Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general 2025"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general 2025
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Bunuri lipsa la inventar: Cum procedam si care este monografia contabila

Data actualizarii: 27 Mai 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Bunuri lipsa la inventar: Cum procedam si care este monografia contabila
lipsa la inventarlipsa gestiunelipsuri imputabilelipsuri neimputabile

Lipsa la inventar reprezinta o problema frecvent intalnita in activitatea economica a companiilor, indiferent de dimensiunea sau domeniul acestora. Aceasta se refera la diferenta negativa intre stocurile scriptice (inregistrate in evidentele contabile) si cele faptice (constatate fizic in urma inventarierii). Cauzele pot varia de la erori umane si neglijenta in manipularea bunurilor, pana la furturi, deteriorari sau lipsuri generate de o gestiune defectuoasa.

Bunuri lipsa la inventar: studiu de caz

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Bunuri lipsa la inventar: studiu de caz

Sa pornim de la un exemplu concret:

"Ce documente trebuie intocmite pentru lipsa stocului la inventar la data de 31.12.2024, in afara de lista de inventariere? Trebuie data o decizie a administratorului pentru acest stoc lipsa? Care sunt repercusiunile in cazul unui control pentru acest stoc lipsa neimputabil, in cazul in care inregistram ajustarea de TVA pentru stocul lipsa? Este considerata evaziune fiscala lipsa stocului?"

Raspuns: Trebuie avute in vedere Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP nr. 2861/2009, potrivit carora:

“42. Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal.
Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente: data intocmirii, numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere, numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate, data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea, volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic, propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri, constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.

43. Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezinta, in termen de 7 zile lucratoare de la data incheierii operatiunilor de inventariere, administratorului, ordonatorului de credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entitatii. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale.

45. - (1) Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator, ordonatorul de credite sau persoana responsabila cu gestiunea entitatii.
Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.

(2) Pe baza registrului-inventar si a balantei de verificare intocmite la finele exercitiului financiar se intocmeste bilantul, parte componenta a situatiilor financiare anuale, ale carui posturi trebuie sa corespunda cu datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, stabilita pe baza inventarului.”

Asadar, in baza Listelor de inventariere si a Procesului verbal de valorificare a rezultatelor inventarierii, intocmit de comisia de inventariere si aprobat de administratorul actual al societatii, se va proceda la inregistrarea in evidenta contabila a lipsurilor constatate, tinanand seama si de faptul ca aceste lipsuri nu pot fi imputate unor persoane responsabile de producerea lor.

Scapati de orice grija privind inventarierea! Urmati pas cu pas instructiunile prezentate pe lucrarea “Manualul de Inventariere”! Manualul va prezinta de la A la Z toata procedura de urmat (adusa la zi!), inclusiv documentele pe care trebuie sa le intocmiti, in format editabil – nu trebuie decat sa le completati cu datele dvs.! Detalii aici >>

Implicatii fiscale

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Implicatii fiscale

Din punct de vedere fiscal, pentru bunurile lipsa in gestiune constatate cu ocazia inventarierii, societatea va trebuie sa ajusteze negativ (in favoarea statului) TVA dedusa initial la momentul achizitiei bunurilor, in conformitate cu prevederile art. 304 alin. 1 lit. c din Codul fiscal si pct. 78 alin. 6 lit. a din Normele metodologice de aplicare. Dupa cum se precizeaza la pct. 78 alin. 13 din norme, ajustarea se efectueaza in functie de cota de taxa in vigoare la data achizitiei bunurilor, iar in situatia in care nu se poate determina cota de la data achizitiei se efectueaza ajustarea utilizand cota de taxa in vigoare la data la care intervine obligatia de ajustare.

De asemenea, cheltuielile generate de scoaterea din evidenta a bunurilor de natura stocurilor constatate lipsa in gestiune (minus la inventar), neimputabile, precum si de inregistrarea TVA aferenta ajustarii negative reprezinta cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit conform art. 25 alin. 4 lit. c din Codul fiscal.

Monografie contabila

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Monografie contabila

Inregistrarile contabile sunt:

- scoaterea din evidenta a stocului de materiale constatate lipsa la inventar:
6028 Cheltuieli privind alte materiale consumabile = 3028 Alte materiale consumabile valoarea de inregistrare
607 Cheltuieli cu marfurile = 371 Marfuri - cu valoarea marfurilor constatate lipsa, la pret de inregistrare

- ajustarea negativa de TVA aferenta (presupunem ca este vorba de un stoc achizitionat cu cota 19% de TVA : 50.000 lei x 19% = 9.500 lei):
635 Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate = 4426 TVA deductibila 9.500 lei.

Nu exista obligatii declarative speciale cu privire la aceasta situatie, ajustarea TVA reflectandu-se cu semnul minus la rd. 35 din decontul de TVA D300 aferent perioadei fiscale in care s-a constatat minusul la inventariere, precum si in calculul cheltuielilor nedeductibile aferente trimestrului in care s-au inregistrat cheltuielile generate de aceasta situatie (in declaratia anuala D101 formular existent, cheltuielile nedeductibile se reflecta la rd. 33 Alte cheltuieli nedeductibile din formular).

Nu reprezinta evaziune fiscala minusurile la inventar, insa intocmiti corect listele, procesul verbal de inventarieire cu proprunerea comisiei de inventariere de scoatere din evidenta a bunurilor lipsa. Aceste documente trebuie sa fie aprobate de catre administratorul societatii sau alta persoana imputernicita. Astfel, nu veti avea probleme in cazul unui control.

Raspuns oferit de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 

Foto: pixabay.com

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general 2025"


X