
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general"


O societate organizeaza un targ pentru promovarea produselor sale, la care sunt invitati clienti persoane juridice. Evenimentul are loc intr-un local care emite o factura ce include costurile pentru chiria salii, mesele oferite participantilor si cazarea clientilor care raman peste noapte. Se pune problema incadrarii acestor cheltuieli – daca pot fi considerate cheltuieli de marketing si a regimului lor de deductibilitate, inclusiv in ceea ce priveste TVA.
Intreaga actiune poate fi justificata ca eveniment de promovare, dar trebuie facuta distinctia intre cheltuielile de marketing si cele de protocol.
Daca in cadrul targului se ofera mostre gratuite, acestea pot fi considerate cheltuieli de reclama si publicitate, iar TVA aferenta poate fi dedusa, cu conditia sa fie documentate corespunzator.
Punctul 13 din Normele metodologice de aplicare a art. 25, alin. (1) din Codul fiscal:
13. (1) In aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, fara a se limita la acestea, urmatoarele:
a) cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor;
Din punct de vedere fiscal, cheltuielile de publicitate si marketing sunt integral deductibile conform prevederilor citate mai sus. TVA aferenta achizitiei materialelor publicitare este, de asemenea, integral deductibila.
Ca si documente justificative, va recomand sa pastrati inclusiv discutiile purtate pe mail (trimiterea invitatiilor la eveniment, acceptul participantilor etc.). Neaparat sa aveti contractele incheiate cu partenerii de afaceri participanti.
De asemenea, este binevenita si o Decizie a administratorului prin care se mentioneaza scopul organizarii acestui eveniment si impactul pozitiv pe care il va avea asupra stimularii vanzarilor din cadrul companiei.
Cheltuielile de marketing (chirie sala, materiale promotionale, logistica, prezentari, panouri publicitare etc.) sunt 100% deductibile.
Cheltuielile de protocol (masa si cazare clienti) pot fi considerate ca integral deductibile, insa trebuie sa aveti o motivatie solida si documentatie cu privire la necesitatea unor astfel de cheltuieli, ce asteptari previzibile aveti dvs. dupa organizarea acestui eveniment, cum vor fi impulsionate vanzarile dupa aceasta campanie de marketing.
Potrivit pct 13 lit c din Codul fiscal, in aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, fara a se limita la acestea, urmatoarele:
c) cheltuielile pentru marketing, studiul pietei, promovarea pe pietele existente sau noi, participarea la targuri si expozitii, la misiuni de afaceri, editarea de materiale informative proprii.
Asadar, cheltuielile cu marketing si promovare sunt integral deductibile la calculul rezultatului fiscal, cu conditia ca societatea sa aiba documente justificative care sa demonstreze efectuarea respectivelor cheltuieli in acest scop (marketing si promovare).
NOU! Totul despre cheltuielile deductibile si nedeductibile! Fie ca esti antreprenor sau contabil, aceasta lucrare iti ofera raspunsuri precise si solutii eficiente pentru o gestionare corecta a cheltuielilor! Detalii aici >>
In ceea ce priveste cadourile acordate clientilor (daca aveti si aceasta situatie) , acestea pot fi incadrate in categoria cheltuielilor de protocol, deductibile limitat la calculul rezultatului fiscal, in limita unei cote de 2% aplicata asupra profitului contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol (art 25 alin 3 lit a din Codul fiscal).
Conform prevederilor art. 270, alin. 8), lit. c) din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri acordarea de bunuri de mica valoare, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare.
Normele metodologice date in aplicarea Art. 270, alin. 8), lit. c) prevad faptul ca ,,bunurile de mica valoare acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea fiecarui cadou oferit este mai mica sau egala cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA.
Cadoul cuprinde unul sau mai multe bunuri oferite gratuit. In situatia in care persoana impozabila a oferit si cadouri care depasesc individual plafonul de 100 lei, exclusiv TVA, insumeaza valoarea depasirilor de plafon aferente unei perioade fiscale, care constituie livrare de bunuri cu plata, si colecteaza taxa, daca taxa aferenta bunurilor respective este deductibila total sau partial.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Atentie la e-TVA si notificarile ANAF!
Descopera in lucrarea oferita de Editura Rentrop&Straton:
Diferente e-TVA. Solutii la notificarile ANAF
Articole similare
Proiect legislativ: Finantari publice nerambursabile pentru ONG-uri, pe perioade de pana la 4 aniInregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA: Ce schimbari pregateste ANAFAvocatii si notarii ar putea atesta hotararile AGA ale companiilor cu cifra de afaceri de peste 400.000 lei [Proiect]CCR semnaleaza probleme de constitutionalitate in doua legi fiscale: Urmeaza pachetul trei, cu noi restrictii si o posibila revizuire a impozitului minimVanzarea unui autoturism catre asociat: Stabilirea valorii de piata, tratamentul contabil si implicatiile fiscaleUltimele articole
Inregistrarea ca platitor de TVA: Reguli generale si obligatii fiscaleBon fiscal emis eronat: Ce implica procedura de anulare si care este nota contabila de corectieCe facilitati neimpozabile pot fi acordate salariatilor intr-un an?Fuziune prin absorbtie: Cum se deruleaza procesul pas cu pas, conform Legii nr. 31/1990 si OMFP 897/2015Scorul de credit personal: De ce este vital pentru antreprenori si PFA-uri