Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Inspectii fiscale: ce nereguli au descoperit inspectorii? 5 exemple de firme verificate

Data actualizarii: 19 Iulie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Inspectii fiscale: ce nereguli au descoperit inspectorii? 5 exemple de firme verificate
inspectii fiscalecontrol anafinspectii anafsanctiuni anaf
In urma inspectiilor fiscale desfasurate la contribuabili (persoane juridice si fizice) si incheiate in luna mai 2023, ANAF a prezentat cateva cazuri in care inspectorii au descoperit nereguli privind TVA. Numele, denumirile si sumele sunt anonimizate de ANAF. Mai jos veti vedea ce au constatat organele de inspectie fiscala.

Inspectii fiscale desfasurate la contribuabili persoane juridice

1. S.C. X S.A., are ca obiect de activitate ”Furnizarea de abur si aer conditionat”, cod CAEN 3530.
Perioada verificata: 01.01.2016-28.02.2022.
 
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
 
Din analiza documentatiei prezentate de societatea verificata, organele de inspectie fiscala au constatat ca pentru stabilirea necesarului de finantare/subventii de la autoritatea publica locala, societatea a utilizat pierderile reale mentionate in bilanturile energetice, fara a tine cont de nivelul pierderilor tehnologice, in conditiile in care situatia reala a consumurilor si cantitatilor de energie termica produsa este cunoscuta in timp real de societate, toate cantitatile de energie termica si electrica produse, respectiv cantitatile de gaze naturale consumate fiind contorizate atat prin contoare existente la nivelul unitatii de productie, cat si pe trasee si in punctele termice.

Astfel, organele de inspectie fiscala au calculat depasirea pierderilor tehnologice in valori procentuale asupra sumelor reprezentand TVA dedusa inscrisa in deconturile lunare de TVA, influentate de procentul de utilizare a materiei prime pentru obtinerea de energie termica prin excluderea consumurilor pentru obtinerea energiei electrice, fiind stabilita TVA suplimentara in urma ajustarii in suma de x lei.

De asemenea, organele de inspectie fiscala au procedat la ajustarea taxei pe valoarea adaugata dedusa aferenta intregii cantitati de energie termica produsa si nelivrata consumatorilor finali reprezentand pierderi in procesul de transport-distributie, ajustare pentru valorile ce depasesc pierderile tehnologice/normele de consum, fiind stabilita TVA suplimentara in suma de x lei.
 
In perioada 01.01.2016-28.02.2022, S.C. X S.A. a dedus TVA in suma de x lei aferenta cheltuielilor cu autovehiculele aflate in proprietate si in folosinta, fara a prezenta documente prin care sa justifice ca acestea au fost utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, fiind stabilita TVA suplimentara in suma de x lei.
 
Totodata, din verificarile efectuate organele de inspectie fiscala au constatat ca in lunile iulie-august 2017 societatea a dedus TVA pentru achizitii prestari de servicii de la S.C. M S.R.L., societate inactiva al carei cod de TVA a fost anulat cu data de 18.05.2017, fiind astfel stabilita TVA suplimentara in suma de x lei.
 
Fii perfect protejat impotriva amenzilor inspectorilor ANAF aplicand intotdeauna legislatia de ultima ora! Descopera solutiile oferite de specialisti in Controale fiscale pe TVA. Rambursare, documente justificative, exemple practice - arma ta secreta pentru pregatirea controlului perfect!

2. S.C. X S.A., are ca obiect de activitate ”Fabricarea hartiei si cartonului”, cod CAEN 1712.
Perioada verificata: 01.01.2016 - 31.12.2021.
 
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
 
a) Baza impozabila aferenta perioadei verificate a fost majorata in conformitate cu prevederile legale, cu suma de x lei reprezentand cheltuieli nedeductibile din punct de vedere fiscal, inregistrate de S.C. X S.A. ca cheltuieli cu serviciile de la societatea X din statul membru X, constand in ”analiza/administrare/control, resurse umane si organizare, asistenta financiara si trezorerie, tehnologia informatiei, asistenta in domeniul securitatii la locul de munca, lantul de aprovizionare, calitate, marketing si vanzari, asistenta si coordonare tehnica, asistenta si coordonare operationala, inovatie, controlul afacerii, achizitii comunicare”.
La control s-a constatat ca societatea verificata nu a justificat cheltuielile alocate, respectiv nu au fost prezentate documente care sa probeze cuantumul sumelor inscrise in facturile emise de societatea X din statul membru X, respectiv cheltuielile pentru departamentele mai sus mentionate.
 
Astfel, organele de inspectie fiscala au constatat ca S.C. X S.A. a incheiat cu societatea X din statul membru X un contract de prestari servicii, potrivit caruia valoarea serviciilor este stabilita pe baza costurilor furnizorului la care se adauga o anumita marja de profit, iar simpla mentiune in titulatura contractului "de tip abonament” nu poate schimba caracteristicile tranzactiilor derulate intre cele doua parti;
b) Baza impozabila aferenta perioadei verificate a fost majorata cu valoarea de x lei, reprezentand ajustarea cheltuietilor la pret de piata, privind achizitiile de bunuri si servicii efectuate de la persoanele afiliate, in conformitate cu prevederile legale;
c) Totodata, baza impozabila a fost majorata cu valoarea de x lei, reprezentand ajustarea veniturilor la pret de piata, privind livrarile de produse fabricate de societatea verificata, efectuate catre persoanele afiliate, in conformitate cu prevederile legate.
De asemenea, urmare verificarii efectuate, s-a constatat ca S.C. X S.A. nu a prezentat documente din care sa rezulte justificarea facturarii cheftuielilor in suma de x lei, ca fiind destinate utilizarii pentru realizarea de operatiuni taxabile, TVA dedusa pentru aceste operatiuni fiind in cuantum de x lei.
 
3. S.C. X S.R. L., are ca obiect de activitate ”Dezvoltare, promovare imobiliara”, cod CAEN 4110.
Perioada verificata: 01.07.2022 - 31.12.2022 - Impozit pe profit.
 
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
 
Societatea verificata a fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru perioada 01.01.2022-30.06.2022, iar incepand cu luna iulie 2022, urmare unei tranzactii cu terenuri, devine platitoare de impozit pe profit.
Organele de inspectie fiscala au constatat ca la finalul trimestrului III 2022, societatea verificata a realizat pierdere fiscala in suma totala de x lei, si a platit impozit pe profit in suma de x lei, fara sa declare si fara sa datoreze impozit pe profit pentru trimestrul III 2022.
 
Aferent perioadei 01.07.2022 - 31.12.2022, S.C. X S.R.L. a intocmit si a depus declaratia 101 “Declaratie privind impozitul pe profit", in care a evidentiat o pierdere fiscala in suma totala de x lei si a inscris la randul 49 ”Impozit pe profit declarat prin formular 100” suma de x lei, inregistrand astfel in mod nejustificat, o creanta fata de bugetul statului cu aceeasi suma.
S.C. X S.R.L. nu a declarat anterior prin formularul D 100 suma de x lei, iar in lipsa declararii acesteia, plata efectuata figura in evidenta pe platitor ca o plata nedistribuita, astfel incat, urmare depunerii declaratiei anuale societatea a inregistrat sume de restituit reprezentand impozit pe profit, in valoare totala de x lei.

De asemenea, din analiza documentelor prezentate, organele de inspectie fiscala au stabilit suma de x lei reprezentand "impozit pe profit si TVA prescrise, comisioane si onorarii acordate nejustificat”, ca fiind cheltuiala nedeductibila, nefiind efectuata in scopul desfasurarii activitatii economice.
Avand in vedere aspectele mentionate anterior, in urma inspectiei fiscale efectuate la societatea X S.R.L., a fost diminuata pierderea fiscala in anul de raportare 2022 cu suma de x lei, ajungand astfel de la pierderea fiscala declarata de societate de x lei, la o pierdere fiscala in suma totala de x lei.
Totodata, a fost anulata si suma de x lei inregistrata de societate ca si creanta fata de bugetul statului prin stabilirea unui debit suplimetar la sursa impozit pe profit cu aceeasi suma.
 
4. S.C. X S.A. are ca obiect de activitate ”Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet”, cod CAEN 4791.
Perioada verificata: 01.01.2017-15.03.2023.
 
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Urmare constatarilor organelor de inspectie fiscala, s-a stabilit baza impozabila suplimentara in suma de x lei si impozit pe profit suplimentar in suma de x lei, dupa cum urmeaza:
 
- referitor la marfa necorespunzatoare calitativ distrusa, documentele prezentate nu sunt corelate intre ele fiind prezentate informatii incomplete. De asemenea, nu se cunosc produsele efectiv efiminate, S.C. X S.A. neprezentand documente justificative privind scoaterea din gestiune pentru marfurile deteriorate, prin care sa se ateste ca marfurile deteriorate au fost distruse, eliminate final.

Pentru scoaterea din evidenta a acestor marfuri, S.C. X S.A. trebuia sa solicite/ primeasca documentele care atesta eliminarea finala a marfurilor deteriorate, pentru fiecare proces verbal de ridicare a marfurilor si certificatul de distrugere/proces verbal de distrugere emis de prestatorul final.

De asemenea, urmare inspectiei fiscale partiale pentru perioada 01.01.2017 28.02.2023, s-a stabilit TVA fara drept de deducere in suma de x lei, structurata astfel:
- pentru perioada 01.01.2017-15.03.2023, societatea verificata nu a inregistrat ajustarea taxei pe valoarea adaugata aferenta lipsurilor din gestiune in suma totala de x lei, aferenta unei baze impozabile in suma de x lei.
- a fost majorata baza de impunere a taxei pe valoarea adaugata cu suma totala de x lei si a fost ajustata taxa pe valoarea adaugata, conform prevederilor legale, cu suma de x lei, reprezentand TVA aferenta marfurilor lipsa la inventar sau marfurilor deteriorate/distruse.
 
5. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate "Comert cu amanuntuf prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet", cod CAEN 4791.
Perioada verificata: 01.03.2021 - 30.04.2022 TVA.

Principalele constatari ate organelor de inspectie fiscala au fost:
Diferenta de x lei provine din:
a) neadmiterea la deducere a TVA in suma de x lei, inscrisa in facturile dublate sau care nu sunt aferente societatii verificate;
b) ajustarea TVA in suma de x lei, aferenta stocului de marfa neconforma;
c) neadmiterea la deducere a TVA in suma de x lei, inscrisa in facturile emise de furnizorii de echipamente pentru investitii in moneda virtuala.

Societatea verificata a efectuat investitii in echipamente hardware de tipul "stocare (HDD), procesare grafica (placa video), antene radio, si componente conexe" atat din import si achizitii intracomunitare, cat si de pe piata interna care se utitizeaza in activitatea de "minare a criptomonedelor".
 
Astfel, la acest moment, legislatia nationala armonizata cu dreptul Uniunii Europene asimileaza activitatea de "crypto" cu activitatea financiara bancara de tranzactionare moneda care este activitate scutita de taxa, drept pentru care societatea nu are dreptul la deducerea TVA inscrisa in facturile de achizitii echipamente hardware de tipul "stocare (HDD), procesare grafica (placa video), antene radio, si componente conexe" atat din import si achizitii intracomunitare, cat si de pe piata interna care se utilizeaza pentru activitatea de minare a criptomonedelor.
 
Din jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene rezulta ca dreptul de deducere a TVA poate fi exercitat daca "exista o legatura directa si imediata intre achizitii si operatiunile taxabile ale persoanei impozabile, ceea ce presupune ca sumele cheltuite pentru achizitia bunurilor si servicillor respective sa faca parte din elementele constitutive ale pretului operatiunilor taxabile in aval ce dau dreptul de deducere, sau in cazuri exceptionale, chiar si in lipsa unei legaturi directe si imedlate, daca costul bunurilor/serviciilor in cauza face parte din cheltuielile generale ale persoanei impozabile si reprezinta, ca atare, elemente constitutive ale pretului bunurilor si serviciilor pe care le furnizeaza".

In consecinta, pentru ca o persoana sa isi poata exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor, costul acestora trebuie sa se regaseasca ca element constitutiv al pretului operatiunii taxabile la iesire.
 
Prin urmare, in ceea ce priveste achizitia de echipamente de mlnare criptomonede, acestea nefiind cuprinse in sfera de aplicare a TVA, societatea verificata nu are dreptul sa deduca TVA aferenta achizitiilor efectuate pentru realizarea respectivelor operatiuni, fiind asftfel stabilita TVA suplimentara in suma totala de x lei.
 
 
Foto: pixabay.com





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X