Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
In situatia in care aveti clienti cu care va aflati in proces de recuperare a creantelor, specialistul va prezenta monografia contabila aferenta si va clarifica daca sunteti obligati sa emiteti o factura cu minus pentru suma neincasata.
Factura cu minus pentru suma neincasata se emite doar in anumite conditii, si anume doar in cazul prevazut in Codul fiscal la ART. 287 - Ajustarea bazei de impozitare, astfel:
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: (...)
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.
Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.
Astfel, factura cu minus NU se emite pentru orice creanta neincasata, ci doar in cazurile limitativ prevazute la art. 287 din Codul fiscal, respectiv:
1. Clientul a intrat in faliment (prin hotarare judecatoreasca),
2. Sau exista un plan de reorganizare confirmat prin sentinta, care modifica sau anuleaza creanta.
Ajustarea bazei de impozitare este o corectie a TVA-ului colectat initial, in sensul ca poti sa-ti recuperezi TVA-ul aferent unei facturi neincasate, daca:
- ai documentele justificative din instanta (hotarare de faliment sau reorganizare),
- si o data de referinta clara pentru aplicarea ajustarii. (care este data sentintei)
De retinut! Factura cu minus este doar un mijloc tehnic, procedural, pentru aceasta ajustare. Nu este o anulare a creantei sau o stergere contabila, ci o refacere partiala a bazei de impozitare (si, implicit, a TVA colectat), in baza documentelor prevazute de lege.
Factura cu minus NU se emite in urmatoarele cazuri:
In toate aceste situatii, TVA ramane colectat si datorat.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea Verde a Contabilitatii
Important! Practic, daca ai o creanta care nu mai este recuperabila din cauza falimentului clientului sau a unui plan de reorganizare confirmat, ai dreptul sa ajustezi baza de impozitare si sa recuperezi TVA. Dar NU esti obligat sa o faci. Dar pana atunci, trebuie constituite provizioane (ajustari) pentru neincasare.
In ceea ce priveste constituirea provizioanelor, conform prevederilor din Reglemantarile contabile (Ordinul 1802/2014), respectiv pct.89.
(1) Evaluarea la inventar a creantelor si a datoriilor se face la valoarea lor probabila de incasare sau de plata. Diferentele constatate in minus intre valoarea de inventar stabilita la inventariere si valoarea contabila a creantelor se inregistreaza in contabilitate pe seama ajustarilor pentru deprecierea creantelor.
(2) Pentru creantele incerte se constituie ajustari pentru pierdere de valoare.
(3) Evaluarea la bilant a creantelor si a datoriilor exprimate in valuta si a celor cu decontare in lei in functie de cursul unei valute se face la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar. In scopul prezentarii in bilant, valoarea creantelor, astfel evaluate, se diminueaza cu ajustarile pentru pierdere de valoare.
Astfel, evaluarea la inventar a creantelor si a datoriilor se face la valoarea lor probabila de incasare sau de plata, conform punctului 89 din O.M.F.P. nr. 1.802/2014.
Atunci cand comisia de inventariere ajunge la concluzia ca exista o probabilitate ca o creanta sa nu fie incasata integral, trebuie sa se inregistreze ajustari pentru depreciere in contabilitate. Astfel, diferenta intre valoarea contabila si cea probabila de incasat trebuie recunoscuta in contabilitate prin ajustari pentru depreciere.
Estimarea/ evaluarea valorii probabile de incasare sau de plata a creantelor si datoriilor implica o analiza efectuata de comisia de inventariere cu privire, in cazul dvs., la:
a. Garantiile constituite
Creantele garantate cu active ofera un grad mai mare de securitate, reducand riscul asociat cu recuperarea acestora. Garantiile pot include imobile, echipamente, stocuri sau chiar active financiare.
Comisia de inventariere ar trebui sa evalueze aceste garantii pentru a se estima corect valoarea probabila de incasare sau plata.
Cand o creanta este garantata de un activ (imobile, echipamente, etc.), riscul de neincasare al acesteia este semnificativ mai redus. De exemplu, daca o creanta de 500.000 de lei este garantata cu un imobil care este evaluat la 300.000 de lei, comisia de inventariere va putea lua in considerare aceasta garantie atunci cand evalueaza valoarea probabila de incasare a creantei. In acest caz, chiar daca debitorul nu poate/nu va achita integral suma datorata, valoarea activului adus in garantie poate fi utilizata pentru a acoperi o parte semnificativa a creantei.
b. Litigiul in cauza
Comisia de inventariere trebuie sa ia in calcul probabilitatea castigarii sau pierderii unui litigiu atunci cand evalueaza creantele. De exemplu, daca o companie are un litigiu cu un client care refuza partial plata unei sume de 150.000 de lei, comisia de inventariere trebuie sa evalueze sansele de castig in instanta si sa ajusteze valoarea creantei in functie de acest risc.
c. Evenimente ulterioare datei bilantului
Evenimentele care au loc dupa data bilantului, dar inainte de finalizarea raportarii financiare, pot influenta semnificativ evaluarea creantelor si datoriilor. Aceste evenimente trebuie avute in vederea la evaluarea creantelor. De exemplu daca un client intra in faliment la scurt timp dupa data bilantului, de exemplu in luna ianuarie, comisia de inventariere trebuie sa ajusteze in mod corespunzator valoarea creantei, reflectand. In acest caz, pierderea mai mult ca certa a sumei datorate.
d. Politicile contabile ale unitatii
De asemenea, fiecare entitate are politici contabile specifice care determina modul in care sunt recunoscute si ajustate creantele si datoriile. Un exemplu de asemenea politica este de exemplu, de a ajusta creantele neincasate care depasesc 270 de zile de la scadenta cu 30%, iar in acest caz comisia de inventariere va aplica aceasta politica pentru toate creantele care depasesc acest termen, ajustand valoarea acestora indiferent sau nu de alte cazuri particulare.
Estimarea nu este pur matematica, iar procentul de deductibilitate fiscala (30% din creantele mai vechi de 270 de zile) este doar o limitare fiscala, nu o regula pentru evaluarea contabila a provizionului. Constituirea provizioanelor implica o analiza profesionala bazata pe probabilitatea reala de recuperare a creantelor, si nu se limiteaza la aplicarea unui procent fix.
Ajustarea contabila:
Codul fiscal limiteaza deductibilitatea la 30% din valoarea creantei, daca aceasta:
a) Este mai veche de 270 de zile;
b) Nu este garantata;
c) Nu este datorata de o persoana afiliata.
Restul ajustarii (pana la valoarea stabilita contabil) este nedeductibil fiscal, dar trebuie recunoscut in contabilitate conform regulilor contabile.
Monografia contabila este urmatoarea
Daca sunt identificate creantele incerte, acestea se vor inregistra in contul 4118 Clienti incerti sau in litigiu:
4118=4111
Si, concomitent, se constituie ajustari pentru pierdere de valoare:
6814 =491
Pe baza unor noi informatii obtinute, in cazul in care probabilitatea de incasare creste fata de estimarile anterioare, se diminueaza sau se anuleaza ajustarile pen tru depreciere prin reluare la venituri:
491= 7814
La incasarea creantelor:
5121/5311 = 4111/4118 (suma incasata) si
Reluarea provizionului la venituri:
491 = 7814 (valoarea ajustata reluata la venituri)
Stiati ca ANAF va putea controla firma dvs. de la distantas
Lucrarea SAF-T. Ghid de raportare corecta contine explicatii impecabile, care va ajuta sa depuneti D406 corect si la timp, cu avantaje clare:
1) Scapati de amenzi
2) Evitati sanctiunile de orice fel
3) Va recuperati rapid sumele din TVA
4) Nu intrati in categoria de risc fiscal ridicat, deci nu va veti confrunta cu inspectii ANAF amanuntite la sediul dvs.
Profitati de REDUCEREA de 75% - achizitionati ghidul cu doar 53 lei!
Articole similare
CREANTE NEINCASATE: In ce conditii se emite factura cu minus?Factura neachitata de un client radiat: Se pot face ajustari in contabilitate?Cum se scad din evidenta clientii radiati: analiza fiscal-contabilaClientii intarzie cu plata facturilor? Iata cum gestionati creantele neincasate!Raportari Semestriale: Diferenta dintre creantele restante si cele neincasate in Formularul 30Ultimele articole
TVA si impozit pe profit pe intelesul tuturor: 2 carti esentiale pentru contabiliCREANTE NEINCASATE de la o firma afiliata in faliment: se poate ajusta TVA?CREANTE NEINCASATE si datorii neachitate. Tratamentul contabil si fiscalNoi masuri la Finante: Permanentizarea procedurii de rambursare a TVA si a esalonarii la plataFinantele clarifica regulile privind TVA in domeniul comertului electronic