Obiectele de inventar reprezinta bunuri sau active circulante care sunt utilizate pe o perioada mai scurta de un an. Totodata, valoarea individuala a obiectelor de inventar trebuie sa fie mai mica de 2500 lei. Sunt recunoscute in contabilitate ca o cheltuiala totala in momentul achizitiei si darii in functiune, nefiind nevoie sa se calculeze amortizare.
Obiectele de inventar nu se incadreaza in conditiile de a fi mijloace fixe, care au o durata normala de utilizare mai mare de un an.
Spre exemplu, in categoria obiectelor de inventar sunt incluse urmatoarele: echipamentele de lucru si de protectie, imbracamintea speciala, aparatele de masurs si control, aparatura birotica, mobilierul office, aparatura si instalatiile de masurare, etc.
Prezentam in continuare trei studii de caz despre obiectele de inventar extrem de utile in contabilitate.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
1. Casare obiecte de inventar
O societate platitoare de TVA, care incepe lichidare cu dizolvare in luna decembrie 2022, are in folosinta obiecte de inventar achizitionate in 2022, dar si in perioada 2020-2021.
In aceasta situatie, pentru cele din perioada 2020-2021 se poate face casare, dar se ajusteaza TVA? Pentru cele din 2022 se poate face casare si de asemenea se ajusteaza TVA? Societatea nu doreste sa valorifice eventualele deseuri, deci nu le va preda la un centru specializat.
Raspunsul specialistului
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Manual de politici contabile - Stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Documentul care trebuie intocmit in cazul casarii obiectelor de inventar este Procesul verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale, indiferent motivul pentru care acestea se caseaza (uzura fizica sau morala).
Daca obiectele de inventar sunt inca in stare de folosinta, in cazul casarii, societatea trebuie sa faca dovada ca le-a predat la un centru de colectare si reciclare. Documentul necesar este procesul verbal de predare-primire in cazul in care nu s-au incasat bani sau factura de vanzare deseuri lemn, plastic sau fier in cazul in care s-au incasat bani pe acestea.
Casarea obiectelor de inventar se efectueaza in urma operatiunii de inventariere, pe baza propunerilor comisiei de inventariere intocmita conform ordinului 2861/2009.
Scoaterea din functiune se va efectua in baza hotararii organelor de conducere carora le revin astfel de competente, potrivit prevederilor actului constitutiv.
In baza hotararii acestora se va intocmi formularul "Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale".
Casarea obiectelor de inventar se inregistreaza in contabilitate in baza unui proces verbal de casare, prin creditarea contului 8035.
In cazul casarii stocurilor de obiecte de inventar nu se impune ajustarea TVA dedusa la achizitia acestora, daca se face dovada distrugerii. Daca nu se procedeaza in acest fel, TVA dedus la achizitie se ajusteaza potrivit prevederilor art. 305 al Codului fiscal.
Raspuns oferit in luna ianuarie 2023 pe portalcontabilitate.ro de specialistul Mariana Prejbeanu.
2. Raportare in SAF-T stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta
Obiectele de inventar in folosinta din contul 8035 se transmit in fisierul standard de control? Si daca da, la care sectiune?
Click mai jos pentru consultanta personalizata pe portalcontabilitate.ro
Raspunsul specialistului
Obiectele de inventar, inainte de a fi inregistrate in clasa 8, au fost inregistrate in calsa 3, in contul 303, cont de stocuri.
De asemeni, contul 8035, de asemeni este un cont de stocuri extrabilantier.
Conform pct.9 din Anexa 6 din OMFP 1783/2021 Informatiile privind "stocurile de produse" si "productie in curs" sunt transmise pe baza unei solicitari specifice din partea organelor fiscale centrale. In functie de perioada pentru care se solicita furnizarea informatiilor privind stocurile prin fisierul standard de control fiscal (SAF-T), contribuabilii furnizeaza una sau mai multe declaratii informative cuprinzand subsectiunile din fisierul SAF-T relevante pentru "Stocuri", separate pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice cuprinse in perioada pentru care a fost trimisa solicitarea din partea organelor fiscale centrale. 10. Declaratiile informative D406 pentru "Stocuri" se depun in termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii.
In concluzie, consider ca informatiile referitoare la stocurile de obiecte de inventar date in folosinta se vor transmite doar la solicitarea organelor fiscale.
Raspuns oferit in luna martie 2023 pe portalcontabilitate.ro de specialistul Anca Bilas.
3. Achizitie obiecte de inventar. Model de monografie contabila
In luna octombrie 2022, un contribuabil a achizitionat o tableta in valoare de 1.249.00 lei, pret cu TVA. Se poate trece aceasta valoare pe cheltuiala? Exista un tratament special pentru obiectele de inventar pentru care s-a acordat de la furnizor o garantie de 1-3 ani? Are contribuabilul obligativitatea de a tine si o fisa de magazie pentru obiecte de inventar? Care este monografia contabila completa la data achizitiei obiectului de inventar?
Raspunsul specialistului
Din punct de vedere al reglementarilor contabile aprobate prin OMFP nr.1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, evidenta materialelor de natura obiectelor de inventar (intrarea, existenta, uzura, iesirea etc.) se tine cu ajutorul contului 303.
Inregistrarea acestor operatiuni se efectueaza, succint:
303 = 401 achizitia
4426 = 401 tva
603 = 303 darea in folosinta
Potrivit functiunii conturilor din OMFP nr.1802/2014, cu ajutorul contului 303 Materiale de natura obiectelor de inventar se tine evidenta existentei, miscarii si uzurii materialelor de natura obiectelor de inventar. Este un cont de activ.
In debitul contului 303 Materiale de natura obiectelor de inventar se inregistreaza:
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar achizitionate de la terti (401, 408, 446, 323, 542);
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar primite de la entitati afiliate sau entitati legate prin interese de participare (451, 453);
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar primite ca aport in natura de la actionari/asociati (456);
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar primite de la unitate sau subunitati (481, 482);
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar aduse de la terti (351, 401);
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar constatate plus la inventar, a celor primite cu titlu gratuit si a celorrezultate din dezmembrari (603, 758);
valoarea la pret de inregistrare a produselor retinute pentru a fi folosite ca materiale de natura obiectelor de inventar in aceeasi unitate (345);
diferentele de pret in minus sau favorabile, aferente materialelor de natura obiectelor de inventar achizitionate (308).
In creditul contului 303 Materiale de natura obiectelor de inventar se inregistreaza:
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar incluse pe cheltuieli, precum si a celor constatate lipsa la inventar sau distruse (603);
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar livrate unitatii sau subunitatilor (481, 482);
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar trimise spre prelucrare sau in custodie la terti (351);
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar iesite prin donatie (658);
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar vandute ca atare (371);
valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar distruse prin calamitati (671).
Soldul contului reprezinta valoarea materialelor de natura obiectelor de inventar existente in stoc.
Evidenta extrabilantiera se tine prin debitul ct. 8035 Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta si prin inscrierea in Registrul obiectelor de inventar. In creditul acestui cont se inregistreaza scoaterea obiectelor de inventar din evidenta, prin vanzare sau casare.
In notele explicative la situatiile financiare anuale trebuie prezentate informatii referitoare la elementele inregistrate in conturi in afara bilantului.
Darea in folosinta a obiectelor de inventar, in baza Fisei de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar, tine exclusiv de momentul in care se decide utilizarea acestora.
Deci societatea stabileste cand se dau in folosinta obiectele de inventar.
Dpdv fiscal, nu exista o durata de utilizare/functionare asa cum exista stabilita, in cazul mijloacelor fixe/imobilizarilor, in Catalogul aprobat de HG 2139/2004. Obiectele de inventar se dau in folosinta, la achizitie sau ulterior si se scot din evidenta la vanzare sau casare.
Raspuns oferit in luna noiembrie 2022 pe portalcontabilitate.ro de Mariana Prejbeanu.