Este parte componenta a raportului administratorilor. Prin Ordinul ministrului finantelor nr. 85/2024 pentru reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, au fost introduse in O.M.F.P. nr. 1.802/2014 cerinte privind raportarea durabilitatii pentru anumite categorii de entitati.
Ordinul transpune prevederile Directivei 2.464/2022.
Cine are obligatia de a include informatii asupra aspectelor de durabilitate
Entitatile mijlocii si mari au obligatia de a include in raportul administratorilor informatiile necesare pentru intelegerea impactului entitatii asupra aspectelor de durabilitate si informatiile necesare pentru intelegerea modului in care aspectele de durabilitate afecteaza dezvoltarea, performanta si pozitia entitatii.
Totusi, aceasta cerinta se aplica etapizat, astfel:
Prima etapa
Situatiile financiare aferente anului 2024, cu depunere in anul 2025:
a) de catre societatile care indeplinesc cumulativ urmatoarele 3 criterii:
- sunt entitati de interes public;
- depasesc, la data bilantului, criteriile de marime prevazute la pct. 9 alin. (4) din reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv: totalul activelor – 17.500.000 lei si cifra de afaceri neta – 35.000.000 lei; si
- depasesc numarul mediu de 500 de salariati incursul exercitiului financiar.
b) de catre entitatile de interes public, care sunt societati-mama ale unui grup mare, care depasesc, la data bilantului, pe baza consolidata, numarul mediu de 500 de salariati in cursul exercitiului financiar.
A doua etapa
Situatiile financiare aferente anului 2025, cu depunere in anul 2026, in plus fata de entitatile care au aplicat anterior:
a) de catre toate entitatile care depasesc criteriile prevazute la pct. 9 alin. (4) din reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv: totalul activelor – 17.500.000 lei, cifra de afaceri neta – 35.000.000 lei, numarul mediu de salariati – 50;
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
b) de catre entitatile care sunt societati-mama ale unui grup mare.
A treia etapa
Situatiile financiare aferente anului 2028, cu depunere in anul 2029, de catre entitatile prevazute la sectiunea 72.1 din reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
- filiala cu sediul in Romania a carei societate-mama finala este reglementata de dreptul unei tari terte;
- sucursala situata pe teritoriul national care este sucursala a unor entitati reglementate de dreptul unei tari terte, care fie nu face parte dintr-un grup, fie este detinuta in ultima instanta de o entitate constituita in conformitate cu dreptul unei tari terte.
Obligatia de raportare intervine in cazul in care entitatea dintr-o tara terta, la nivel de grup sau, daca nu este cazul, la nivel individual, a generat o cifra de afaceri neta de peste 150 de milioane de euro in Uniune pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.
Ce cuprinde raportarea privind durabilitatea
Informatiile privind aspectele de durabilitate vor cuprinde:
- o descriere succinta a modelului de afaceri si a strategiei societatii, inclusiv cu privire la:
(i) rezilienta modelului de afaceri si a strategiei entitatii in raport cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
(ii) oportunitatile pentru entitate in legatura cu aspectele de durabilitate;
(iii) planurile entitatii, inclusiv actiunile de punere in aplicare si planurile financiare si de investitii conexe, pentru a se asigura ca modelul sau de afaceri si strategia sunt compatibile cu tranzitia catre o economie durabila si cu limitarea incalzirii globale la 1,5°C, precum si cu obiectivul de realizare a neutralitatii climatice pana in 2050, inclusiv, dupa caz, expunerea entitatii la activitati legate de carbune, petrol si gaze;
(iv) modul in care modelul de afaceri si strategia entitatii tine seama de interesele partilor interesate ale entitatii si de impactul entitatii asupra aspectelor de durabilitate;
(v) modul in care strategia entitatii a fost pusa in aplicare in ceea ce priveste aspectele de durabilitate;
- o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, dupa caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera cel putin pentru 2030 si 2050
- o descriere a progreselor inregistrate de entitate in vederea atingerii obiectivelor respective si o declaratie dincare sa reiasa daca obiectivele entitatii legate de factorii de mediu se bazeaza pe dovezi stiintifice concludente;
- o descriere a rolului organelor de administratie, de conducere si de supraveghere in ceea ce priveste aspectelede durabilitate, precum si a cunostintelor de specialitatesi a competentelor acestora pentru a indeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunostinte de specialitate si competente;
- o descriere a politicilor entitatii in ceea ce priveste aspectele de durabilitate;
- informatii despre existenta unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispozitia membrilor organelor de administratie, de conducere si de supraveghere;
- o descriere:
(i) a procesului de diligenta necesara pus in aplicare de entitate in ceea ce priveste aspectele de durabilitate si, dupa caz, in conformitate cu cerintele Uniunii aplicabile entitatilor de a desfasura un proces de diligenta necesara;
(ii) a principalului impact negativ real sau potential legat de operatiunile proprii ale entitatii si de lantul sau valoric,inclusiv de produsele si serviciile sale, de relatiile sale de afaceri si de lantul sau de aprovizionare, a actiunilor intreprinse pentru a identifica si a monitoriza impactul respectiv si alte efecte negative pe care entitatea trebuie sale identifice in temeiul altor cerinte ale Uniunii privind desfasurarea de catre entitati a unui proces de diligenta necesara;
(iii) a oricaror actiuni intreprinse de entitate pentru a preveni,a atenua, a remedia sau a pune capat impactului negativ real sau potential, precum si a rezultatului acestor actiuni;
-o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere aprincipalelor relatii de dependenta a entitatii de astfel de aspecte, precum si a modului in care entitatea gestioneaza riscurile respective;
- indicatorii relevanti pentru prezentarea informatiilor.
Informatiile vor fi prezentate pe termen scurt, mediu si lung.
Aspectele prezentate vor contine informatii cu privire atat la propriile operatiuni, cat si la produsele si serviciile sale, la relatiile sale de afaceri si lantul sau de aprovizionare, inclusiv furnizorii.
La intocmirea acestui raport si la prezentarea informatiilor se vor utiliza Standardele Europene de Raportare privind durabilitatea (ESRS) adoptate de catre Comisia Europeana, care in prezent sunt in numar de 12 standarde:
• ESRS 1 – Cerinte generale
• ESRS 2 – Prezentari de informatii cu caracter general
• ESRS E1 – Schimbarile climatice
• ESRS E2 – Poluare
• ESRS E3 – Resursele de apa si cele marine
• ESRS E4 – Biodiversitatea si ecosistemele
• ESRS E5 – Utilizarea resurselor si economia circulara
• ESRS S1 – Forta de munca proprie
• ESRS S2 – Lucratorii din lantul valoric
• ESRS S3 – Comunitatile afectate
• ESRS S4 – Consumatorii si utilizatorii finali
• ESRS G1 – Conduita profesionala
Auditarea situatiilor financiare si a raportului privind durabilitatea
Situatiile financiare ale acestor entitati sunt supuse auditului statutar.
Auditorul exprima o opinie de asigurare limitata in ceeace priveste conformitatea raportarii privind durabilitatea cu cerintele aplicabile, inclusiv conformitatea raportarii privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitate adoptate de catre Comisia Europeana, in legatura cu raportul privind durabilitatea.
Sanctiuni aplicabile
Nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor cu privire la intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelora situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, a situatiilor financiare interimare, precum si a raportarilor contabile constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei.
Acest articol a aparut in revista Monitorul Contabil.
Monitorul Contabil reprezinta un instrument esential pentru profesionistii din domeniul contabilitatii, oferind acces constant si rapid la cele mai noi modificari legislative si reglementari fiscale.
Acesta nu doar ca asigura actualizari periodice, dar vine si cu solutii adaptate pentru gestionarea provocarilor generate de schimbarile legislative, facilitand implementarea corecta a noilor norme.
Detalii aici >>