv. In caz contrar sunt aplicabile, in mod corespunzator, dispozitiile art. 52 alin. (2).
 
Art. 52. - Reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului

(1) Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 - «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite, fara posibilitatea de a mai opta pentru perioada urmatoare sa aplice prevederile prezentului titlu.
(2) In cazul in care, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere nu mai indeplineste conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g) si/sau nu a depus in termen situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar precedent anului fiscal respectiv, daca avea aceasta obligatie potrivit legii, microintreprinderea datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita oricare dintre aceste conditii.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru o microintreprindere cu un singur salariat, al carui raport de munca inceteaza, conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g) se considera indeplinita daca, in termen de 30 de zile de la incetarea raportului de munca, este angajat un nou salariat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.
 
 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X